Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Adrenalin ve Svatém Mořici. Jak se staví nejstarší bobová dráha světa

aktualizováno 
Ledové koryto pro zazobané hazardéry, legendární bobová dráha či nejprudší sjezdovka na světě. Tři drsné atrakce slavného švýcarského zimního střediska Svatý Mořic lákají všechny milovníky adrenalinu a sběratele nezapomenutelných zážitků. Perfektní stavby přitom navazují na dlouholetou tradici.

Svatý Mořic je jednou z kolébek zimních sportů. | foto: Libor Budinský, pro iDNES.cz

Slavné švýcarské zimní středisko umístěné ve výšce 1800 metrů nad mořem má sice pověst ultra snobského města, nicméně sportovním dobrodruhům nabízí také několik mimořádných adrenalinových atrakcí.

Ostatně za pár týdnů si tu lyžařská elita na mistrovství světa vyzkouší brutální „volný pád“, kterým začíná zdejší sjezd, naopak obě proslulé ledové dráhy už fungují od prosince a kdo má dostatek odvahy, může si je vyzkoušet na vlastní kůži. Pojďme si představit první z nich.

Každý rok znovu

Legendární Olympijská bobová dráha ve Svatém Mořici, tedy v místě, kde boby na konci 19. století vznikly, byla poprvé postavena v roce 1903 a v současné době představuje nejen nejstarší bobovou dráhou na světě, ale také jedinou dráhou, která je vystavěna kompletně pouze ze sběhu a ledu, bez jakýchkoliv stálých konstrukcí.

Na výstavbu bobové dráhy přijíždějí každý rok dělníci z Jižního Tyrolska.

Nestaví ji však Švýcaři, ale už desítky let patří tato pocta horalům z Jižního Tyrolska. „Máme stálý tým patnácti dělníků ze dvou vesnic, kteří přijíždějí vždycky v polovině listopadu a během tří týdnů naší olympijskou bobovou dráhu postaví,“ vysvětluje slavná švýcarská bobistka Francoise Plozza, která získala zlatou medaili na světovém šampionátu a nyní je ve vedení místního bobového klubu.

Jako ve stíhačce

Olympijská bobová dráha neslouží jen profesionálním sportovcům, ale mohou si ji vyzkoušet také turisté. „Není to ovšem zážitek pro nějaké padavky, neboť posádka jede téměř stejně rychle jako při závodech, tedy nějakých 130 kilometrů v hodině a dosáhne přetížení 4,5 G, což je podobné, jako když letíte stíhačkou. Celá jízda trvá zhruba 75 vteřin a já bych jí popsala jako čirý adrenalin, jako mimořádný a unikátní zážitek srovnatelný s volným pádem při skoku s padákem,“ popisuje místní atrakci Francoise Plozza.

Zároveň ale dodává, že vše je naprosto bezpečné. „Zatímco závodníci musí počítat s nehodami a zraněním, jízdy pro turisty jsou stoprocentně bezpečné, neboť se nikdy nejde za hranici rizika. Samozřejmě turisté jsou na místě posádky, tedy pravého a levého křídla, zatímco zbytek týmu čtyřbobu činí profesionální bobisté v roli pilota a brzdaře,“ doplňuje Francoise Plozza.

Vystavět Olympijskou bobovou dráhu zabere tři týdny, na stavbě pracuje patnáct...

Vystavět Olympijskou bobovou dráhu zabere tři týdny, na stavbě pracuje patnáct mužů.

Ruční práce

Zajímavá není jen samotná jízda, ale také výstavba tratě, která se dělá sto let téměř stejným způsobem. V posledních letech se ovšem Svatý Mořic potýká na začátku sezóny s nedostatkem přírodního sněhu, proto mají stavitelé trati k dispozici sněžná děla na umělý sníh.

Tisíc sedm set metrů dlouhá dráha se čtrnácti zatáčkami spotřebuje na patnáct tisíc metrů krychlových sněhu a sedm tisíc krychlových metrů vody, a přestože sníh přisunuje stavitelům buldozer, všechno ostatní je výhradně ruční práce patnácti tyrolských specialistů. Ti v Mořici zůstávají po celou sezonu a každý den ledovou dráhu opravují, aby vydržela až do konce sezóny na přelomu února a března.

Pouze pro chlapy

Olympia není paradoxně jediná ledová dráha ve Svatém Mořici, neboť téměř vedle ní končí i slavná skeletonová dráha Cresta Run, kterou staví každý rok legendární toboganový klub bohatých „kaskadérů“, a to již od roku 1887.

Závodníci na Olympijské bobové dráze i na Cresta run musí projet pod železniční...

Závodníci na Olympijské bobové dráze i na Cresta run musí projet pod železniční tratí.

V cíli se obě slavné dráhy setkávají.

V cíli se obě slavné dráhy setkávají.

Přestože Cresta byla dlouhá léta uzavřeným klubem a jízdu ledovým korytem povolovala jen svým členům, v posledních letech nabízí dočasné členství, díky čemuž si mohou vyhlášenou adrenalinovou atrakci vyzkoušet i běžní turisté. Na rozdíl od olympijské dráhy však na ní mohou především kvůli velkému nebezpečí zranění pouze muži.

Na skeletonových saních, tedy na polstrované desce s držadly nahoře a ocelovými noži vespod, se ledovým korytem sviští jen pár centimetrů nad ledem v pozici na břiše a hlavou dopředu. Jedinou ochranou jezdce je tak přilba.

Vyzkoušet si náročný a nebezpečný sjezd je poměrně finančně náročné. Pět jízd vychází zhruba na 15 tisíc korun, zájemce si ovšem musí pořídit také speciální pojištění. Na rozdíl od bobové dráhy totiž řídí sám a riziko zranění je poměrně vysoké. Jen pro srovnání, jedna jízda na bobech s posádkou vychází na 6 500 korun.

Pomsta olympijského vítěze

A na závěr slibovaná třetí atrakce, kterou si za pár týdnů můžeme vychutnat i v televizi, až bude probíhat přímý přenos z mužského sjezdu na Mistrovství světa v alpském lyžování, které se letos uskuteční od 6. do 19. února právě ve Svatém Mořici.

Sjezdovku, na níž se pojede mužský sjezd, vytvořil na počátku tisíciletí slavný švýcarský lyžař a olympijský vítěz Bernhard Russi a jak tvrdí místní lyžaři, své následovníky rozhodně nešetřil.

Fotogalerie

Start zabijácké sjezdovky totiž umístil na velmi strmý kopec, takže prvních dvě stě metrů se musejí lyžaři vyrovnat s ďábelským sklonem 45 stupňů, jenž při pohledu dolů připomíná pohled do propasti. Ne náhodou se tento úsek jmenuje „free fall“ (volný pád).

„Nejhorší není samotný sjezd této prudké části, ale skutečnost, že hned pod ním musejí lyžaři poměrně prudce zatočit, což bude mimořádně technicky náročné,“ upozorňuje lyžařský instruktor John, který ve Svatém Mořici pracuje. Přesvědčte se sami, mužský sjezd je na programu 11. února.

Autor: pro iDNES.cz


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Řecký ráj trpí pod návalem turistů z výletních lodí, Santorini chystá omezení

Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky.

Obrovské výletní lodě jsou pro někoho požehnáním, někomu přinášejí jen utrpení. K řeckému ostrovu Santorini jich každým...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Bulharské UFO. Na chloubu komunistů přispěly i děti ze školky

V mlze vypadá celý památník snad ještě pompézněji.

Památník Buzludža vlastně stavělo celé Bulharsko. Měla to být velká sláva a také byla. Avšak dlouho nevydržel. Po...

Najdete na iDNES.cz