Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajová doprava slaví 100 let

  0:31aktualizováno  0:31
Ostrava - Už rovných sto let funguje v ulicích Ostravy elektrická tramvajová doprava. V rámci květnových oslav tohoto výročí vedení místního dopravního podniku připravilo výstavu mapující historický vývoj elektrických tramvají. Tramvajová doprava má podle ředitele Dopravního podniku Ostrava Františka Vaštíka budoucnost. "Její výhodou je především ekologický provoz," řekl. Význam jí přikládá i skutečnost, že v přehuštěném automobilovém provozu nabízí mnohem rychlejší alternativu přepravy.
"Tuto výstavu proto nechápeme jako uzavření jedné kapitoly rozvoje. Jde pouze o ohlédnutí za historií," řekl ředitel.

Rozvoj tramvajové dopravy začal na Ostravsku v roce 1847, kdy železnice tuto oblast napojila na zbývající část republiky. První nádraží vyrostlo v Přívoze, což vyvolalo potřebu jeho napojení na okolní obce.

V prvních letech dopravu zajišťovaly kočáry. Od roku 1884 cestující vozily takzvané omnibusy, což byly koňmi tažené dostavníky pro patnáct lidí. První parní tramvaj se v ulicích města objevila o deset let později.

Cesta z Přívozu do Vítkovic trvala téměř pětačtyřicet minut. Nyní cestujících stráví v elektrických tramvajích, zavedených před sto lety, dobu o více než polovinu kratší.

Dopravní podnik Ostrava spravuje více než šedesát kilometrů kolejí, po kterých jezdí podle internetových stránek společnosti patnáct linek. Na trasách je téměř sto zastávek.
Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Jak se kladenská lokálka nedožila jubilea

Motorový vůz M152.0014 ve stanici Podlešín zastávka v roce 1980

V dnešním díle pořadu Zaniklé tratě zamíříme na bývalou trať 11b mezi Kladnem Dubí a Zvoleněvsí. První vlaky po ní...

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Herní hit Kingdom Come nastartoval v Sázavském klášteře turistiku

Tvůrci hry Kingdom Come: Deliverance vrátili areálu jeho středověkou podobu,...

Už tento týden se po zimě otevřou brány českých památek. A o žádné jiné se nyní nehovoří tolik jako o Sázavském...

Najdete na iDNES.cz