Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test tří famózních lyží, které si normální lyžař až dosud nekoupil

aktualizováno 
Z mnoha v letošní sezoně zkoušených lyží jsme v okamžiku, kdy vrcholí freeridová sezona, vybrali do článku tři terénní modely od značek Dynastar, Scott a K2, které by si běžný lyžař asi dosud nevybral. Zjistili jsme, že každý pár je jiný, každý v něčem velmi výjimečný a paradoxně na všech se dá jezdit i po sjezdovce.

K2 Hellbent v akci | foto: Jakub Frey

Modely Dynastar Legend 85, Scott Pure a K2 Hellbent jsou určeny hlavně pro jízdu v terénu. Cílem bylo vyzkoušet, zda se dají použít i v jiných než "extrémních" podmínkách a k čemu se hodí nejlépe.

Fotogalerie

Zcela záměrně jsme vybrali modely, s nimiž se český lyžař až dosud určitě často nepotkal. Jsme v tomto ohledu trochu konzervativní lyžařský národ. Hodně z nás stále rádo volí klasické carvingové lyže, které se svými parametry blíží závodním sjezdovkám. V menšině jsou ti dobří sjezdaři, kteří s oblibou experimentují a vybírají raději lyže freeridové či tzv. all mountain (takové, které jsou určeny na sjezdovku i do terénu). Chceme ukázat, že experimentovat se často vyplatí.

Rovnou musím říci, že všechny tři modely mne hodně překvapily obrovským rozsahem použití i hravostí. Zde jsou krátké postřehy.

Dynastar Legend Sultan 85

(Testovací lyže o délce 178 cm, rozměry 126 mm, 85, 110, cena od 14 000 korun výš).

Z naší trojky nejmenší extrém. Dnes už legendární all mountain, který se vyrábí v ještě "terénnějších" variantách s šířkou lyže pod patou 95 a 105. Já zkusil Legend 85 (číslo znamená šířku lyže pod patou) ještě klasické koncepce jen s lehkým rockerem ve špičce.

Pro milovníka lyžařské klasiky absolutní bomba. Už když ji držíte, víte, že máte v ruce pořádnou bytelnou lyži. Stejně tak design – skvělé retro evokující, že uvnitř bude poctivé dřevo. Při jízdě pak rychlá, tuhá, univerzální lyže, jejíž kvality prudce rostou v okamžiku přechodu z upraveného do neupraveného terénu a naopak.

Po sjezdovce jede skoro jako obřačka. Podrobil jsem ji i několika jízdám ve velmi svižném tempu na dobře upravené sjezdové trati Saslong v Gardeně. Obstála na jedničku. Je rychlá a jede téměř po kolejích. Při skocích a dopadech ve velké rychlosti je stabilní. Přehranění navzdory 1cm navíc pod patou je překvapivě rychlé a snadno ho zvládne i žena, dobrá lyžařka.

Díky větší šířce lyže a lehkému rockeru ve špičce spolyká i nerovnosti. Čím je na sjezdovce hůř, tím jsou legendy ve větší výhodě. Výborně se chovají i v lehčím a středně těžkém terénu. Je třeba je jet relativně rychle, a pak dobře poslouchají.

Tohle by mohly být klidně moje jediné lyže na všechno a do všech podmínek. Pouze kdyby napadlo půl metru prašanu, vzal bych jiné.

Dynastar Legend Sultan 85 na Sella Rondě

Dynastar Legend Sultan 85 na Sella Rondě

Scott Pure

(Testovací lyže o délce 188 cm, rozměry 138 mm, 104, 124, cena cca od 15 tisíc  korun).

Zkusil jsem úplně nový, předělaný model na sezonu 2012/13. O víc než 1cm širší pod patou než model předchozí a s větším rockerem ve špičce. Ke všemu krásný, střízlivý moderní design.

Pure je opravdová zbraň do terénu, freeriderská legenda, která ale jede výborně i na sjezdovce. Rychlá, stabilní, perfektní při skocích a dopadech.

Vyzkoušel jsem ji hlavně v terénu, v prašanu, v jarním sněhu, v různorodých podmínkách a nemělo to chybu. Jen je třeba přiznat, že pure není hračka. Je to lyže pro dobré lyžaře. Čím lepší rider, tím lepší odezva. Pak je ostrá jak břitva v tom dobrém slova smyslu. Je báseň nandat pásy, vyrazit vysoko do divokých hor, a pak se spouštět volným terénem.

Na sjezdovce při přehranění už pochopitelně není tak hbitá jako Legend 85. Ale pořád to s ní jde. Velmi zajímavá alternativa pro toho, kdo každý den chvíli nebo aspoň část týdenního pobytu stráví v terénu. Pak ji může zvolit i jako jedinou hlavní lyži a v případě nálady na čistě sjezdovkové lyžování si půjčit něco na upravený manžestr.

Scott Pure

Scott Pure

Scott Pure po výkonu

Scott Pure po výkonu

K2 Hellbent

(Testovací lyže o délce 179 cm, rozměry 160 mm, 132, 151, cena cca od 13 tisíc korun).

Nejšílenější, nejtlustší prašanovka, navíc s úchylným hororovým designem ve stylu Texaský masakr motorovou pilou.

Když jsem si tyhle plácačky (nejširší v nabídce K2 a jedny z nejširších na trhu vůbec) bral, věděl jsem na 99%, že jsem se zbláznil. Tohle nemůže jet v ničem jiném než v půlmetrovém prašanu, utvrzoval jsem se. Ten ovšem při testovacím dni nebyl.

Špička i patka mají velký rocker, aby lyže v měkkém sněhu dobře plavala, takže se na sjezdovce skoro bojíte rozjet. Ale o to větší překvapení to pak je. Hellbent se celkem svižně rozjede, a pak i zatáčí. Když není trať jako mlat a je například poseta drobnými nerovnostmi a nahrnutými kopečky sněhu, máte pocit, že řídit hellbenty je naprostá hračka.

Na hranách překvapivě drží, ale hlavně se s ní dá parádně 'blbnout'. Díky twin tipům jede krásně pozadu, což velmi pomůže i v některých složitých terénních situacích.

V terénu pak hellbent překvapí dvojnásob. Nemusíte mít nutně bazény prašanu. Už jen na 10–15 cm jede lyže jako z praku. A čím víc prašanu, čím hlubší sníh, tím je jízda lepší. Tím větší zábava a potěšení. A ty skoky...

Trochu marný pokus o zjemnění dojmu, který poskytuje design K2 Hellbent

Trochu marný pokus o zjemnění dojmu, který poskytuje design K2 Hellbent

Nemám z principu rád oslavné ódy ve firemních katalozích. O hellbentech se například píše: "Budete ohromeni, jak ďábelsky snadné je udělat si z celých hor hřiště." Bohužel, aspoň jednou musím ustoupit. Přesně s tímto pocitem jsem hellbenty po dni fantastického ježdění sundával.

I na ně se přitom dají nandat pásy a prodloužit si úchvatný sjezd výšlapem k nebesům.

V podstatě jediný problém s hellbenty nastal v lanovce, kdy se jakási žena podívala s odporem nejdřív na mé lyže, a pak i na mě. Ani se jí nedivím, K2 by mohla trochu zohlednit moji věkovou skupinu a nabídnout něco jiného než design s vyhřezlými mozky, tratolišti krve a sekerou zaseknutou v hlavě.

Autor:


Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...



Slovensko bez turistů. Nejkrásnější dolina Nízkých Tater zeje prázdnotou

Dolina Štiavnica od Štefánikovy chaty

Za nejkrásnější dolinu Nízkých Tater bývá obvykle považována Demänovská dolina s turistickým střediskem Jasná a...

Nebuďte povýšení a nechovejte se jako stádo. Sedm cestovatelských hříchů

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Chcete si prázdninové toulky po světě opravdu užít? Podívejte se na seznam zásadních chyb, které nesmíte na cestách...

Turisté si odvážejí z pláží Sardinie písek, úřady rozdávají vysoké pokuty

Ilustrační snímek

Úřady na Sardinii bojují proti turistům, kteří si z tamních pláží odnáší na památku písek, což poškozuje životní...

Další z rubriky

Zaniklé obce a tajuplná příroda. Parádní běžky v opuštěných horách

Zaniklá obec Chaloupky

Pro milovníky běžeckého lyžování představuje Krušnohorská lyžařská magistrála jednu z nejkrásnějších dálkových tras u...

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

Drsný svět českých hor. Projížďka hřebenem Jeseníků na backcountry lyžích

Osamělý lyžař u Petrových kamenů

Drsný svět Jeseníků, po Krkonoších druhého nejvyššího pohoří České republiky, najdeme v nejsevernějším cípu Moravy při...

Najdete na iDNES.cz