Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

  14:52aktualizováno  14:52
Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více než třech letech vrátila do úplně jiného prostředí. Mezitím totiž přišel listopad 1989 a zájem lidí o cestu upravené Tatry 815 po všech kontinentech opadl.

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa. | foto: tatra-club.com

Výprava, k jejímž hlavním úkolům patřila propagace výrobku kopřivnické automobilky ve světě, přitom měla ambiciózní plány. Z cesty měly mimo jiné vzniknout dva celovečerní filmy a k nim televizní seriál o 56 dílech.

Nakonec se ale kromě knížek od členů expedice zachovalo jen několik dobových televizních reportáží, amatérský videofilm nebo plechové a papírové modely expedičního speciálu, které koncem 80. let zdobily pokoje kluků z celého Československa.

Fotogalerie

„Smutek, že nemohla být plně naplněna, že nemohl vzniknout seriál,“ shrnul v jednom z dílů televizního cyklu Zapomenuté výpravy své pocity z expedice její vedoucí Jiří Stöhr.

Podobně hovoří i další její účastník Petr Bárta, který spolu se Stöhrem koncem 60. let také s tatrovkou - tehdy ovšem typem 138 - vyjel do Afriky na slavnější Expedice Lambaréné.

Nad výpravou se navíc dodnes vznáší stín tragédie, při sjíždění pákistánské řeky totiž zahynul jeden z jejích členů František Jeniš.

Plány na expedici se zrodily začátkem 80. let, když se Jiří Stöhr náhodou dal do řeči s lidmi z vedení automobilky, která v roce 1983 uvedla na trh nový model Tatra 815. Výprava kolem celého světa, plánovaná původně na dva roky, tak měla posloužit k šíření slávy značky i v zemích, kde s tatrovkami neměli moc zkušeností. Přípravy cesty nakonec zabraly celé tři roky, během kterých se ovšem zrodil i další tatrovácký propagační projekt, účast na slavné Rallye Paříž-Dakar.

Posádka expedice Tatra kolem světa (zleva): Dalibor Bárta, František Jeniš,...

Posádka expedice Tatra kolem světa (zleva): Dalibor Bárta, František Jeniš, Stanislav Synek, Petr Bárta, Jiří Stöhr a Karel Valchař.

Pro cestu kolem světa, na jejíž organizaci se kromě samotné automobilky z Kopřivnice podílelo například i barrandovské filmové studio, byla určena běžná třínápravová Tatra 815 s pohonem všech kol. Poháněl ji běžný tatrovácký vidlicový šestnáctilitrový desetiválec s výkonem 280 koní, zvláštní byla na autě hlavně nástavba. Vyrobili ji ve vagónce ve Studénce a členům výpravy se stala na více než tři roky pojízdným domovem, ve kterém měli vše potřebné.

Automobil, který je dnes k vidění v tatrováckém muzeu, ovšem dorostl do obřích rozměrů: na délku měřil deset metrů, na šířku 2,5 metru a výška činila 3,85 metru. Na druhou stranu poskytoval posádce vedle pohodlí při jízdě (každý měl sedadlo s výhledem kupředu, buď v kabině nebo nad ní) i místo na spaní, kuchyňku, toaletu nebo sprchu. Místo se samozřejmě našlo také na kamery a fotoaparáty, Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan) navíc vezla i nafukovací člun, moped a motorové rogalo.

Kromě Stöhra a Bárty tvořili posádku novinář jaderný fyzik Stanislav Synek, který byl navigátorem, tlumočníkem a zvukařem výpravy, a geolog a zároveň zkušený potápěč a pilot rogala František Jeniš. Řidičem, mechanikem i kuchařem v jedné osobě se pro první část výpravy stal profesionál z Tatry Dalibor Petr, kterého v Brazílii vystřídal kopřivnický mistr zkušebny motorů Karel Valchař, jenž za volantem strávil dva roky. V Číně pak posádku doplnil další tatrovák Aleš Novák.

Kurátor kopřivnického technického muzea Radim Zátopek v interiéru speciální...

Kurátor kopřivnického technického muzea Radim Zátopek v interiéru speciální tatrovky, která před 25 lety vyjela na cestu kolem světa.

Interiér speciální tatrovky, která před 25 lety vyjela na cestu kolem světa.

Interiér speciální tatrovky, která před 25 lety vyjela na cestu kolem světa.

Trasa expedice vedla nejprve západní a severní Evropou do SSSR a Polska, aby se vyzkoušela technika, následně se všichni i s vozem dopravili z Německa do Kanady, kde začala americká část cesty. Tu kromě cest za krajany v Chicagu nebo poznáváním Aljašky či mexického pobřeží provázela i nepříjemná epizoda z Guatemaly. Automobil i jeho posádku tam zadrželi pro podezření ze špionáže a když je po devíti dnech propustili, dostali zpět zpřeházenou Tatru, v níž chybělo některé vybavení.

Ve zbytku cesty, během které výprava projela Jižní Ameriku, Austrálii, Afriku, část Asie nebo Blízký východ, se už podobně nepříjemné epizody neobjevily - s výjimkou Číny, kterou Tatra projížděla v době studentských bouří. Všechny účastníky ovšem velmi zasáhla smrt oblíbeného Jeniše. Do Prahy se výprava vrátila v květnu 1990 po třech letech, jednom měsíci a 15 dnech. Na tachometru měla tatrovka téměř 140 000 kilometrů, část cesty ovšem počítadlo nefungovalo.

Autor:


Nejčtenější

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...

Izrael postavil své první mezinárodní letiště. Teroristé zde nemají šanci

Nové letiště postavili v Negevské poušti a pojmenovali po astronautu Ramonovi a...

První letadla s turisty tady sice mají začít přistávat v zimě, ale už je hotovo. Izrael nedávno slavnostně otevřel...



Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl v Rozstřelu filmař žraloků

Steve Lichtag byl hostem pořadu Rozstřel.

Na začátku srpna usmrtil českého turistu v egyptském letovisku Marsá Alam žralok. V Egyptě nejde o ojedinělý útok, za...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Makarskou Češi milují, k nádherně zbarveným jezerům zabloudí málokterý

Modré jezero v Imotski

Krajina kolem Makarské si získala srdce českých turistů už v první polovině 20. století a dodnes patří mezi námi...

Další z rubriky

Do Pákistánu prý jezdí jen hlupáci, ale Žlutý cirkus si to stejně užil

Babu, trabant, který se nikdy nezastavil, se nám začal rozpadat. Čím dál jsme,...

Skoro čtvrt roku jsme cestovali Indií. Bylo to krásné, bylo to intenzivní, ale bylo toho dost. Před námi je Pákistán,...

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

Bioplynka na Everestu. Nový projekt má odstranit tuny horolezeckých výkalů

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Mount Everest je výzva. Tisíce vášnivých horolezců se každým rokem snaží pokořit vrchol nejvyšší hory světa, ale jen...

Najdete na iDNES.cz