Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tratě, kterými se můžete blýsknout. 10 NEJ černých sjezdovek

aktualizováno 
I lyžaři někdy rádi přehánějí. Černé sjezdovky se svým až "svislým" sklonem jim k tomu dávají vynikající příležitost. Chcete-li se taky pochlubit, sjeďte některou z následujících deseti legendárních i méně známých tratí.

Zillertal, Hara-Kiri | foto: Radek Holub - archiv magazínu SNOW

Nejproslulejší "černé díry" se nacházejí v Severní Americe, ale i alpská Evropa, a dokonce i Česko nabízejí svahy, které budí dostatečný respekt.

Náročné strmé tratě sice s tím, jak jsou lyžaři pohodlnější, vycházejí ze všeobecné obliby, přesto, nebo právě proto, jsou pro leckoho šťavnatou třešinkou na dortu lyžařských zážitků. Budeme-li hledat ty nejnáročnější svahy, objektivní žebříček nenajdeme. Parametrů určujících náročnost tratě je prostě příliš – kromě absolutního sklonu svahu záleží i na šířce, délce a převýšení trati a samozřejmě na proměnných podmínkách jako kvalita sněhu, počasí a stav trati. Jinak jsou náročné upravované svahy, jinak boulové.

Tip na dovolenou

Vyberte si z pestré nabídky pobytů na horách na Dovolena.iDNES.cz.

Středisko si může tratě značit v podstatě, jak chce, i když existuje mezinárodně platné doporučení FIS, aby modré sjezdovky v žádném místě nepřekračovaly sklon 25 % a červené 40 %. Většinou jsou tedy tratě značené podle nejprudšího úseku a s přihlédnutím k dalším obtížnostním faktorům.

Extrémní tratě

Černé sjezdovky mohou být upravovaným slalomákem i svahem plným obtloustlých boulí. Nejstrmější pasáže upravovaných sjezdovek mívají často sklon 60, výjimečně i 70 %. V rakouském Zillertalu nechali černou trať v Mayrhofenu proslavit tím, že ji i s jejím 78% sklonem sugestivně prezentují jako Hara-Kiri. Až 100% sklon má údajně nejvýše položená partie Ainecku v rakouském Katschbergu, k této hodnotě se blíží i sklon trati La Coni ve Varsu.

Fotogalerie

Pro srovnání: 100 % neboli 45 ° je sklon startovací pasáže závodní tratě z mistrovství světa ve Svatém Mořici, kde muži při sjezdu nabírali stokilometrovou rychlost během 7–8 vteřin. Slavná Mausefalle na Hahnenkammu, která se ovšem při závodu skáče a při běžném provozu se neupravuje, má "pouhých" 85 %. A nakonec až 100% sklon mají i legendární Šance na šumavském Špičáku, ty už se však neupravují.

REKORDNÍ SVAHY V ČESKU

Špičák na Šumavě – Šance

Nejstrmější a zároveň nejlegendárnější tratí Česka jsou 1,5 km dlouhé Šance na šumavském Špičáku. Celkem třikrát se trať lomí za horizont, než nabere svůj unikátní 100% sklon ve střední pasáži, zpestřený obvykle velkými boulemi – dojezd trati je již mírný.

SLOVENSKO

Malá Lučivná – Černá

Černá perla se skrývá v jednom malém slovenském středisku v Malé Fatře, které ani sami Slováci příliš neznají. Trať o délce 1 400 m při převýšení 500 m a s maximálním sklonem 80 % si ale o pozornost přímo říká. Sjezdovka je v celé délce přehledná i dostatečně široká, zejména v nižších partiích. Od startu až do cíle je poctivě strmá, žádnou odpočinkovou část nečekejte.

RAKOUSKO

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Černá sjezdovka z vrcholu Goldeck nad městem Spittal an der Drau je s délkou 8,5 km podle místních údajů nejdelší černou sjezdovkou Alp. Trať kombinuje značnou délku, převýšení i velmi strmý spád, trvající prakticky od začátku až do konce, a k tomu ještě poměrně úzký profil a stinnou, severní orientaci napomáhající až ledové tvrdosti sjezdovky.

Pasáže, kdy trať míří po spádnici, jsou opepřené mnoha zlomy a jinými členitostmi, díky nimž je trať poměrně nepřehledná, přitom stále jakoby svádí k rychlejší jízdě. Nově ji obsluhuje moderní kabinková lanovka, do loňska bylo nutné se od dojezdu trati přepravit skibusem ke stanici staré visuté kabiny ve městě. Trať si lze z dálky prohlédnout přímo z dálnice ze Salcburku do Villachu.

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Saalbach Hinterglemm – Zwölferkogel Nord

Procenta versus stupně

Sklon v % vyjadřuje změnu vertikální vzdálenosti oproti horizontální. Jednoduše řečeno: klesne-li trať o 50 výškových metrů na 50 metrech vodorovné neboli "mapové" délky, sklon bude 100 % (= 50/50). Sklon udaný v procentech je díky tomu snadněji představitelný než v úhlových stupních, a proto se zvláště u hodnot do
100 % (45 °) uvádí nejčastěji.

Hora Zwölferkogel v Hinterglemmu je nositelkou hned několika náročných tratí, ale ta spadající severním směrem do obce Lengau přece jen dominuje, a to především svým sklonem, který v nejprudším místě atakuje 100% hranici. Zpočátku klesá jen středně strmě v zalesněném žlabu, ale poté už se jen střídají velmi strmé pasáže a krátké úzké traverzy. Jeden z nejstrmějších hangů je až na samém dojezdu do údolí, je ovšem možné ho lehčeji objet.

Zillertal – Harakiri

Statutem nejstrmější rakouské sjezdovky, která je v pravidelné péči rolb, se může chlubit zillertalská trať s dramatickým názvem Hara-Kiri. Svažuje se z dvoutisícového vrcholu Knorren nad střediskem Mayrhofen do údolí Horbergtal, a to až v 78% sklonu. Strmý, přímý a přehledný úsek sice není delší než několik set metrů, přesto umí i díky obvykle zmrzlému podkladu potrápit.

ITÁLIE

Hochpustertal (Rotwand) – Holzriese

Jednou z nejprudších upravovaných tratí Itálie je Holzriese v málo známém středisku Rotwand na severovýchodě Dolomit v jihotyrolském údolí Hochpustertal. Od horní stanice kabinky přijíždějící ze střediska Moos se relativně široká trať Holzriese vydává přímo s více než 70% sklonem dolů, kde se spojí s hlavní červenou tratí. Později se z ní opět odděluje a míří strmějším kuloárem do údolí.

Tonale – Paradiso

Černá trať Paradiso je krásnější než náročnější. V rodinném středisku na Passo Tonale s modrými a červenými magistrálami je skutečnou perlou. Ze sedla Paradiso se po dvou serpentinách vydává po strmé spádnici vstříc průsmyku o 700 výškových metrů níže. V poslední třetině ubere na sklonu, zato ji zpestří pár zatáček.

Tonale Paradiso

Tonale Paradiso

ŠVÝCARSKO

Jungfrau – Lauberhorn

Slavná závodní trať pro sjezd mužů je náročná svou délkou (3,5 km) i překvapivě záludnou členitostí – "vrcholem" je průjezd uzoučkým tunelem v železničním viaduktu, který následuje po jedné z nejprudších pasáží tratě. Poté, co se prosmýknete tunelem, následuje dlouhá svižná pasáž Hanegschuss s rychlomírou (závodníci tu jezdí cca 150 km/h) a nakonec velmi prudký cílový hang.

Portes du Soleil – Swiss Wall

Švýcarská stěna je typickou tratí, která má předpoklady nechat se opřádat legendárními historkami – na holém svahu plném boulí překonává na 1 000 metrech délky 400metrové převýšení s maximálním sklonem až 50 stupňů. Extrémnímu lyžaři Dominique Perretovi prý trval sjezd tohoto svahu 20 vteřin – ať už to bylo jakkoliv, dobře to ilustruje její dramatickou atraktivitu.

FRANCIE

Alpe d´Huez – Tunnel

Magazín SNOW

Více článků o lyžařských střediscích, aktuální reporty, sněhové zpravodajství z celého světa a předpověď počasí na horách najdete na portálu www.snow.cz.

O věhlas této trati se zasloužil – ano, skalní tunel, který jí dodává nádech nepřístupnosti. Z nejvýše dostupného vrcholu Pic Blanc se snesete k vjezdu do půlkilometrového tunelu a na jeho konci čeká zhruba kilometrový svah se sklonem prý až 45 °. Svah ovšem křižuje úzký serpentinovitý koridor, který má pomoci dostat se odtud slabším lyžařům. Vzhledem k atraktivitě trati a velikosti boulí je právě manévrování mezi ostatními lyžaři to nejnáročnější.

Autoři:




Nejčtenější

Happy Guest Hotel Lodge v Duttonu ve Velké Británii nabízí hostům půjčení...
Netradiční hotelové služby: bondage menu nebo rybička pro samotáře

Se skvěle vybaveným minibarem a individuální pokojovou službou už dávno nikoho neohromíte. Hotely teď nabízejí neuvěřitelné spektrum služeb. A některé z nich...  celý článek

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Medvěd s uloveným lososem
Aljaška, z které mrazí. Lososí hostina pro medvědy na vlastní oči

Jeden z nejúžasnějších zážitků v pozorování zvířat, jaký se dá na naší planetě v divočině zažít, je tažení lososů, na které čekají hladoví medvědi a nedočkavě...  celý článek

Další z rubriky

Zimní inspekce prověřila lyžování na Králickém Sněžníku.
VIDEO: Zimní inspektor: Lyžování na Dolní Moravě milují i profesionálové

Populární lyžařské středisko na Králickém Sněžníku si oblíbil Ondřej Bank i Eva Samková. V moderním areálu si na své přijdou rodiny s dětmi i zkušení lyžaři a...  celý článek

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Lyžařské středisko Plešivec v Krušných horách
VIDEO: Zimní inspektor: Prověřili jsme rodinné lyžování na Plešivci

V moderním areálu Plešivec v Krušných horách na vás čeká kompletní lyžařský servis, najdete zde školu, dětský park a také půjčovnu vybavení. Na celkem dvanácti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.