Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajová doprava slaví 100 let

  0:31aktualizováno  0:31
Ostrava - Už rovných sto let funguje v ulicích Ostravy elektrická tramvajová doprava. V rámci květnových oslav tohoto výročí vedení místního dopravního podniku připravilo výstavu mapující historický vývoj elektrických tramvají. Tramvajová doprava má podle ředitele Dopravního podniku Ostrava Františka Vaštíka budoucnost. "Její výhodou je především ekologický provoz," řekl. Význam jí přikládá i skutečnost, že v přehuštěném automobilovém provozu nabízí mnohem rychlejší alternativu přepravy.
"Tuto výstavu proto nechápeme jako uzavření jedné kapitoly rozvoje. Jde pouze o ohlédnutí za historií," řekl ředitel.

Rozvoj tramvajové dopravy začal na Ostravsku v roce 1847, kdy železnice tuto oblast napojila na zbývající část republiky. První nádraží vyrostlo v Přívoze, což vyvolalo potřebu jeho napojení na okolní obce.

V prvních letech dopravu zajišťovaly kočáry. Od roku 1884 cestující vozily takzvané omnibusy, což byly koňmi tažené dostavníky pro patnáct lidí. První parní tramvaj se v ulicích města objevila o deset let později.

Cesta z Přívozu do Vítkovic trvala téměř pětačtyřicet minut. Nyní cestujících stráví v elektrických tramvajích, zavedených před sto lety, dobu o více než polovinu kratší.

Dopravní podnik Ostrava spravuje více než šedesát kilometrů kolejí, po kterých jezdí podle internetových stránek společnosti patnáct linek. Na trasách je téměř sto zastávek.
Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...



Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní podvodní pozorovatelna v Česku. Ryby se vám lepí na sklo

Typická situace - díváte se jedním okénkem a ryba je mezitím za druhým.

Přibližně pět tisíc ryb žije v lomu Lomeček, který se nachází několik kilometrů od Domažlic. Majitel areálu Zdeněk...

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cvikovku v kopcích rušili nadvakrát

Parní lokomotiva s manipulačním vlakem stoupá z Jablonného v Podještědí směrem...

V desátém díle Zaniklých tratí zamíříme na sever, do podhůří Lužických hor. Podíváme se na dráhu s mnoha romantickými...

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Najdete na iDNES.cz