Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Světlo v tmách aneb majáky Pacifiku

  13:03aktualizováno  14:13
Maják. Mystická stavba na pomezí dvou světů, tyčící se v místech, kde se souš setkává s vodou oceánů, moří a ústí řek. Označuje začátek i konec, varuje před nebezpečnými útesy i mělčinami. Jeho světlo znamená pro zbloudilá plavidla jistotu, podle které se mohou orientovat.

Kněží s oblibou požívají maják jako metaforu ve svých kázáních, pro další lidi představuje symbol romantiky, exotiky a dálek.

Od ohňů k elektřině

V dávných časech se pro navigaci lodí ve tmě nebo v mlze používali ohně zapalované na pobřeží. Prvním známým majákem v historii byl alexandrijský Faros, který byl dokončen v r. 279 př.n.l.. Vydržel stát více než tisíc let a patřil k sedmi divům světa (byl zničen římskými dobyvateli jako pomsta Alexandrii). Měřil neuvěřitelných 140 metrů a bylo jej vidět z moře na vzdálenost 56 kilometrů.

Dnešní majáky jsou z tak velké dálky vidět pouze zřídka. Po mnoho století bylo světlo majáku produkováno spalováním oleje, který později vystřídal petrolej a plyn. Dvacáté století s sebou přineslo elektrickou energii, která se používá dodnes.


Cape Blanco, Port Orford, Oregon. Nejstarší a nejvýše položený maják s nepřetržitým provozem na celém oregonském pobřeží. Světelný signál vysílaný z výšky 80 m n.m. je viditelný ze vzdálenosti 30 km. Objekt je zpřístupněn návštěvníkům.

Co světlo majáku, to originál

Málo lidí ví, že každý maják vydává svůj vlastní a s jinými majáky nezaměnitelný světelný signál - jakýsi podpis - ve formě záblesků různých délek i barev (např. tři krátké záblesky každých osm vteřin, dva bílé záblesky následované zábleskem červeným apod). Kombinace jsou nespočetné, barvy se mění třeba i v různých sektorech. Kromě signálu světelného vysílá mnoho majáků i spolehlivější signál rádiový a dnes už hlavně radarový.

Přesná charakteristika majáků včetně světla a jeho charakteristik je uvedena na námořní mapě a námořníci je vyhledávají ve speciálních seznamech majáků a signálních světel List od Light.

I když jsou konstrukce a vzhled majáků na první pohled stejné, jejich stavby se přece jen liší. Slouží totiž i k denní navigaci, kdy vysílaný paprsek světla nemusí být vždy viditelný. Existují proto majáky nízké i vysoké, cihlové, kamenné, ocelové či dřevěné.

Zatímco mnoho majáků má věž okrouhlou, výjimkou nejsou ani stavby čtverhranné, šestiboké či osmiboké. Liší se i barvou. Převládající kombinací je bílá stavba s červenou střechou, nezřídka je však vidět i věže pruhované, ať už horizontálně, vertikálně, nebo spirálovitě.


Yaquina Head, Oregon. Nejvyšší a zároveň druhý nejstarší maják Oregonu funguje od r.1873.  zůstalo

Budiž světlo!

Duší majáku bývá světlo, jehož paprsky jsou lámány, soustřeďovány a posléze zvětšovány soustavou optických hranolů a čoček tak, že jsou viditelné ze vzdálenosti několika desítek kilometrů. Bez této optické soustavy by byl maják pouhou přerostlou svítilnou.

K rotaci světla sloužil v počátcích složitý hodinový mechanismus, který musel být v případě poruchy nahrazen otáčením klikou. To už byl úkol správce majáku, k jehož pracovním povinnostem patřilo udržování světla, leštění čoček i všestranná údržba. Byl zkrátka plně odpovědný za to, aby maják od západu slunce až po svítání spolehlivě fungoval.  

Tak, jako se v průběhu desetiletí měnil zdroj světla, měnila se i role majáků. Nástup automatizace a rozvoj satelitních navigačních systémů v devadesátých letech minulého století znamenal začátek jejich konce.

Spojené státy americké byly ve využívání nejmodernější techniky vždycky trochu napřed, a proto i majáky zdobící pacifické pobřeží států Kalifornie, Oregon nebo Washington, patřily k těm nejohroženějším. Ke svému původnímu účelu jich dnes již mnoho neslouží, naštěstí se však nedá mluvit ani o jejich zániku.

Ačkoliv moderní lodě a komerční plavidla jsou vybaveny moderními navigačními systémy, menší rekreační plavidla tuto nákladnou elektroniku nevlastní a majáky mohou být pro ně, v případě nebezpečí, jedinou záchranou.


Yaquina Bay, Oregon. Maják, který plnil svou funkci pouhé tři roky, než jej v r. 1874 zavřeli. Přesto vypadá jako nový. Za 150 USD si zde lze domluvit svatební obřad.

Mnoho amerických majáků bylo zařazeno na seznam historických památek. Z některých se staly muzea či ubytovny, další slouží jako rozhledny a pozorovatelny migrace velryb nebo mořského ptactva.

Svatební síň nebo urnový háj

Možnosti využití těchto vzácných staveb, z nichž část je již v soukromém vlastnictví, jsou nepřeberné a mnohdy i velice originální.

Zatímco na oregonském majáku Yaquina Bay můžete uzavřít třeba manželství, na majáku Tillamook, ležícím ve stejném státě, mohou navěky spočívat vaše ostatky. Tillamook Lighthouse je totiž žádaným kolumbáriem, tedy speciální stavbou s výklenky pro ukládání uren s popelem nebožtíků.

 

 

Battery Point, Crescent City, Kalifornie. Postavěn v r. 1856 na poloostrově, který se v době přílivu mění na ostrov. Jeden z mála majáků, v nichž je signální věž přímo nad obydlím správce.

Pacifické pobřeží amerických států Washington a Oregon je krásné, drsné, romantické a nebezpečné zároveň. Malé skalní ostrůvky vyčnívající z moře několik metrů od břehu jsou pro tuto oblast charakteristické. Turisté chodí jejich nevšední půvab obdivovat, pro zbloudilá plavidla však představují ve tmě či bouři nemalé riziko.

Heceta Head, Oregon. Romantický maják vypínající se na skalním ostrohu sedm desítek metrů nad rozbouřenými vlnami Pacifiku. Dokončen v r. 1894 a do dnešního dne aktivní, jeho světlo, viditelné ze vzdálenosti 35 km, z něj v noci činí nejlépe viditelný bod oregonského pobřeží.

Yaquina Bay, Oregon. Maják, který plnil svou funkci pouhé tři roky, než jej v r. 1874 zavřeli. Přesto vypadá jako nový. Za 150 USD si zde lze domluvit svatební obřad.

Cape Blanco, Port Orford, OR. Nejstarší a nejvýše položený maják s nepřetržitým provozem na celém oregonském pobřeží. Světelný signál vysílaný z výšky 80 m n.m. je viditelný ze vzdálenosti 30 km. Objekt je zpřístupněn návštěvníkům.

Yaquina Head, Oregon. Nejvyšší a zároveň druhý nejstarší maják Oregonu funguje od r.1873. Původně měl stát u mysu Foulweather, o něco více na sever, stavební materiál byl však omylem doručen na toto místo, u kterého pak i zůstalo.

North Head, Ilwaco, Washington. 21 metrů vysoká bílá kónická věž s červenou stříškou, vypínající se nad skalním útesem u mysu Dissapointment, vysílá své světlo (z výšky 65 m.n.m.) v místech, kde se do vod Tichého oceánu vlévá široké ústí řeky Columbia.

Coquille River, Bandon, Oregon. Aktivován v r. 1896, z provozu vyřazen v r.1939. Přesto je udržován a otevřen případným zájemcům o exkurzi. Solárními články napájený systém zásobuje energií světlo na vrcholu 13 m vysoké věže. Maják je součástí státního parku Bullards Beach.

Port Townsend, Downtown Hill, Washington - Dřevěná stavba tyčící se na kopci u přístavu Port Townsend dnes již jako maják nefunguje, přesto je udržována v zachovalém stavu a pohled na ní potěší oko nejednoho návštěvníka města.

Port Townsend, Point Wilson, Washington. Automatizovaný a stále funkční maják ležící na okraji půvabného viktoriánského městečka Port Townsend, vysílá svůj paprsek světla nad vody zálivu oddělujícího USA od Kanady.

Autoři:




Nejčtenější

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Další z rubriky

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

Celý svět i Peruánci tradičně spojují "objevení" skalního města Machu Picchu se...
Panika mezi cestovateli: Povolení na Machu Picchu budou do Vánoc pryč

Pokud plánujete cestu na Machu Picchu cestou Inků, zarezervujte si ihned povolení. Letos se totiž vydávají o tři měsíce dřív než obvykle a předpokládá se, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.