Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

  0:01aktualizováno  0:01
Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční kolo jede s normálními hliníkovými a jak se špičkovými karbonovými koly.

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Závodníci na Tour de France, ale i na dalších mnohem méně významných závodech používají už několik let na svých strojích bezvýhradně karbonová kola. Proč tomu tak je a jsou skutečně karbonová kola lepší? A pokud ano, tak v čem?

Radili jsme se s odborníky a také karbonová kola vyzkoušeli. Kdo teď čeká nějaké absolutní zázraky, bude možná zklamán. Karbonová kola zlepšují výkon, ale ono zlepšení není tak radikální, jak se někdy tvrdí.

Rychlost a zase rychlost

Petr Benčík, trojnásobný Mistr České republiky v silničním závodě zdůrazňuje, že velkou výhodou zapletených karbonových kol je nižší hmotnost na obvodu kola. Co to znamená? „Jednoznačně vyšší rychlost v jízdě do kopce a v momentech akcelerace,“ vysvětluje Benčík.

Fotogalerie

Druhou výhodou karbonových zapletených kol je lepší aerodynamika. Takže další malé zrychlení.

Přesto znalci upozorňují, že hodně záleží na profilu trasy. V některých situacích nemusí být velmi kvalitní zapletená hliníková kola nutně pomalejší než karbonová.

Karbon však zároveň lépe tlumí nerovnosti a konečně nepodléhá tak jako hliník stárnutí. Jeho vlastnosti se na rozdíl od hliníku, který oxiduje a měkne, téměř nemění.

Celosvětový trend určovaný cyklovýrobci je tedy jednoznačný. Kvalitní, drahé a všechny závodní stroje jsou vybavovány dobrými karbonovými zapletenými koly, levnější bicykly pro „obyčejné“, méně náročné cyklisty pak koly s hliníkovými ráfky.

Pocity, které potvrzují i čísla

My jsme se rozhodli vyzkoušet pro věrohodnější porovnání různá kola na stejném stroji. Přibližně 14 dnů jsme zkoušeli zapletená karbonová kola Roval CLX 32 Disc vybavená kotoučem pro hydraulické kotoučové brzdy a aerodynamickými středy Roval s keramickými ložisky CeramicSpeed. Na kole Specialized Roubaix jsme jimi nahradili „běžná“ hliníková zapletená kola DT SWISS R470.

Detail ráfku zapleteného karbonového kola Roval CLX 32 Disc

Detail ráfku zapleteného karbonového kola Roval CLX 32 Disc

Detail aerodynamického předního středu Roval s keramickými ložisky CeramicSpeed

Detail aerodynamického předního středu Roval s keramickými ložisky CeramicSpeed

Jedna věc je skutečná rychlost, druhá pocit při jízdě. V obou položkách byla karbonová kola o něco lepší.

Na zvlněném okruhu dlouhém asi 50 km jsem s karbonovými koly zvýšil průměrnou rychlost asi o 1 až 1,5 km/hod. Pro zajímavost jsem zkusil i kombinaci obou kol - karbonové kolo vepředu, hliníkové vzadu. I s touto nezvyklou kombinací jsem jel na zmíněném okruhu o chlup vyšší průměrnou rychlostí.

Jiný je i pocit při jízdě. Zejména při akceleraci jsem měl dojem vyššího, snadnějšího zrychlování než s hliníkovými koly. Na druhou stranu s relativně nízkými 32mm karbonovými ráfky (pláště 26), určenými do univerzálního, spíše kopcovitého terénu, jsem trošku víc než s ještě nižšími hliníkovými koly „chytal“ boční vítr. Musel jsem dorovnávat směr jízdy a trochu déle si na ten pocit zvykat. U vyšších karbonových ráfků je to pochopitelně markantnější.

Přední zapletené karbonové kolé Roval CLX 32 Disc

Přední zapletené karbonové kolé Roval CLX 32 Disc

Na miskách vah

Kvalitní karbonová zapletená kola jsou také přibližně třikrát dražší než kola hliníková - tedy cca 60 tisíc korun stojí karbonová a cca 20 tisíc kola hliníková. A to je velmi znatelný rozdíl.

Zároveň mohou být karbonové ráfky zejména pro pláště (ne pro galusky) o něco choulostivější a náchylnější vůči mechanickému poškození než ráfky hliníkové. I takové detaily by tedy měl „neprofík“ při výběru zapletených kol zvažovat.

Naše doporučení

Kdo je ambiciozní, má rád pokrok, občas jede i nějaký závod, ať karbonová kola určitě zkusí. Ano, ideální je to vyzkoušet, pokud taková možnost existuje.

Kdo jezdí „na pohodu“, nehoní tolik průměry, nepotřebuje se před kamarády předvádět a nebo chce ušetřit, ať se raději poohlédne po dobrých kolech hliníkových.

Autor:



Nejčtenější

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...



Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Experti: Stav českých lesů je i kvůli výkyvům počasí ekologická katastrofa

Na místě hustého lesa zůstává v revíru nové Vrbno na Vítkovsku jen pár...

Za bezprecedentní ekologickou katastrofu označil současný stav lesů náměstek ministerstva životního prostředí Vladimír...

Svazijsko se přejmenovalo. Pletli si nás se Švýcarskem, tvrdí král

Svazijský král Mswati III. a jeho žena (13. srpna 2012)

Drobné africké Svazijsko slaví 50 let nezávislosti a při té příležitosti změnilo název. Nově se bude jmenovat eSwatini....

Další z rubriky

Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními...

Supervýšlap na Passo Mendola z Traminu. A večer tramín ve sklence

Jablečné sady a vinice v okolí Traminu

Jedny z nejhezčích a nejzábavnějších vinařských cyklostezek severní Itálie se vlní kolem městečka s příznačným a...

Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle,...

Najdete na iDNES.cz