Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Suterén Ciudad de México

  11:39aktualizováno  11:39
Nikoho asi nepřekvapí, že podzemím México City vede metro. Jak jinak by bylo ve dvaceti miliónovém městě možné zajistit hromadnou dopravu? Jsou ovšem v mexickém metru věci, které člověka uvyklého na pražskou podzemku překvapí rozhodně. Po zakoupení lístku, který přijde na 1,5 Pesos (asi 6 Kč) vejdete turniketem, jenž vám právě zakoupený lístek zase odebere, do systému chodech, který svou čistotou ostře kontrastuje s nepořádkem na povrchu. Podle značení snadno dojdete na nástupiště.

Většina stanic je přitom uspořádána stejně jako třeba pražská stanice Vyšehrad, tedy s kolejemi mezi nástupištěmi. A zde přichází první překvapení. Při příjezdu vlaku do stanice totiž nelze přehlédnout na jeho kolech pneumatiky. “Vlak” se tak nápadně podobá pouťovému vláčku s tím rozdílem, že místo po silnici jede po úzkých kovových pásech. Aby z nich nesjel, má kromě běžných kol každý vagón navíc 4 kola v horizontální poloze. Ta jej vedou po další, vyšší kolejnici, jakémsi mantinelu, který soupravu při jízdě vymezuje do stran. Výhody či nevýhody takového řešení dokáže zřejmě posoudit pouze odborník.

Další zajímavosti si jistě povšimnete po nastoupení do vlaku. V každém vagónu totiž obvykle je, stejně jako v pražském metru, orientační tabule s mapkou linky. Vedle jmen stanic jsou navíc na mapce zakreslené symboly, které jména stanic popisují. Například stanice se jménem “Obrera” (Dělnická) má ve znaku helmu a ozubená kola. Zda důvodem je desetiprocentní negramotnost mexičanů, nebo jen umělecké sklony autorů mapky se nám nepodařilo zjistit.

Co se nám však zjistit podařilo je, že nacházíte-li se jako jediný muž v davu žen (nebo naopak), jste pravděpodobně ve špatné sekci nástupiště. 1/3 vlaku totiž patří  pouze ženám a dětem do 10 let. Proč tomu tak je snadno pochopíte, když do stanice v době dopravní špičky přijede vlak. Ve chvíli, kdy se otevřou dveře se totiž strhne litý boj mezi vystupujícími a nastupujícími pasažéry. Zatímco jedni chtějí ven, druzí se hlava nehlava derou dovnitř. Výsledek bývá nerozhodný. Ne všichni vystupující skutečně vystoupí, ne všem, kteří chtějí nastoupit se to skutečně podaří. A to i přesto, že jim v tlačení se do vagónu vydatně pomáhá k tomuto účelu určený zřízenec. Smysl tohoto gentlemanského řešení však člověku poněkud uniká ve chvíli, kdy zjistí nepoměr mezi zaplněností ženám vyhrazené třetiny a zbylých dvou třetin vlaku.

Na závěr několik strohých statistických údajů, které však v případě mexického metra mohou být samy o sobě zajímavostí: mexické metro má 10 linek z nichž 9 je obsluhováno vlaky na pneumatických kolech. Celková délka linek je 178 km. Metro, otevřené 4.9.1969 přepraví dnes denně průměrně 4,5 miliónu pasažérů. Rekordu v počtu přepravených pasažérů bylo dosaženo 1.12.1989 počtem 5 263 008 osob. Počet cestujících přepravených  v roce 1995 se vyšplhal na 1,474 milirdy. Metro má 154 stanic, mezi nimiž najezdí všech 2,5 tisice vlaků ročně více než 35 miliónu kilometrů. Všechna tato data ve svém souhrnu činí z mexického metra největší podzemní dráhu Latinské Ameriky.

Plánek mexického metra

Stanice Coyuya

Trasa metra B

Autor:




Nejčtenější

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
PŘÍMÝ PŘENOS: Originální procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V rámci seriálu Cesty kulturní krajinou míříme do krajiny okolo Slavkova u Brna. Projdeme se pěšky a popojedeme kočárem taženým koňmi s hosty, kterým na tomto...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Další z rubriky

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

Japonští turisté před bazilikou Sacré-Couer
Čekají Paříž z filmů a realita je šokem. Japonci z toho i zvracejí

Paříž, město lásky a světel, je především díky filmům a seriálům známá jako jedno z nejromantičtějších míst na světě. Ovšem pro některé turisty je realita tak...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.