Tip na výlet: Moravská brána

10:45aktualizováno  10:45
Přerovsko - Moravská brána. Pod tímto pojmem si hodně lidí představí silně frekventovanou betonovou a převážně čtyřproudovou údolní silnici, která spojuje Přerov s Hranicemi a pokračuje kdesi k Ostravsku. I v jejím bezprostředním okolí jsou atraktivní místa, která stojí za to navštívit. V Lipníku je pozoruhodné celé centrum, které je na Přerovsku památkově nejcennější a obsahuje i židovské památky. Na tamním hřbitově je pohřben americký válečný letec polského původu Martin Zeberski - u jeho hrobu se v minulých letech setkávali jen zástupci amerického velvyslanectví s disidenty.

Z lipenského nádraží nás nejlépe vyvede červená turistická značka. Překonáme Bečvu a když dorazíme do nedávno osamostatněné obce plné patriotů - do Týna nad Bečvou, jsme již před stoupáním na Helfštýn. Psát podrobně o této zřícenině s mohutnými hradbami ze 13. století, která se zásluhou přerovského muzea a desítek dobrovolníků neustále opravuje a dopracovává do původního stavu, je snad zbytečné. Pokud máme jen trochu štěstí, stihneme tu i některý z kulturních programů, jimiž se tu zvláště o víkendech jen hemží.

Na Helfštýně jsme již vysoko nad Moravskou branou. Odtud se můžeme v klidu nad hlučnou tepnou vydat lesními cestami po modré do Hranic či ještě lépe po červené značce do Teplic nad Bečvou. V Teplicích je pěkná procházka lázeňským areálem, kde svá těla mučí lidé po infarktech. Doporučuji zde navštívit Zbrašovské aragonitové jeskyně, které jsou v naší republice naprosto jedinečné. Lze tu ochutnat kyselku i občerstvit se v restauraci.

Snad ještě zajímavější je to na druhém břehu Bečvy, kam se pohodlně dostaneme přes poměrně nový most. Držíme se zelené značky a stoupáme po naučné stezce rezervací Hůrka až k hranické propasti, která má na dně jezírko. Pokud jste někde četli o jeho hloubce - nevěřte! Potápěčům se ještě dna nepodařilo dosáhnout. Jisté však je, že se jedná o nejhlubší propast v České republice.

Jsme-li unaveni, vracíme se zpět po zelené k nádraží v Teplicích. V opačném případě pokračujeme po téže značce v nastoupeném směru. Dovede nás k železniční stanici s názvem Hranice na Moravě město. Můžeme ještě zavítat na blízké náměstí a posílit se místními specialitami. V obou případech se pak s přesedáním na hranickém "hlavním" nádraží  z této středně náročné celodenní túry snadno vracíme.

Pekárna na třetím nádvoří na hradě Helfštýně

Domy na náměstí v Lipníku nad Bečvou

Nejčtenější

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě...

Ať žijí duchové. Podívejte se, kde skřítkové a tesaři vylezli z mechu

A ještě jeden snímek z poválečných oprav chátrající památky

Vy cizáci, zmizte! Tak odháněl ze svého hradu rytíř Brtník nezvané hosty. Dnešní hrad Krakovec je ovšem na hosty dobře...

Silný žaludek a trpělivost s sebou. Na co se připravit při cestě do Indie

Hmyzí trus a znečištěný vzduch zabarvily původně bílou hrobku Tádž Mahal v...

Do druhé nejlidnatější země světa míří na přelomu roku tisíce cestovatelů. Indie je pestrobarevná a hlavně...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

Nenápadný klenot Saského Švýcarska. Údolím Křinice těsně před zavíračkou

V kaňonu Křinice

Ideální doba pro návštěvu Českého nebo Saského Švýcarska nastala právě teď. Letní humbuk je definitivně pryč a blíží se...

Další z rubriky

Ať žijí duchové. Podívejte se, kde skřítkové a tesaři vylezli z mechu

A ještě jeden snímek z poválečných oprav chátrající památky

Nestárnoucí klenoty Nízkého Jeseníku. Pět zaručených tipů na víkend

Pasecký vodopád

Drsné náhorní pláně Nízkého Jeseníku skýtají na rozlehlém území nepřeberné množství úžasných míst, která nemají nikde...

Ale je tady krásně. Místo ze slavného filmu dnes nepozná ani Zdeněk Svěrák

"Václave? Proč nejsi moje žena?" ptá se Zdeněk Svěrák Jana Třísky jako rekreant...

Idylická krajina a typická venkovská stavení z filmu Na samotě u lesa zůstávají dodnes symbolem poklidného života,...