Server TripAdvisor bude označovat hotely, kde došlo k sexuálnímu obtěžování....

Server TripAdvisor bude označovat hotely, kde došlo k sexuálnímu obtěžování. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

TripAdvisor upozorňuje na hotely, kde došlo k sexuálnímu obtěžování

  • 19
Do boje proti sexuálnímu obtěžování se zapojuje i populární cestovatelský portál TripAdvisor, který se rozhodl označovat ty hotely, ze kterých bylo hlášeno sexuální obtěžování, nebo jsou pro turisty jinak nebezpečné. Kritici mu však vyčítají, že k tomuto kroku přistoupil až poté, co opakovaně smazal recenzi zneužité turistky.

Hollywood se otřásá v základech. Aféra obtěžování a sexuálního násilí, kterou rozpoutaly zdejší herečky, zasáhla celou řadu dalších oblastí. Na Twitteru se ke kampani #MeToo (Mě taky) přidávají sportovkyně, političky a mnohé další.

A tento „trend“ sleduje i populární cestovatelský portál TripAdvisor, který se rozhodl označovat červeným štítkem ty hotely, ze kterých bylo hlášeno obtěžování, sexuální násilí, diskriminace, nebo jiné incidenty ohrožující bezpečnost turistů.

Tento chvályhodný krok ovšem poněkud snižuje skutečnost, že k němu portál přistoupil až poté, co se na něj snesla obrovská kritika za to, že několikrát po sobě smazal recenzi cestovatelky, která zveřejnila detaily svého znásilnění v mexickém hotelu.

Smazané znásilnění

Celé aféra odstartovala už v létě v roce 2010, kdy se pětatřicetiletá Američanka Kristie Love vypravila se svým manželem do Mexika, konkrétně do oblasti Riviera Maya.

V hotelovém resortu Iberostar Paraiso ji znásilnil člen ochranky, a protože se o své dovolené rozhodovala na základě recenzí na TripAdvisoru, chtěla ostatní ženy varovat právě tam. Napsala na hotelový komplex recenzi, ve které popisovala detaily svého otřesného zážitku. Jenže server její hodnocení smazal s odůvodněním, že porušuje takzvané „family-friendly“ pravidla, tedy že není vhodný pro děti.

Věc je o to závažnější, že postupně vyšlo najevo, že v tomto hotelovém resortu došlo i k dalším sexuálním útokům. Na TripAdvisor se tak snesla obrovská vlna kritiky, protože podle recenzí se orientují statisíce cestovatelů.

Mimochodem, Světová asociace cestovního ruchu uvádí, že 97 procent turistů se rozhoduje o místě, kam pojedou a kde se ubytují, právě podle internetových recenzí dalších cestovatelů.

Hotelový resort Iberostar Paraíso v Mexiku, kde Američanku Kristie Love znásilnil člen ochranky.

Lidé serveru vyčítali, že se chová povrchně a nezodpovědně, když se snaží negativní recenze mazat a nabízí pouze „nezávadná“ hodnocení. Poukazovali na to, že není objektivní a nemůže tedy tvrdit, že pomáhá cestovatelům najít to nejlepší.

Lži o omluvě?

Na začátku listopadu se TripAdvisor oficiálně omluvil. „Jsme zděšeni tím, co tato žena při své dovolené v Mexiku zažila a ostatní cestovatelé by měli být varováni.“ Na stránkách byly také publikovány původní negativní recenze Kristie Love. Jenže vzhledem k tomu, že byly zveřejněny chronologicky, jsou „pohřbeny“ pod tisíci dalších hodnocení.

Kristie Love však 9. listopadu vydala prohlášení, ve kterém tvrdí, že TripAdvisor lže. Řada médií totiž uvedla, že se server oběti znásilnění omluvil za smazání příspěvku. Kristie ale tvrdí, že od serveru žádnou omluvu nedostala: „Jaká omluva? Nikdo mi nezavolal, ani neposlal mail. Žádnou omluvu jsem nedostala.“

Varovné štítky

Každopádně si TripAdvisor z nepříjemné kauzy vzal ponaučení a od nynějška zavádí červený štítek, který bude označovat hotely, v nichž došlo k obtěžování, znásilnění, diskriminaci, násilným incidentům, a mohly by proto být pro turisty nebezpečné.

Varovným štítkem už byly v rámci portálu označeny například další dva hotely v oblasti Playa del Carmen v Mexiku. V červeném štítku server uvádí: „Zpráva z webu TripAdvisor: TripAdvisor si je vědom nedávných zpráv v médiích nebo událostí týkajících se tohoto zařízení, které nemusejí být reflektovány v recenzích uvedených v profilu zařízení. Při plánování cesty by proto bylo vhodné, abyste si o tomto zařízení vyhledali další informace.“

TripAdvisor začal přidávat upozornění k „problémovým“ hotelům.

„Na TripAdvisoru se bude tento výstražný štítek zobrazovat tři měsíce, ale pokud budou problémy tohoto typu nadále přetrvávat, může být doba prodloužena, uvedl mluvčí Kevin Carter. Zdůraznil také, že pro hotely nemá jít o trest, ale jedná se o sdělení informativního charakteru, na které mají cestovatelé právo.

O umístění „varovného štítku“ bude rozhodovat speciální komise a pro příště také budou u recenzí uživatelů platit nová pravidla o mazání. „Chceme, aby naši uživatelé měli k dispozici dobré i špatné recenze.“ Pokud bude nějaká recenze v budoucnu smazána, jejímu autorovi bude podrobně vysvětleno, proč se tomu tak stalo.

, pro iDNES.cz