Turistika a nové trendy. Jste in?

  • 17
Přestože turistika je poměrně dynamická oblast, nové trendy se v ní prosazují pomalu a jen v určitých částech světa. Jaké jsou ty nejnovější? Zatímco v Česku si ženy často stěžují, že jejich muži s nimi odmítají jezdit na zájezdy k moři, ve světě tomu začíná být naopak. Ženy chtějí daleko víc jezdit samy a v podstatě jedno kam; třeba i na izolovaná místa.

Zájezdy jen pro ženy
Nebylo tak velkým překvapením, když například rakouská země Salcbursko nabízela v uplynulé zimní lyžařské sezoně i v Česku poprvé speciální zájezdy a slevy pouze pro ženy.

Lidi podnikající v oboru totiž zjistili, že ženy jezdí na dovolenou stále častěji jenom s dětmi, či se svými přítelkyněmi a známými stejného pohlaví (pozor nepřekládejte si to špatně: nejde v tomto případě o žádné intimní záležitosti, ale skutečně pouze o společné cesty).

Tomuto trendu se také začala přizpůsobovat současná nabídka. Není proto divu, že stále častěji najdete (zatím ale především v zahraničí, u nás jsme jenom v počátcích) nabídky do čistě ženských "rájů".

Tak byla třeba v americké Kalifornii založena první dovolenková škola jenom pro ženy v kdysi tak mužském sportu, jako je windsurfing. A má velký úspěch. Pořádají se speciálně jenom pro ženy i dobrodružné cesty a další předtím výjimečné záležitosti.

Hlavní důvod? Ženy si prý dovolenou více užijí, protože oddych s partnerem často vede jenom k dalším hádkám. Podle sociologů to však více souvisí s jiným celosvětovým trendem: ženy se vdávají v daleko pozdějším věku než v minulosti, mnohé zůstávají svobodné napořád, svůj život si tak organizují jenom samostatně a ve vyspělých zemích je jich stále více finančně nezávislých na mužích. Je pak přirozené, že si organizují také svůj volný čas a dovolené jinak, než na co bývaly tradiční cestovní kanceláře dlouhá desetiletí zvyklé.

Kam pojedeme? Daleko od internetu a SMS
Dalším stále více se rozmáhajícím trendem současných dovolených ve světě je takzvaný "cocooning". "Lidé se chtějí často za každou cenu dostat úplně z dosahu reálného světa, z dosahu mobilních telefonů, SMS zpráv a internetu.

"Chtějí zakusit něco jako třeba Robinson Crusoe," řekl před časem listu Times Glen Donovan, majitel britské cestovní kanceláře Earth Energy, která se již na podobné pobyty specializuje. V západní Evropě a ve Spojených státech jsou dovolené na úplně izolovaných místech, bez jakéhokoli náznaku masové turistiky proto čím dál vyhledávanější.

Avšak zazněla už varování, že vyhledávání takto izolovaných míst vlastně jejich kouzlo ničí. A přestože jde o oblasti, kde nejsou příliš rozvinuté služby, bývají podobné cesty poměrně drahé. Pokud se totiž chcete na takové místo dostat rychle, stojí to poměrně dost peněz.

Jedna dovolená, ale na dvou místech
Dalším zajímavým trendem je, že i pobytové zájezdy si chtějí mnozí turisté dělit. Vyhledávají pak zajímavou kombinaci dvou zcela odlišných míst, kde je čekají zcela rozdílné zážitky. Požitek z podobné dovolené je prý daleko větší.

Samozřejmě i to je spojeno s vyšší cenou, protože právě unifikované masové zájezdy, kdy jste na jednom místě, stojí daleko méně. Pro Ameriku se tak dnes například nabízí týden v kosmopolitním New Yorku a jeden týden na Bermudách, aby si člověk užil velkoměsta a kultury a pak vychutnal pobyt na pláži a více se věnoval odpočinku spojenému se sportem a třeba kulinářskými zážitky.

Kde budeme bydlet? Hlavně ať je to originální
Jedním z prosazujících se trendů je i to, že stále více lidí také vyhledává hotely a pronajímá si domy, kde architekti pracovali s velkou fantazií, a nabízejí tak zcela odlišný zážitek při dovolenkovém pobytu. Proto je tak populární pronajímání domků v Itálii či Británii. Jednou z prvních vlaštovek v tomto směru v Česku je například hotel Josef v Praze, jehož vybavení je dílem světoznámé české designérky Evy Jiřičné.

Vodopád Gulfoss je temný, obrovský, mystický a děsivý. V zimě vodní tříšť zamrzá a vytváří ledový krunýř až stovky metrů v jeho okolí.