Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tratě, kterými se můžete blýsknout. 10 NEJ černých sjezdovek

aktualizováno 
I lyžaři někdy rádi přehánějí. Černé sjezdovky se svým až "svislým" sklonem jim k tomu dávají vynikající příležitost. Chcete-li se taky pochlubit, sjeďte některou z následujících deseti legendárních i méně známých tratí.

Zillertal, Hara-Kiri | foto: Radek Holub - archiv magazínu SNOW

Nejproslulejší "černé díry" se nacházejí v Severní Americe, ale i alpská Evropa, a dokonce i Česko nabízejí svahy, které budí dostatečný respekt.

Náročné strmé tratě sice s tím, jak jsou lyžaři pohodlnější, vycházejí ze všeobecné obliby, přesto, nebo právě proto, jsou pro leckoho šťavnatou třešinkou na dortu lyžařských zážitků. Budeme-li hledat ty nejnáročnější svahy, objektivní žebříček nenajdeme. Parametrů určujících náročnost tratě je prostě příliš – kromě absolutního sklonu svahu záleží i na šířce, délce a převýšení trati a samozřejmě na proměnných podmínkách jako kvalita sněhu, počasí a stav trati. Jinak jsou náročné upravované svahy, jinak boulové.

Tip na dovolenou

Vyberte si z pestré nabídky pobytů na horách na Dovolena.iDNES.cz.

Středisko si může tratě značit v podstatě, jak chce, i když existuje mezinárodně platné doporučení FIS, aby modré sjezdovky v žádném místě nepřekračovaly sklon 25 % a červené 40 %. Většinou jsou tedy tratě značené podle nejprudšího úseku a s přihlédnutím k dalším obtížnostním faktorům.

Extrémní tratě

Černé sjezdovky mohou být upravovaným slalomákem i svahem plným obtloustlých boulí. Nejstrmější pasáže upravovaných sjezdovek mívají často sklon 60, výjimečně i 70 %. V rakouském Zillertalu nechali černou trať v Mayrhofenu proslavit tím, že ji i s jejím 78% sklonem sugestivně prezentují jako Hara-Kiri. Až 100% sklon má údajně nejvýše položená partie Ainecku v rakouském Katschbergu, k této hodnotě se blíží i sklon trati La Coni ve Varsu.

Fotogalerie

Pro srovnání: 100 % neboli 45 ° je sklon startovací pasáže závodní tratě z mistrovství světa ve Svatém Mořici, kde muži při sjezdu nabírali stokilometrovou rychlost během 7–8 vteřin. Slavná Mausefalle na Hahnenkammu, která se ovšem při závodu skáče a při běžném provozu se neupravuje, má "pouhých" 85 %. A nakonec až 100% sklon mají i legendární Šance na šumavském Špičáku, ty už se však neupravují.

REKORDNÍ SVAHY V ČESKU

Špičák na Šumavě – Šance

Nejstrmější a zároveň nejlegendárnější tratí Česka jsou 1,5 km dlouhé Šance na šumavském Špičáku. Celkem třikrát se trať lomí za horizont, než nabere svůj unikátní 100% sklon ve střední pasáži, zpestřený obvykle velkými boulemi – dojezd trati je již mírný.

SLOVENSKO

Malá Lučivná – Černá

Černá perla se skrývá v jednom malém slovenském středisku v Malé Fatře, které ani sami Slováci příliš neznají. Trať o délce 1 400 m při převýšení 500 m a s maximálním sklonem 80 % si ale o pozornost přímo říká. Sjezdovka je v celé délce přehledná i dostatečně široká, zejména v nižších partiích. Od startu až do cíle je poctivě strmá, žádnou odpočinkovou část nečekejte.

RAKOUSKO

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Černá sjezdovka z vrcholu Goldeck nad městem Spittal an der Drau je s délkou 8,5 km podle místních údajů nejdelší černou sjezdovkou Alp. Trať kombinuje značnou délku, převýšení i velmi strmý spád, trvající prakticky od začátku až do konce, a k tomu ještě poměrně úzký profil a stinnou, severní orientaci napomáhající až ledové tvrdosti sjezdovky.

Pasáže, kdy trať míří po spádnici, jsou opepřené mnoha zlomy a jinými členitostmi, díky nimž je trať poměrně nepřehledná, přitom stále jakoby svádí k rychlejší jízdě. Nově ji obsluhuje moderní kabinková lanovka, do loňska bylo nutné se od dojezdu trati přepravit skibusem ke stanici staré visuté kabiny ve městě. Trať si lze z dálky prohlédnout přímo z dálnice ze Salcburku do Villachu.

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Saalbach Hinterglemm – Zwölferkogel Nord

Procenta versus stupně

Sklon v % vyjadřuje změnu vertikální vzdálenosti oproti horizontální. Jednoduše řečeno: klesne-li trať o 50 výškových metrů na 50 metrech vodorovné neboli "mapové" délky, sklon bude 100 % (= 50/50). Sklon udaný v procentech je díky tomu snadněji představitelný než v úhlových stupních, a proto se zvláště u hodnot do
100 % (45 °) uvádí nejčastěji.

Hora Zwölferkogel v Hinterglemmu je nositelkou hned několika náročných tratí, ale ta spadající severním směrem do obce Lengau přece jen dominuje, a to především svým sklonem, který v nejprudším místě atakuje 100% hranici. Zpočátku klesá jen středně strmě v zalesněném žlabu, ale poté už se jen střídají velmi strmé pasáže a krátké úzké traverzy. Jeden z nejstrmějších hangů je až na samém dojezdu do údolí, je ovšem možné ho lehčeji objet.

Zillertal – Harakiri

Statutem nejstrmější rakouské sjezdovky, která je v pravidelné péči rolb, se může chlubit zillertalská trať s dramatickým názvem Hara-Kiri. Svažuje se z dvoutisícového vrcholu Knorren nad střediskem Mayrhofen do údolí Horbergtal, a to až v 78% sklonu. Strmý, přímý a přehledný úsek sice není delší než několik set metrů, přesto umí i díky obvykle zmrzlému podkladu potrápit.

ITÁLIE

Hochpustertal (Rotwand) – Holzriese

Jednou z nejprudších upravovaných tratí Itálie je Holzriese v málo známém středisku Rotwand na severovýchodě Dolomit v jihotyrolském údolí Hochpustertal. Od horní stanice kabinky přijíždějící ze střediska Moos se relativně široká trať Holzriese vydává přímo s více než 70% sklonem dolů, kde se spojí s hlavní červenou tratí. Později se z ní opět odděluje a míří strmějším kuloárem do údolí.

Tonale – Paradiso

Černá trať Paradiso je krásnější než náročnější. V rodinném středisku na Passo Tonale s modrými a červenými magistrálami je skutečnou perlou. Ze sedla Paradiso se po dvou serpentinách vydává po strmé spádnici vstříc průsmyku o 700 výškových metrů níže. V poslední třetině ubere na sklonu, zato ji zpestří pár zatáček.

Tonale Paradiso

Tonale Paradiso

ŠVÝCARSKO

Jungfrau – Lauberhorn

Slavná závodní trať pro sjezd mužů je náročná svou délkou (3,5 km) i překvapivě záludnou členitostí – "vrcholem" je průjezd uzoučkým tunelem v železničním viaduktu, který následuje po jedné z nejprudších pasáží tratě. Poté, co se prosmýknete tunelem, následuje dlouhá svižná pasáž Hanegschuss s rychlomírou (závodníci tu jezdí cca 150 km/h) a nakonec velmi prudký cílový hang.

Portes du Soleil – Swiss Wall

Švýcarská stěna je typickou tratí, která má předpoklady nechat se opřádat legendárními historkami – na holém svahu plném boulí překonává na 1 000 metrech délky 400metrové převýšení s maximálním sklonem až 50 stupňů. Extrémnímu lyžaři Dominique Perretovi prý trval sjezd tohoto svahu 20 vteřin – ať už to bylo jakkoliv, dobře to ilustruje její dramatickou atraktivitu.

FRANCIE

Alpe d´Huez – Tunnel

Magazín SNOW

Více článků o lyžařských střediscích, aktuální reporty, sněhové zpravodajství z celého světa a předpověď počasí na horách najdete na portálu www.snow.cz.

O věhlas této trati se zasloužil – ano, skalní tunel, který jí dodává nádech nepřístupnosti. Z nejvýše dostupného vrcholu Pic Blanc se snesete k vjezdu do půlkilometrového tunelu a na jeho konci čeká zhruba kilometrový svah se sklonem prý až 45 °. Svah ovšem křižuje úzký serpentinovitý koridor, který má pomoci dostat se odtud slabším lyžařům. Vzhledem k atraktivitě trati a velikosti boulí je právě manévrování mezi ostatními lyžaři to nejnáročnější.

Autoři:


Nejčtenější

Zakázaná místa lákají zvědavce, někteří se však z dobrodružství nevrátí

Turistka spadla ze skály v lomu Velká Amerika.

Lidé často zbytečně riskují, když chodí na místa se zákazem vstupu. Lezou do zatopených lomů, šplhají na komíny nebo se...

Deset tajných tipů na nevšední pláže v Chorvatsku

Pláž Punta rata, Brela

Chorvatsko má 1 246 ostrovů a 5 835 kilometrů pobřežní čáry. Přinášíme vám výběr z těch nejlepších a zároveň méně...



GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z...

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste...

Kim má velké plány s turistikou. Vymění bomby za pláže?

Do Wonsanu za odměnu. Skupina žen pchjongjangské textilky se na pláže ve...

Wonsan. Zapamatujte si to jméno. Pokud všechno půjde tak, jak si vysnil severokorejský diktátor Kim Čong-un, možná už...

Další z rubriky

Lyžování v Alpách, kde budete jako doma. Zillertal máme doslova za humny

Hochfügen. Když vyjde počasí, tak je to pohádka.

Zatímco Vídeňáci jezdí do Zillertalu hlavně za dobrým jídlem, pro české lyžaře má tyrolské údolí ještě jinou devizu....

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

Drsný svět českých hor. Projížďka hřebenem Jeseníků na backcountry lyžích

Osamělý lyžař u Petrových kamenů

Drsný svět Jeseníků, po Krkonoších druhého nejvyššího pohoří České republiky, najdeme v nejsevernějším cípu Moravy při...

Najdete na iDNES.cz