Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jeden tác i stroje 27,5“. Supertrendy horských kol

aktualizováno 
Mysleli jste si, že už vše bylo vymyšleno? Není to pravda, horská kola nejnovější generace nabízejí docela slušné, moderní vychytávky. Nejen všemocný karbon snižující váhu, ale také třeba zasouvací sedlovku nebo nové zázračné převody 1 x 11.

Jeden převodník systému Sram XX1 u kola Specialized Camber S-Works | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

1.Všechno už je z karbonu

Všechno už je z karbonu, tedy téměř všechno. Rám, část vidlice, zadní stavba, kliky šlapání, řídítka, představec, sedlovka, ráfky kol, sedlové vzpěry a lůžko sedla. Už jen některé extrémně namáhané části, kde je důraz na opotřebení, se vyrábějí z kovu – převodníky/tácy, pastorky, řetěz, části přehazovačky. Proč se tak děje? Karbon dramaticky snižuje váhu kola a zároveň zvyšuje pevnost některých částí. Kolo je prostě lehčí, pevnější, rychlejší.

Karbonový ráfek modelu Camber

Karbonový ráfek modelu Camber

"Experimentuje se i s kotouči a tělesy nábojů, používají se keramická ložiska," zdůrazňuje dvorní mechanik špičkového MTB Teamu České Spořitelny Pavel Čábelický. I v MTB se začíná hovořit o minimální povolené váze závodního stroje, jako je tomu na silnici, kdy je limit 6,75 kg," dodává Čábelický.

2.Kola o velikosti 29", ale také 27,5"

Devětadvacítky (neboli devětadvaceti palcová, kola), které proslavil biker Jaroslav Kulhavý, jsou už u nás běžně k mání a prodejci potvrzují, že jich prodají víc než mtb s koly o velikosti 26 palců. Přišel s nimi americký Gary Fisher a o hlavní průlom do světa kol se postaral Specialized, který dnes už nevyrábí nic jiného. Konstruktérům se podařilo vytvořit takovou geometrii rámu, že kola o větším průměru zvládnou i lehčí a menší ženy. Jedou rychleji, lépe přejíždějí nerovnosti a kolo s nimi má i lepší stoupavost. Všechno to ale platí až do určitého momentu zlomu, kdy singltrek začne být tak záludný a křivolaký, že bude biker vděčný za starou dobrou 26".

Scott Genius 27,5

Scott Genius 27,5"

Scott do toho přišel s velmi zajímavým kompromisem, s koly o velikosti 27,5". Už se u nás dají také koupit. A ve světě na nich jezdí dnes nejlepší biker světa Švýcar Nino Schurter.

"29" je trendem už i v enduro světe, kde se o tom ještě před dvěma lety ani nemluvilo," potvrzuje nové směřování Pavel Čábelický. "Uvidíme, co na to 27,5", zatím trošku pokulhává."

3.Jeden tác místo tří nebo dvou

Před třemi lety bylo obrovským průlomem v konstrukci horských kol zavedení dvou převodníku/tácu místo tří. Bikeři měli k dispozici 27 až 30 převodů a najednou jim někdo naordinoval "jen" 20. Dá se na tom jezdit? ptali se mnozí. Kdo to zkusil, poznal, že v pohodě.

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v horské cyklistice

Kolo se dvěma převodníky, dnes už běžná záležitost v horské cyklistice

Ale ještě než to stačila široká bikerská komunita skousnout, přišla firma Sram s konceptem XX1, tedy provedení jen 1 převodník x 11 pastorků. Ufff, to je jen pro závodníky, říkalo se. Ale autor článku teď testuje koncept 1x11 na trailovém kole Specialized Camber 29". Jede a jde to báječně. Žádný problém dolů ani nahoru. Žádné přemýšlení o tom, který tác tam zrovna mám, abych nekřížil řetěz. Úžasné zjednodušení jízdy a zároveň další snížení váhy. Má to samozřejmě háček. Zuby na "jednotácu" musejí být delší, aby řetěz nespadl, a tím se i trochu víc opotřebovávají.

"1x11 se skutečně dere do popředí a vzhledem k tomu, ze se posouvá i do nižších sad, tak výrazně zlevní," říká Pavel Čábelický. "Teď je na tahu Shimano," dodává trochu záhádně na adresu hlavního světového vládce v přehazovačkách a přesmykačích.

Novou technologii určenou původně jen pro závodníky oceňuji nejen já, ale při minitestu ho pochválila i má žena. "Díky bohu, že někdo u toho také začal přemýšlet," dozvěděl jsem se. "Nikdy jsem nepochopila, proč se musím učit řadit tolik převodů. Tohle je to mnohem jednodušší a snazší."

4.Zasouvací sedlovka

Zasouvací sedlovka u modelu Camber

Zasouvací sedlovka u modelu Camber

Jedu po rovině a do kopce, sedlovku se sedlem mám v normální oblíbené výšce. Jedu z prudkého kopce, stisknutím páčky na řídítkách mi sedlovka zajede až o 12,5 cm níž a jízda je hned komfortnější a zároveň bezpečnější. V údolí mi pak opět pouhým stisknutím páčky sedlovka vyjede na stanovenou výšku. Zatím nám to výrobci montovali hlavně na kola kategorie trial/allmountain. Ale…
"Váha těchto sedlovek se velice snížila a tak se začínají objevovat i na modelech XC a na kolech s pevnou zadní stavbou," potvrzuje Pavel Čábelický. "Pro technický terén je to veliká výhoda, když nic jiného, tak si nechytneš za kraťasy," říká s úsměvem.

5.Chytrý tlumič odpružení

Specialized Epic Comp 29, detailní pohled na část tlumicího systému

Specialized Epic Comp 29, detailní pohled na část tlumicího systému "brain".

Chytrý tlumič předního i zadního odpružení – tzv. brain. Nejdále ve vývoji byl v uplynulých letech Specialized. Na nic nemusíte sahat a podle jízdy a terénu kolo pruží, nebo naopak zůstává pevné. Na takovém kole jezdí například český olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý. "Kolikrát ti to může zachránit i krk, když tvůj mozek nefunguje a soustřeďuje se jen na šlapání," upozorňuje Čábelický. A pak je tu nová revoluční technologie SBC od společnosti FOX a RockShox, která automaticky nastaví pokles a tlak vzduchu v tlumiči. Cyklista v sedle jen zatlačí na přenosový port na tlumiči a tím uvolní tlak vzduchu až na úroveň nastavenou na základě své hmotnosti. Tím vyrovná pozitivní a negativní komoru a dosáhne dokonalého zhoupnutí.

6.Twinloc

Scott Spark 29 a ovládání obou tlumičů z říditek

Scott Spark 29 a ovládání obou tlumičů z říditek "Twinloc".

Aretace a uvolnění předního a zadního odpružení jedinou páčkou na řídítkách. S tímhle zlepšováčkem zvaným twinloc zase přišel Scott. Je to ovládání lidově řečeno "pro blby", široké masy. Není prostě co řešit. Do kopce zmáčknu páčku a kolo se přestane houpat. Na rovině a zejména z kopce jediným stisknutím tlumiče uvolním.

"Funguje to super, ale nesmíš ho zapomínat ovládat," připomíná Pavel Čábelický. "Některé tyto systémy mají ochranu proti proražení, když to zapomeneš zavřít a přijde velký náraz, otevřou se samy, aby se nezničil tlumič."

7.Nářadí integrované v kole

SWAT - schránka na nářadíčko integrovaná do kola

SWAT - schránka na nářadíčko integrovaná do kola

Je to možná blbost, řeknete si. Ale základní nářadíčko různými způsoby šikovně integrované "do kola" ušetří spoustu starostí. S tímhle trikem pro každého bikera - technologií SWAT - přichází například již zmíněný Specialized. Zejména závodníky či hobíky to štvalo. Teď už to nebudeme muset lepit izolepou na rám, konečně, oddychnou si mnozí.

8.Hydraulické kotoučové brzdy

Zadní hydraulická kotoučová brzda modelu Camber

Zadní hydraulická kotoučová brzda modelu Camber

Autor váhal, zda má takovou samozřejmost vůbec zmiňovat..  tohle je web  pro všechny. "Hydraulické kotoučové brzdy, vše ostatní je slepá cesta," říká důrazně Pavel Čábelický. Tohle platí už několik let, ale není na škodu to připomenout. Takové brzdy jsou k nezaplacení a výrobci je už montují i na běžné kategorie kol. Brzdí jednoduše, lehce a jako ďas. Jsou tak citlivé, že se dají ovládat jen ukazováčkem. Dřív něco nemyslitelného. Čas od času je třeba vyměnit jen brzdové destičky a v delších intervalech kapalinu.

Pozor jen při koupi nového kola. Jsou kotoučové brzdy hydraulické, ale také mnohem levnější mechanické. Ty už nemají takovou funkčnost.

9.Měření posedu na kole

Nastavení posedu na kole

Nastavení posedu na kole

"Vědecké" měření posedu na kole. Poté, co Specialized přišel s tzv. Body Geometry Fit, nabízejí dnes odborné nastavení posedu i firmy Scott a Trek. Že je to na nic? Praxe ukazuje opak. Všechny tři metody zohlednily dlouhé roky zkušeností a vývoje. Doporučujeme vyzkoušet. Pavel Čábelický potvrzuje: "Spousta lidi si ani neuvědomuje, jak blbě sedí na kole. Pak je z toho bolí záda, kolena, ruce, krk... To vše je hlavně ze špatně nastaveného posedu."

10.Elektronické řazení

Motorek elektronického řazení přesmykače Shimano Dura-ace

Elektronické řazení u silničního kola. Na fotce motorek řazení přesmykače Shimano Dura-ace

Očekávanou novinkou ve světě MTB je příchod elektronického řazení, s nímž se velmi úspěšně prosadilo Shimano v silniční cyklistice. "Vybraní jezdci MTB již prototypy tohoto řazení jezdili během letošní sezony, takže se dá opravdu v nejbližší době očekávat jeho rozšíření. To by posunulo MTB zase o kus dál," uzavírá Pavel Čábelický.

Autor:




Nejčtenější

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Další z rubriky

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Na břehu jezera Längsee. Krátké osvěžení přijde vhod a pak zase oči zapíchnout...
Mistrovská vyjížďka. Projeli jsme Korutany s olympijským vítězem

Korutany, ráj outdooru všeho druhu, jsme tentokrát pojali specificky. Naším cílem nebyly vyhlídkové vrcholy, pláže u proslulých jezer ani hluboké soutěsky....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.