Tunel zkrátí cestu na sever země

Norský manželský pár s neobvyklým smyslem pro romantiku se nezastrašen požáry v tunelech v Rakousku a nechal se oddat uprostřed nejdelšího silničního tunelu na světě několik dní před jeho slavnostním otevřením. Podobně jako manželský pár přivítalo mnoho Norů Laerdalský tunel jako bezpečné zkrácení cesty pod horským pásmem pokrytým sněhem. S technicky dokonalým osvětlením a s hasicími přístroji po každých 125 metrech je tento 24,5 kilometrů dlouhý tunel jedním z nejdelších na světě.

Král Harald jej slavnostně otevřel 27. listopadu a tunel, který je pojmenován podle vesnice Laerdal v ústí řeky, svojí délkou zastiňuje nyní nejdelší 16,9 kilometrů dlouhý Svatogotthardský tunel ve Švýcarsku.

"Každý se cítil dobře v tunelu. Byla to zvláštní atmosféra. Romantická a ani trochu děsivá," řekl Ronny Rinde, muž, který si v tunelu vzal dvacetičtyřletou Vibeke Skjerpingovou, když byl tunel minulý týden předběžně otevřen pro veřejnost.

Ženich a nevěsta byli oddáni v modře osvětlené 30 metrů široké jeskyni uprostřed tunelu, jedné ze tří velkých prostor určených k tomu, aby se mohly auta a kamióny otočit, pokud by jeden konec tunelu byl blokován kvůli ohni. Modré světlo osvětlující strop jeskyně vytváří společně s žlutým světlem osvětlujícím prostor zespoda iluzi denního světla a má tak alespoň částečně zabránit klaustrofobii.

Po svatbě jeden norský deník nazval Laerdalský tunel "tunelem lásky". Rýže, která se hází na novomanžele, je stále rozptýlena po silnici v tunelu.

Autoři instalovali v tunelu nebývalý bezpečnostní systém. Například kdokoli jen tím, že vezme do ruky jeden z mnoha hasicích přístrojů, spustí alarm, který rozsvítí světla v tunelu a objeví se nápisy "Otočte se - jeďte ven". Ve snaze, aby lidé neusnuli za volantem, se tunel jemně kroutí a auto hlasitě zabzučí, když přejede středovou čáru. Tunel má též ohromné větráky vhánějící čerstvý vzduch z obou stran. Jediný otvor, kterým vzduch proudí ven, je 1400 metrů nad tunelem. Tunel je doplněn i o speciální větráky a filtry zadržující prach a kysličník dusnatý.

"Obáváme se lidí, kteří budou jezdit příliš rychle nebo usnou za volantem, ale velkým problémem je zejména oheň," řekl projektový manažer Jon Kvaale. Oheň může zaplnit tunel smrtícím kouřem.

Celkem 39 lidí zemřelo v březnu 1999 při pekelném žáru v 11,6 kilometrů dlouhém tunelu pod horou Mont Blanc, který spojuje Francii s Itálií, když v se v tunelu vzňal kamión. V Rakousku nedávno zemřelo v Kaprunu 155 lidí v pozemní lanovce převážející lyžaře do vyšších poloh k vlekům.

"Oheň zde může také vzniknout. Ale oproti Mont Blancu, je zde mnohem méně hustá doprava a lidé se mohou mnohem snadněji dostat ven z tunelu," říká Kvaale. Hustota dopravy v tunelu bude pravděpodobně asi jen 1000 aut a kamiónů za den, čímž mohou být snadněji dodrženy více než stometrové odstupy mezi jednotlivými
vozidly. Uprostřed tunelu, v místě, kde proběhl svatební obřad, jsou cedule ukazující cesty, kudy je možné dostat se ven: 12,3 kilometru na západ nebo 12,2 kilometru na východ. "To musí být maratonský běžec," říká Lotsberg.

"Uvažovali jsme o obrázcích stromů a krajiny nebo o zeleném světle na stěnách těchto prostor," říká Gunnar Lotsberg, který měl na starosti plánování."Mysleli jsme, aby toto světlo vytvářelo představu východu slunce a otevíralo tak tunel."

Průjezd Laerdalským tunelem, který stál 1,08 miliardy norských korun (asi 4,5 miliardy českých korun), bude bez poplatku a bude usnadňovat cestu skrze horský masív mezi Oslem a druhým největším norským městem a přístavem Bergenem. Norové doufají, že tunel přiláká do oblasti s množstvím nádherných fjordů i turisty. Vytvořili proto také již diplom: "Projel jsem největším silničním tunelem na světě". Trička s obrázkem tunelu a hrnečky jej budou brzy následovat.

Mnoho místních lidí již tunel ocenilo. Nyní budeme moci jet na jednodenní výlet do Bergenu vzdáleného 200 kilometrů, říká Marete Groendalenová. Několik lidí si dokonce dělalo legraci, že bude pravděpodobně bezpečnější jet tunelem než po místních horských silnicích. Ohromný sesuv totiž nedávno poničil březový
les poblíž vesnice, nikdo však nebyl zraněn.

Novomažel Rinde říká, že jeho tchýně sice na svatbě byla, ale patří spíše k těm, kdo se na tunel dívají skepticky. "Bojí se totiž dvou věcí - psů a tunelů. Nedávno jsem si koupili dva vlčáky a nyní jsme se vzali v tunelu," říká Rinde.
    

Za těmito fjordy se bude jezdit nejdelším tunelem na světě.