Chorvatsko, Dubrovník

Chorvatsko, Dubrovník | foto: Profimedia.cz

Autem do Chorvatska. Srovnání pěti alternativních tras

  • 170
Kromě nejoblíbenější trasy do Chorvatska přes Vídeň, Maribor a Záhřeb existuje řada dalších. Překvapivá je třeba cesta přes Mnichov, po níž se dá rychle dojet na Istrii, a není to přitom zajížďka.

Když do vyhledávače tras zadáte cestu z Prahy do Splitu, "vyplivne" vám jako první a nejlepší možnost tu, kterou jsme jeli i my, tedy z Prahy do Brna, přes Mikulov na Vídeň, přes Graz a Maribor na Záhřeb a po dálnici do Splitu.

klasická trasa na Jadran

Klasickou trasu do Chorvatska si stáhněte a vytiskněte ZDE

Zhruba 1 100 kilometrů se dá ujet za necelých jedenáct hodin, ovšem v případě, že použijete všechny dálnice včetně drahé slovinské a že někde neuváznete v koloně. Této trase jsme se již podrobně věnovali, tuto trasu s celou infografikou a tipů na objížďky a benzinky si můžete stáhnout v rámečku vpravo.

Existuje však řada dalších alternativních tras, které jsme sice na vlastní kůži neprojeli, ale přinášíme schematickou mapku a potřebné informace k cestě.

ALTERNATIVNÍ CESTY NA JADRAN

Trasa 1

Druhou nejčastější volbou Čechů jedoucích do Chorvatska, mimo již popsané "klasické" trasy, je cesta přes České Budějovice, Linec a Graz, kde se buď napojí na dálnici z Vídně (cesta do Splitu), případně odbočí na Lublaň při cestě na Istrii. Tato trasa je nejkratší cestou do Dalmácie, měří jen 1 039 kilometrů, ale není nejrychlejší, trvá zhruba 11,5 hodiny.

Na cestě navíc můžete čekat kolony, ať už v Čechách na rozestavěné dálnici D3 nebo před Lincem i před Grazem.

Trasa 2

Naopak nejdelší možnou variantou cesty k moři je cesta přes Budapešť. Je to poněkud překvapivé, ale plánovače i navigace vám ji nabídnou jako druhou nejvýhodnější trasu, hned po té "klasické". Je sice o 150 kilometrů a 40 minut delší než ona (11,5 hodiny, 1 250 kilometrů), na druhou stranu je nejpohodlnější, protože až na krátké úseky na Slovensku a u maďarsko-chorvatské hranice vůbec nesjedete z dálnice.

Rizika kolon hrozí na konci dálnice u Rajky a před Budapeští. Potřebovat však budete navíc slovenskou dálniční známku (týdenní 4,90; měsíční 9,90 eura, tedy 125, resp. 255 Kč), a hlavně maďarskou (desetidenní 255, měsíční 385 Kč).

Trasa 3

Nejedete-li až do Dalmácie, ale jen na severnější Istrii, vyberou vám plánovače jako optimální trasu opět cestu přes Brno, Vídeň, Graz a Maribor - tam se jen odpojíte na dálnici A1 na Lublaň. Do Puly je to 917 kilometrů, ujet se dají za 9,5 hodiny.

Je ovšem možné jet rovněž přes Linec, Salcburk a Villach - 863 kilometrů se teoreticky dá ujet za zhruba 11 hodin.

Trasa 4

nejkratší a nejdelší trasa

1 039 km
to je nejkratší cesta do Splitu s využitím dálnic. Trvá zhruba jedenáct a půl hodiny.

1 250 km
měří nejdelší varianta trasy do Splitu přes Budapešť. Je však pohodlná, jede se 11,5 hodiny stále po dálnicích.

Bydlíte-li v západních Čechách nebo máte rádi rychlou jízdu neomezenou rychlostí po německé dálnici, můžete jet na Istrii také trasou Plzeň - Řezno - Mnichov -Salcburk - Villach - Lublaň - Pula. Je dlouhá 982 km a stihnout se dá za 10 hodin. Hrozí však na ní některá rizika, hlavně v pátek odpoledne obchvat Mnichova, kde kvůli silnému provozu vznikají mnohakilometrové kolony.

Nevýhodou je také nutnost platit poplatky za tunely na rakouské Taurské dálnici A10 (Tauerntunnel a Katchbergtunnel 9,50 eura = 245 Kč; dají se objet po neplacených horských cestách). Za Villachem pak projíždíte placeným tunelem pod Karavankami (6,50 eura = 167 Kč).

Před tunely také v sezoně hrozí riziko stání v kolonách. Cesta je však proslulá malebnými scenériemi.

Trasa 5

Bydlíte-li na severní Moravě či ve Slezsku, je zřejmě pořád nejvýhodnější jet běžnou trasou přes Brno, Vídeň, Graz a Slovinsko. Je ovšem možné vyzkoušet další variaci, ve slovenské Bytči (před Žilinou) se napojit na dálnici do Bratislavy, pod ní v Maďarsku buď po hlavní silnici na Szombathely a přechod do Chorvatska Letenye-Goričan, nebo zvolit objížďku přes Budapešť po dálnici, přijedete rovněž na Goričan a pokračujete dále po dálnici A4 na Záhřeb. Přes Szombathely je to 1 074 km, ujet se dají za 12,5 hodiny; přes Budapešť je to 1 270 km, ale zhruba jen o půlhodinku déle, ovšem pohodlněji.

Problémem mohou být kolony kolem Bratislavy nebo Budapešti.

dávejte pozor na rychlost, pokuty jsou vysoké

V Rakousku, Slovinsku i v Chorvatsku jsou pokuty pro nezvedené řidiče citelné, např. třeba v Chorvatsku začínají na 300 kunách (1 000 Kč). Jako řidičům vám na cestu bude stačit český řidičský průkaz a místo pasu stačí občanský průkaz, a to i v Chorvatsku, jež není členem EU.
Nezapomeňte s sebou vzít doklad o povinném ručení vozidla, tzv. zelenou kartu. Pokud vyrážíte služebním nebo půjčeným autem, kde nejste uvedeni jako majitelé v "malém techničáku", nechte si podepsat plnou moc k vycestování do zahraničí. Při naší cestě nás na chorvatské hranici kontrolovali zatím pokaždé.

Pokud se stanete účastníkem nehody, je povinností jejích účastníků místo označit výstražným trojúhelníkem a vzájemně si prokázat svoji totožnost. Jako cizinci vždy volejte policii a nepodepisujte žádné dokumenty, jimž nerozumíte. V případě problémů kontaktujte českou ambasádu.

Předpisy v Rakousku, Slovinsku a Chorvatsku

Rakousko

Povinné jsou reflexní vesty; hranice alkoholu v krvi je půl promile. Na dálnici je povoleno 130 km/h, v obcích 50 km, mimo ně 100 km. Za porušení je pokuta až 150 eur.

Chorvatsko

V Chorvatsku je u řidičů starších 25 let povolen alkohol v krvi, tolerance je půl promile. Při překročení 1,5 promile může být řidič odsouzen do vězení až na 60 dnů.

Povolená rychlost na dálnici je 130 km, na silnicích pro motorová vozidla 110, mimo osady 90 a v obcích 50 km/hod. Za překročení rychlosti mimo obec pokuta od 500 až 7 000 kun, v obci od 300 do 15 tisíc kun.

Slovinsko

Povolené rychlosti i obsah alkoholu jsou stejné jako v Chorvatsku, překročení rychlosti v obci o více než 30 km znamená pokutu až tisíc eur. Ve Slovinsku je povinné mít při jízdě po celý rok rozsvícená světla.