Uprostřed pláně vedle muzea vlají vlajky z celého světa. Našli jsme i tu naši, ale s vyvráceným stožárem. Vlajku jsme znovu vztyčili a zdravíme Expedici Katka.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
"Toto je najlepší zážitok, aký som na tejto ceste zažil," volá nadšený Marek, který na motorku usedl i přesto, že má vykloubené rameno.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Přichází období deštů a solná pláň se mění na největší přirozené zrcadlo na světě. Tak dokonalé, že ho používá NASA pro kalibraci družic.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Z repráků nám řvou Iron Maiden na plné kule. Je to paráda.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
První kilometry po bolivijských silnicích. Míříme k Salar de Uyuni, největší solné pláni na světě.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Colchani, brána Salaru. Tady se míchá písek se solí, minulost s přítomností.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Na Salar de Uyuni dorazíme v noci a bílé nekonečno ještě nevidíme. Ale pod koly se nám objevily známé "plástve medu". Jsme na správném místě!
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Při ranním probuzení si připadáme jako při cestě na Severní pól. Akorát sníh nahradilo obrovské množství soli.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Vajíčka na tvrdo. Slánku nahradil šroubovák. V Salar de Uyuni zkrátka můžete jíst rovnou ze země.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Sice jsme měli nad hlavou hodně mraků, ale tahle solná pláň je vyhlášená svoji čistou oblohou. Může za to nadmořská výška, která dosahuje 3 650 metrů.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Přízemní stavba postavená mezi lety 1993-1995 byla kdysi hotelem, teď je přebudovaná na muzeum. Celý dům je pochopitelně ze soli.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Před muzeem je menší bazén, v kterém si můžeme opláchnout nohy. Solná krusta, která pokrývá více než 10 500 kilometrů čtverečních, mívá v některých místech několik metrů. Pod ní se pak skrývá silný slaný roztok.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Na soli sedíte, ze solného stolu jíte. Hotel stojí přímo uprostřed pláně a během krátké doby se stal tak populární, že musel být změněn na muzeum. Místní obyvatele totiž trápily sanitární problémy a odpadky poházené po celé pláni.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
V současné době se proto hotely staví na periférii pláně, kde tolik nezatěžují životní prostředí.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Tak kam pojedem dál? Nikde žádné cedule, semafory, kopce, díry, řeky, potůčky ani cesty. Jen bílá svoboda kolem nás.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Výškový rozdíl na celé ploše několika tisíc čtverečních kilometrů je jeden pouhý metr.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Jsme živí, zdraví a úplně slaní.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Rádi bychom se dostali na rybářský ostrov, ale slaná břečka je proti nám. Začínáme uvažovat o tom, že to obrátíme.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Končíme, dál nejedeme. Sůl se lepí všude, kam může a naše vozidla by to nemusela vydržet.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Těžaři soli na pláni Salar de Uyuni. Při práci často žvýkají koku a nemají u sebe slánku.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Kdyby byla sůl skutečně nad zlato, byla by Bolívie jedním z nejbohatších států světa. Zdější zásoby soli se odhadují na 10 miliard tun. Ročně se vytěží kolem 25 tisíc tun.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
V noci přijíždíme k další velké turistické atrakci, pohřebišti vlaků. Ve tmě to tady vypadá opravdu strašidelně.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Moc toho nevidíme, jdeme spát. V jednom vlaku si zařídíme lůžkový vagón a těšíme se na ráno.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Ráno se probouzíme mezi zrezlými vraky vagonů a lokomotiv. Některé z nich pamatují i konec 19.století.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Místní železnici vybudovali v letech 1888-1892 britští inženýři, na stavbu dohlížel i tehdejší prezident Aniceto Arce. Vlaky dopravovaly vytěžené minerály k Pacifickému oceánu, ale ve čtyřicátých letech minulého století těžba z několika důvodů ustala. Kovové skřípění kolejí sice nahradil suchý vítr, ale vlaky vypadají, jako by stále čekaly na další příležitost.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Salar de Uyuni poskytuje obrovské zásoby soli, ale je také největším nalezištěm lithia na světě (70 procent zásob).
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Jak malí kluci. Tahle část Bolívie nás neskutečně baví.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Vlaky jezdily i ke stříbrnému dolu, který je pro změnu druhým největším nalezištěm stříbra na světě. Jeden z vlaků měli údajně přepadnout i Butch Cassidy a Sundance Kid.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Železnice už od svého počátku narážela na ostrý odpor a sabotáže ze strany domorodých Aymarů. V současné době je Aymarů asi dva miliony, většina z nich žije v Bolívii, zhruba 450 tisíc pak v Peru a 50 tisíc v Chile.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Mezi tou obrovskou spoustou rzi vypadají naše žlutá auta jako výkřik moderní techniky.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Opuštěné, ale přesto krásné místo
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Důl stříbra, kde už dávno utichl život. Je neuvěřitelné, kolik zásob přirodních materiálů v Bolívii mají, a přesto si jich nikdo nevšímá.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
To by čeští bezdomovci koukali. A výkupny šrotu taky.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Pullacayo datuje svoji historii do roku 1833 a moc věcí se tu od té doby nezměnilo.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz
Jsme tu jen na otočku. Naše cesta tady rozhodně nekončí, čekají nás další dobrodružství.
Autor: Jakub Nahodil & Zdeněk Krátký, pro iDNES.cz