Tajemství přehrad: Nádrž Pastviny se stavěla jako hladová zeď Orlických hor

Seriál
Osmý díl Tajemství přehrad nás zavede do Orlických hor. Podíváme se na jednu ze dvou posledních zděných kamenných hrází u nás. Ve třicátých letech 20. století za hospodářské krize se stavěla také ze stejného důvodu jako známá Hladová zeď v Praze. Zamíříme do údolí Divoké Orlice k vodnímu dílu Pastviny

Divoká Orlice byla po staletí hodna svého jména. Stačilo, aby v Orlických horách zapršelo nebo začal prudce tát sníh, a na dolním toku měli co dělat s velkou vodou. Není divu, že se o stavbě přehrady začalo uvažovat už na přelomu 19. a 20. století.

Před první světovou válkou už bylo víceméně jasné, že hráz bude stát v katastru obce Nekoř. Válečné události ale stavbu na dlouho odložily. Teprve v roce 1924 byla v údolí vyhlášena stavební uzávěra a začal se hledat stavitel. 

V té době ale nebylo paradoxně rozhodnuto, jak bude nová přehrada vypadat. A dokonce se ani nevědělo, z čeho se postaví, zda z betonu, nebo z kamene. Kamenné hráze byly už na ústupu, projektanti začali preferovat železobeton. Rozhodla ale nastupující hospodářská krize počátku 30. let 20. století.

Vodní dílo Pastviny je poslední kamennou přehradou, která se v Československu postavila.

Úřady přikázaly, že se hráz nad Nekoří postaví jako kamenná, a to z velmi jednoduchého důvodu. Pro tento typ přehrady bylo zapotřebí daleko větší množství dělníků než pro hráz betonovou. Stát tak dal práci a plat více lidem.

Na to, že na stavbě byla hlavní silou ta lidská a nejtěžší břemena se zvedala pouhými kladkami, šla práce velmi rychle kupředu. V roce 1933 stavba začala, v roce 1938 bylo hotovo.

V Orlických horách vznikla 31 metrů vysoká kamenná hráz, jedna ze dvou posledních svého druhu v tehdejším Československu. V koruně je dlouhá téměř dvě stě metrů a v levé polovině jí dominuje šest nehrazených bezpečnostních přelivů.

Instalace soustrojí vodní eletrárny Pastviny

Už v roce 1938 nesměla chybět ani vodní elektrárna. Ta byla švédského typu, což znamenalo, že soustrojí Francisovy turbíny bylo postaveno pod širým nebem. Elektrárna byla navíc přečerpávací. Kvůli tomu vznikla zhruba kilometr pod přehradou ještě jedna hráz, vyrovnávací. V roce 1956 ale byla nad turbinou postavena zděná budova a v roce 1964 začala elektrárna fungovat jen ve špičkovém režimu. 

Projektanti mysleli na budoucnost

Vozovka nad korunovými přelivy je vybudována na železobetonovém mostě. Původně přes hráz auta neměla projíždět vůbec, okolní obce ale přiměly projektanty, aby plány změnili. Kvůli financím však nad přelivy vznikl kompromis – most široký jen na jedno auto. To se ovšem zanedlouho změnilo.

Povodí Labe ohlásilo rekonstrukci koruny hráze, která nebyla v moc dobrém stavu. Při přípravě opravy odborníci zjistili, že původní projektanti mysleli daleko dopředu. Připravili pilíře železobetonového mostu tak, že je stačí dobetonovat svisle nahoru a hned vznikne místo na širší nosníky. Most v koruně hráze tak půjde rozšířit o další jízdní pruh. Jak snadné.

Řez hrází VD Pastviny s přívodním potrubím k elektrárně

Do budoucna mysleli projektanti i ve spodní revizní chodbě. Při stavbě objevili dutinu v podloží, kterou samozřejmě zalili betonem. Pro případ, že by jejich řešení nevydrželo, zvedli strop v chodbě o několik metrů, aby se tam v případě potřeby dostalo injektážní zařízení.

Původní mechanismy věrně slouží

V reportáži vám ukážeme, že zařízení vodního díla i přes svoje stáří více než 80 let stále slouží. Podíváte se na unikátní hrázový limnigraf ve strojovně, který už v době svého vzniku dokázal přenášet informaci o stavu hladiny až do domku hrázného na vzdálenost několika set metrů.

Slepá mapa: Hledejte největší přehrady v Česku

 Uvidíte obří mechanismy, které ovládají tabulové uzávěry spodních výpustí. Sejdeme i k patě hráze, kde spodní výpusti ústí do vývaru. Podíváme se také do svislé kontrolní šachty, která sahá až pod základy přehrady. A řekneme vám, k čemu slouží boční skluz a nahlédneme i do vodní elektrárny. 

Přijďte se podívat sami

Přehrada Pastviny je lákavým cílem rodinných výletů. V létě se můžete vykoupat na okolních plážích, na podzim, mimo sezonu, můžete kromě nádrže prozkoumat okolí, třeba hřebeny Orlických hor nebo alespoň zvenčí obdivovat předválečné betonové pevnosti. 

Státní podnik Povodí Labe jednou za dva roky pořádá na jaře na Pastvinách den otevřených dveří. Teoreticky by měl být příští rok, ale za současné situace není nic jisté, takže je třeba hlídat informace na webu. V každém případě můžeme návštěvu vodního díla Pastviny, této „hladové zdi“ Orlických hor, vřele doporučit. 

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na palubě české La Grace: Vlny tu kradou jídlo a medúzy ucpávají kohoutky

26. března 2024

Dnes brzy ráno odstartoval ve Francii největší námořní festival ve Středozemním moři. Letos má i...

OBRAZEM: Nejdivnější armáda světa. Tisíce mužů chrání posmrtný klid císaře

29. března 2024

Až osm tisíc bojovníků bylo zrozeno z hlíny, podobně jako golem, aby chránili posmrtný klid jednoho...

Český výletník: Říkali mi, že v Kolíně nic není. Tak jsem tam vyrazil

29. března 2024

Všichni si myslí, že ho znají, protože přes něj jezdí každý někam vlakem. Ale doopravdy ho zná...

Děravé království v údolí Loiry. Nejen zámky, ohromí skalními domy i koktejly

28. března 2024

Premium V některých se pěstují houby, v jiných zpracovávají jablka, v dalších farmáři chovají bource...

Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla

28. března 2024

Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...