Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Absurdistánem do nádherné divočiny, kde se žije mezi solí a pouští

aktualizováno 
Bolívie je země, kde je dobré držet se dál od civilizace a hlavně úředníků. Ovšem pak je tu krásně, píšou Češi s trabanty, kteří jedou napříč Jižní Amerikou.

Horským průsmykem projíždíme hlouběji do Bolívie, která nás v mnohém směru překvapí. Nesmyslná úřednická rozhodnutí jsou asi nejhorší v celé Jižní Americe, ale v magické krajině nás čekají neuvěřitelné zážitky. | foto: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz

Bolívie je krásná země, kdyby nás tak příšerně nerozčilovala. Máme pocit, že jsme spadli do Afriky nebo postsovětské Asie. Takový hezčí Kazachstán, silnice nic moc a podivné chování na každém kroku. Nic tu není jasné. Zejména ceny ne, ale na všechno jsou pravidla. Jestli má Jižní Amerika nějaký vypečený Absurdistán, je to Bolívie. S Venezuelou v závěsu.

Rozkaz zněl jasně

Od jezera Titicaca se dostanete lodí. Tedy, loď je silné slovo. Něčím mezi vorem a prámem poháněným slaboučkým motorem. Prostě rázovitý přívoz. Lodě se ohýbají na vlnách, ale plují. A to nám stačí.

Najíždíme na první volnou, místa je dost. Maluch, trabant, jawa. Do cesty nám skáče kapitán a zuřivě mává rukama. Loď není ani z poloviny plná. Ptáme se, o co jde. "Jen dvě auta na loď!" zní rázná odpověď. Poukazujeme, že na lodi je ještě dost místa pro dva trabanty. Ne, jen dvě auta na loď! Ptáme se, zda to platí i pro šlapací autíčka. Zdá se, že platí.

Musíme na druhou loď. Nevíme, jestli se máme smát, nebo děsit. Na druhém prámu stojí náklaďák o rozměrech tatry. Lodička se pod ním povážlivě naklání.

Podle plánu

Hádáme se, že chceme jet na jedné lodi. Trabant s maluchem a jawou váží maximálně dvě tuny. Tahle obluda samotná jich má alespoň šest. Ale rozkaz zněl jasně, na zdravý rozum není čas. K šesti tunám přidáváme další. Vše je, jak má být. Prám se sice hýbe velmi nejistě, ale jsou na něm dvě auta. Zajímalo by nás, jestli by tam narvali dva náklaďáky, kdyby se tam vešly.

Dřevěné lodě v naprostém klidu převážejí nákladní automobily stejně jako...

Dřevěné lodě v naprostém klidu převážejí nákladní automobily stejně jako autobusy, ale podlaha nevydržela ani váhu našeho bakelitového trsátka. Ještě že jsme na břehu.

Proč to dělat jednoduše

Plazíme se ke břehu, vyjet z bárky ale nebude taková legrace. V podlaze chybí pár prken. Tedy pár, zhruba polovina. Loď, kde jede zbytek týmu, má palubu kompletní. Narážíme do břehu, asi to mělo být přiražení. Opatrně couváme, křup, prkno rupne. Pojedeme dopředu, křup. Uvízli jsme, začíná nás to vytáčet. Kdybychom jeli na druhé lodi, nic se nestalo, ale rozkaz je rozkaz. Rveme trabanta pryč z paluby. Konečně jsme na suchu.

Kapitán chce zaplatit, podle něj šlo vše podle plánu. Hádáme se o cenu, až to nakonec nevydržíme a začneme se smát. Tohle je prostě Absurdistán. Dáváme mu o pět bolivianů víc, než chtěl, ať si za to koupí prkna na palubu. Kaboní se, ale peníze si nechá.

V opuštěné továrně jsme našli úkryt před nepříjemnou bouří.

V opuštěné továrně jsme našli úkryt před nepříjemnou bouří.

No to bych se na to podíval.

No to bych se na to podíval...

Paranoia

Bolívie je země, kde vás rychle přepadne paranoia, že vás chtějí všichni obrat. Zejména, pokud mají nějakou úřední funkci. Platíte nehorázný poplatek za vjezd do města a pro jistotu i za výjezd. Ptáme se proč. A proč ne?

Na silnicích je to lepší. Standardní cena mýtného jsou čtyři boliviany (místní měna Boliviano, 1 BOB=2,7 Kč). To nic není. Ale najednou chtějí osm. Ceník nikde nevisí, hádáme se, máme pocit, že nás chtějí obrat, až přijede místní a dá osm. Nelhali nám. Už nám z toho hrabe. Musíme pryč z hlavních cest.

První kilometry po bolivijských silnicích. Míříme k Salar de Uyuni, největší...

První kilometry po bolivijských silnicích. Míříme k Salar de Uyuni, největší solné pláni na světě.

Kdysi tudy táhli Butch Cassidy a Sundance Kid, lupiči gentlemani, alespoň podle legend. Lupičství tu provozují rádi dál, ale gentlemanství zmizelo.

Otáčíme a míříme k Uyuni, největší solné pláni světa. Cesta je příšerná, hrkáme se podle trati kamsi k jihu, ale když zajedeme do maličké restaurace uprostřed ničeho, jsou tu milí a ochotní. Čím dál jsme od civilizace, tím lépe.

Tvrdý život mezi solí

V dálce se táhne nekonečné bílo. Prostor bez lidí a bez poplatků. Ovšem až poté, co ještě musíme dát dva boliviany za vjezd na pláň. Sedm korun, to nás nezabije.

Fotogalerie

Zvedá se vítr, blíží se bouře. Jestli chcete vidět tvrdý život, zajeďte do Colchani, brány salaru. Na jedné straně sůl, na druhé straně poušť. Vítr nesoucí oblaka prachu lomcuje plechovými střechami, na kterých leží balvany, aby je vichřice neodnesla.

Nedaleko stojí opuštěná továrna, kdysi se tu pytlovala sůl. Stěny se rozpadají, dveřmi lomcují poryvy větru, ale uvnitř je klid a sucho. Zapadli jsme sem na poslední chvíli. V dolních patrech neprší ani nefouká. Plničky pytlů nejsou zas tak staré, může to tady být opuštěné dvacet, třicet let. Ne o moc víc.

Nikdo to tu nedemoluje, nekrade. Dokonce ani klubko hliníkového drátu nikdo nesebral. Jsme tu uprostřed ničeho a čekáme na ráno. Těšíme se na Salar de Uyuni – místo, které je třeba zažít.

Zatím nejhezčí cestovatelský zážitek z Jižní Ameriky máme před sebou. Rozlehlá...

Zatím nejhezčí cestovatelský zážitek z Jižní Ameriky máme před sebou. Rozlehlá pláň nám poskytne takový pocit svobody, jaký jsme ještě nezažili.

Velké bílé nekonečno

Bouře polevuje, nedá nám to. Vylézáme z továrny. Nad hlavou nám září miliony hvězd, sedáme do aut a míříme na salar. Chvíli hrozná cesta, pak solný nálev a hnědobílé bahno, vypadá to tu jak v Čechách po oblevě. Jsme zklamaní, ale zkoušíme jet dál. Voda mizí, bláto mizí a my vjíždíme na nekonečno, neuvěřitelné bílé nekonečno, které marně krájí světla našich aut. Můžeme jet kamkoli, až na okraj světa. Stavíme stany a čekáme na ráno. Bude to stát za to.



Nejčtenější

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...

Izrael postavil své první mezinárodní letiště. Teroristé zde nemají šanci

Nové letiště postavili v Negevské poušti a pojmenovali po astronautu Ramonovi a...

První letadla s turisty tady sice mají začít přistávat v zimě, ale už je hotovo. Izrael nedávno slavnostně otevřel...



Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl v Rozstřelu filmař žraloků

Steve Lichtag byl hostem pořadu Rozstřel.

Na začátku srpna usmrtil českého turistu v egyptském letovisku Marsá Alam žralok. V Egyptě nejde o ojedinělý útok, za...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Makarskou Češi milují, k nádherně zbarveným jezerům zabloudí málokterý

Modré jezero v Imotski

Krajina kolem Makarské si získala srdce českých turistů už v první polovině 20. století a dodnes patří mezi námi...

Další z rubriky

Soudruzi nás poslali rovnou pod rentgen. Trabanty dojely přes Čínu do Ruska

Expedice Dana Přibáně musela na čínské hranici projít důslednou kontrolou....

Dostat se do Číny letadlem je celkem snadné. Vjet tam autem je ale noční můrou. Pokud tedy není vaším snem...

Do Pákistánu prý jezdí jen hlupáci, ale Žlutý cirkus si to stejně užil

Babu, trabant, který se nikdy nezastavil, se nám začal rozpadat. Čím dál jsme,...

Skoro čtvrt roku jsme cestovali Indií. Bylo to krásné, bylo to intenzivní, ale bylo toho dost. Před námi je Pákistán,...

Francouzský park povolal opeřené uklízeče, nedopalky zničí letka havranů

Ve francouzském zábavním parku budou sbírat odpadky havrani. Ilustrační snímek

V zábavním parku Puy du Fou na západě Francie bude o pořádek pečovat šestice havranů. Ptáci byli vycvičeni na sbírání...

Najdete na iDNES.cz