Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tunelem pod Sněžkou by kromě vlaků mohla jezdit i auta

  12:38aktualizováno  12:38
Tunel pod Sněžkou? Vize z oblasti sci-fi, nebo reálný projekt, který by usnadnil spojení polské a české části Krkonoš? Podle posledních informací je pravděpodobnost vybudování tunelu čím dál větší. Dokonce se v této souvislosti mluví o dvou: pro automobily a o železničním.

"Tunel pod Sněžkou by měl v budoucnosti navázat na náš projekt Upa Express 2020, ke kterému už existuje studie proveditelnosti a dotčené obce si trasu daly do svých územních plánů," upřesnil Jan Chudina z ústecké firmy Viamont, která projekt připravuje.

Na sjezdovky Krkonoš poprvé v historii vlakem

Unikátní studie na videu

Chystaná magistrála Upa Express má začínat v obci Svoboda nad Úpou a pak povede přes sedm tunelů a devět mostů do Pece pod Sněžkou. Celý úsek je dlouhý 15 kilometrů.

"Z Pece se vlaky rozjedou dvěma směry. Jedním je desetikilometrový tunel do Špindlerova Mlýna, druhý stejně dlouhý, který je naplánovaný pod Sněžkou, zamíří do polské Karpacze," doplnil Chudina.

Na projektu železničního tunelu se podílí především obce Pec pod Sněžkou a polská Karpacz. Obě si od spojení obou krkonošských oblastí slibují další rozvoj turistického ruchu.

Vizualizace železniční tratě v Krkonoších

Železniční zastávky budou umístěny v lyžařských střediscích. Nová by měla vzniknout u skokanského můstku Orlinek. V současnosti se na tunel pod Sněžkou připravuje studie proveditelnosti.

Náklady na ambiciózní projekt se odhadují na české straně na více než miliardu euro a na polské nejméně 170 milionů euro. Prostředky by chtěly obce získat z Evropské unie.

Železniční tunel není jedinou ideou jak spojit turistická střediska na obou stranách Krkonoš.

Tunel se začal stavět už před válkou

Už před válkou začali Němci stavět tunel z dnes polské obce Podgórzy, který by měl být součástí Sudetské cesty. Práce na ní přerušila blížící se fronta.

Obnovit myšlenku tunelu pod horou Chełm se rozhodli zastupitelé Podgórzyny před několika lety a současně vyčlenili obecní pozemky na dopravní uzel, který je plánovaný u vjezdu do tunelu, který by měl být třikrát delší než železniční. Ústit by měl až ve Vrchlabí.

Tunel by autům zkrátil cestu o 60 kilometrů

O tunelu pro automobily, který by zkrátil cestu z dnešních 80 kilometrů na dvacet se vážně uvažuje také na Maršálkovském úřadu v Jelení Hoře.

Plánovaný tunel pod Krkonošemi.

Plánovaný tunel pod Krkonošemi.

"Mám za to, že během roku, roku a půl, vznikne koncepce tunelu, která upřesní náklady a způsoby financování," uvedl v Gasetě Wroclawske bývalý náměstek maršálka a dnes europoslanec Piotr Borys. Podle něj je možné na tento projekt sehnat evropské finance, protože se Polsku dlouhodobě nedaří peníze z EU získávat.

"O všech těchto aktivitách víme a sledujeme je. Všechny možnosti, jak propojit obě části Krkonoš vítáme," řekl starosta Špindlerova Mlýna Bohumil Zeman.

Na polské straně jsou lepší ubytovací možnosti, na české kvalitnější lyžařská střediska. Další varianta krkonošského spojení Polska a Česka se zdá nejschůdnější. Tou je původní Sudetská cesta, která vedla ze Špindlerova Mlýna přes Slezské sedlo kolem Špindlerovky.

"Na české straně je dokončena asfaltová cesta, a proto by stačilo vylepšit silnici vedoucí na druhou stranu do Polska," doplnil starosta Špindlerova Mlýna Bohumil Zeman.

Autoři:




Nejčtenější

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Další z rubriky

Během dne, kdy vůbec nebylo pěkné počasí, začalo na chvíli zpoza mraků...
Za jedovatými pavouky na Moravu. Začíná seriál procházek v přímém přenosu

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme zavítali do krajiny Moravského Toskánska, vinařského kraje kolem Kyjova, který překvapuje přirozeným...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Kostelík na Byšičkách se nám v dáli ukáže již z oken motorového vlaku. To se...
Na tajemné Byšičky po stopách pochmurné balady o umrlcově nevěstě

Půvabné Podkrkonoší v sobě nese tajemný náboj. Tady se na odlehlých samotách dlouho udržela lidová forma komunikace s duchy zemřelých. A v tomto kraji též...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.