Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

  0:01aktualizováno  0:01
Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční kolo jede s normálními hliníkovými a jak se špičkovými karbonovými koly.

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Závodníci na Tour de France, ale i na dalších mnohem méně významných závodech používají už několik let na svých strojích bezvýhradně karbonová kola. Proč tomu tak je a jsou skutečně karbonová kola lepší? A pokud ano, tak v čem?

Radili jsme se s odborníky a také karbonová kola vyzkoušeli. Kdo teď čeká nějaké absolutní zázraky, bude možná zklamán. Karbonová kola zlepšují výkon, ale ono zlepšení není tak radikální, jak se někdy tvrdí.

Rychlost a zase rychlost

Petr Benčík, trojnásobný Mistr České republiky v silničním závodě zdůrazňuje, že velkou výhodou zapletených karbonových kol je nižší hmotnost na obvodu kola. Co to znamená? „Jednoznačně vyšší rychlost v jízdě do kopce a v momentech akcelerace,“ vysvětluje Benčík.

Fotogalerie

Druhou výhodou karbonových zapletených kol je lepší aerodynamika. Takže další malé zrychlení.

Přesto znalci upozorňují, že hodně záleží na profilu trasy. V některých situacích nemusí být velmi kvalitní zapletená hliníková kola nutně pomalejší než karbonová.

Karbon však zároveň lépe tlumí nerovnosti a konečně nepodléhá tak jako hliník stárnutí. Jeho vlastnosti se na rozdíl od hliníku, který oxiduje a měkne, téměř nemění.

Celosvětový trend určovaný cyklovýrobci je tedy jednoznačný. Kvalitní, drahé a všechny závodní stroje jsou vybavovány dobrými karbonovými zapletenými koly, levnější bicykly pro „obyčejné“, méně náročné cyklisty pak koly s hliníkovými ráfky.

Pocity, které potvrzují i čísla

My jsme se rozhodli vyzkoušet pro věrohodnější porovnání různá kola na stejném stroji. Přibližně 14 dnů jsme zkoušeli zapletená karbonová kola Roval CLX 32 Disc vybavená kotoučem pro hydraulické kotoučové brzdy a aerodynamickými středy Roval s keramickými ložisky CeramicSpeed. Na kole Specialized Roubaix jsme jimi nahradili „běžná“ hliníková zapletená kola DT SWISS R470.

Detail ráfku zapleteného karbonového kola Roval CLX 32 Disc

Detail ráfku zapleteného karbonového kola Roval CLX 32 Disc

Detail aerodynamického předního středu Roval s keramickými ložisky CeramicSpeed

Detail aerodynamického předního středu Roval s keramickými ložisky CeramicSpeed

Jedna věc je skutečná rychlost, druhá pocit při jízdě. V obou položkách byla karbonová kola o něco lepší.

Na zvlněném okruhu dlouhém asi 50 km jsem s karbonovými koly zvýšil průměrnou rychlost asi o 1 až 1,5 km/hod. Pro zajímavost jsem zkusil i kombinaci obou kol - karbonové kolo vepředu, hliníkové vzadu. I s touto nezvyklou kombinací jsem jel na zmíněném okruhu o chlup vyšší průměrnou rychlostí.

Jiný je i pocit při jízdě. Zejména při akceleraci jsem měl dojem vyššího, snadnějšího zrychlování než s hliníkovými koly. Na druhou stranu s relativně nízkými 32mm karbonovými ráfky (pláště 26), určenými do univerzálního, spíše kopcovitého terénu, jsem trošku víc než s ještě nižšími hliníkovými koly „chytal“ boční vítr. Musel jsem dorovnávat směr jízdy a trochu déle si na ten pocit zvykat. U vyšších karbonových ráfků je to pochopitelně markantnější.

Přední zapletené karbonové kolé Roval CLX 32 Disc

Přední zapletené karbonové kolé Roval CLX 32 Disc

Na miskách vah

Kvalitní karbonová zapletená kola jsou také přibližně třikrát dražší než kola hliníková - tedy cca 60 tisíc korun stojí karbonová a cca 20 tisíc kola hliníková. A to je velmi znatelný rozdíl.

Zároveň mohou být karbonové ráfky zejména pro pláště (ne pro galusky) o něco choulostivější a náchylnější vůči mechanickému poškození než ráfky hliníkové. I takové detaily by tedy měl „neprofík“ při výběru zapletených kol zvažovat.

Naše doporučení

Kdo je ambiciozní, má rád pokrok, občas jede i nějaký závod, ať karbonová kola určitě zkusí. Ano, ideální je to vyzkoušet, pokud taková možnost existuje.

Kdo jezdí „na pohodu“, nehoní tolik průměry, nepotřebuje se před kamarády předvádět a nebo chce ušetřit, ať se raději poohlédne po dobrých kolech hliníkových.

Autor:




Nejčtenější

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Další z rubriky

Ukázkové roubenky dodávají Vysokému nad Jizerou krkonošský horský ráz.
Relax na kole. Pohodové putování krajinou malebných Jizerek

Prázdniny, horké dny a doba dovolených jsou za námi, dostavilo se babí léto a barevný podzim. Sedět doma v krásných podzimních dnech by byl hřích, takže pokud...  celý článek

Na břehu jezera Längsee. Krátké osvěžení přijde vhod a pak zase oči zapíchnout...
Mistrovská vyjížďka. Projeli jsme Korutany s olympijským vítězem

Korutany, ráj outdooru všeho druhu, jsme tentokrát pojali specificky. Naším cílem nebyly vyhlídkové vrcholy, pláže u proslulých jezer ani hluboké soutěsky....  celý článek

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.