Na kole k nejvyšší rozhledně Šumavy, nejmenšímu jezeru i do Prášil

aktualizováno  5. října 12:59
Zveme vás na cyklovýlet centrální Šumavou. Během 36 kilometrů navštívíme mimo jiné dvě z pěti šumavských jezer a nejvýše položenou rozhlednu této oblasti. Okruh vede po hezkých cestách a s výjimkou kilometrového úseku pod Poledníkem jej zvládnete na horském i trekingovém kole.

Poledník - 37 metrů vysokou rozhlednu tvoří betonová věž původní vojenské základny odposlechové stanice a rušičky. Uvnitř je dnes umístěna hezká expozice šumavské přírody a historie Poledníku. | foto: Jan Hocek

Výlet na hřebeny Šumavy zároveň nabízí poučný pohled na stav šumavských lesů a přírody deset let po orkánu Kyrill a pohled to bohužel není úplně optimistický.

Vyrážíme z hlídaného parkoviště na Nové Hůrce. Tady je možné zaparkovat auto (za poplatek 80 Kč/den), případně můžete využít cyklobus Špičák - Kvilda, který zde má zastávku.

Fotogalerie

Komu 36 kilometrů nestačí, může výlet začít a ukončit v Železné Rudě a do denní porce si tak přidat asi dvacet kilometrů a tři sta metrů stoupání navíc.

Nová Hůrka leží u silnice mezi Železnou Rudou a Hartmanicemi a tvoří ji shluk několika penzionů, hezky opravených chalup a starých vojenských budov. Původně sklářská obec byla před pádem železné opony nepřístupná, protože byla součástí vojenského újezdu.

Zaniklá obec i klidná vodní hladina

Napojujeme se na značenou cyklotrasu a vydáváme se k hraničnímu hřebenu, směrem na jezero Laka. Kvalitní asfaltová cesta stoupá lesem a po chvíli se vyhoupneme na horskou louku, po níž dojedeme k rozcestí u zaniklé obce Hůrka. Za zastavení určitě stojí jediná dochovaná budova, kterou je hřbitovní kaple sv. Kříže, vedle níž stojí základy kostela sv. Vincence Ferrarského.

Hůrka - hřbitovní kaple sv. Kříže, vedle níž stojí základy kostela sv. Vincence...
Hůrka - hřbitovní kaple sv. Kříže, vedle níž stojí základy kostela sv. Vincence...

Hůrka - hřbitovní kaple sv. Kříže, vedle níž stojí základy kostela sv. Vincence Ferrarského.

K jezeru Laka je odtud ze dvou možností lepší pokračovat po modré značce, šotolinová cesta se opět zanoří do lesa a ostře vystoupá po moréně až k jezeru. Jsme v nadmořské výšce 1 096 metrů, u hladiny nejvýše položeného a zároveň nejmenšího jezera na Šumavě.

Pohled od vyhlídkového mola je však smutný – strmé stěny naproti jsou většinou holé, nebo je „zdobí“ torza uschlých smrků. Co načal před deseti lety orkán Kyrill, to v následujících letech dokonal kůrovec.

K nejvyšší rozhledně na Šumavě

Trasa z Hůrky k jezeru Laka je oblíbeným cílem pěších výletníků. Jako cyklisté jsme rychlejší, takže díky našemu rannímu startu jsme tu víceméně sami. Po krátkém odpočinku sedáme na kola a pokračujeme po červené značce směrem na Prášily. 

Jezero Laka je nejmenší a nejvýše položené na Šumavě.

Jezero Laka je nejmenší a nejvýše položené na Šumavě.

Cesta strmě stoupá do sedla pod horou Ždánidla. Tato málo známá hora je nejnižší šumavskou „třináctistovkou“, měří 1 309 metrů. Trasa vede krajinou polomů a kůrovcové kalamity, jen pár buků a nových malých smrčků připomíná původní skladbu lesa.

Klesáme k bývalé obci Horní Ždánidla a před námi se již zvedá mohutný masiv Poledníku s typickou stavbou na vrcholu. Od rozcestí pokračujeme po cyklotrase příjemným klesáním do Prášil.

Na vrchol Poledníku sice vede zelená značka od rozcesti Frantův Most, ta ale není značenou cyklotrasou, a tedy je pro cyklisty uzavřená - lze ale po ní jít pěšky a kolo vést, což není v prudkém stoupání úplně špatný nápad. Tato cesta vede v těsném sousedství hranice a nabízí hezké výhledy na bavorskou část Šumavy.

V Prášilech se můžete občerstvit a načerpat síly před nejnáročnějším výjezdem na Poledník. Kdo se na dlouhý kopec necítí, může výjezd vynechat a výlet tak zkrátit o tuto nejtěžší pasáž. Cesta z Prášil na Poledník vede po široké lesní cestě, výjezd je opravdu dlouhý v závěru i poměrně strmý. Asi v půlce stoupání míjíme odbočku k Prášilskému jezeru, tady se ale zastavíme až při cestě zpátky.

Na vrcholu Poledníku

Červená značka nás přivádí na rozcestí Poledník, samotný vrchol leží už jen půl kilometru daleko. Kdo tu byl před lety, tak to tu nepozná: oblý vrchol Poledníku a jeho svahy, kam až oko dohlédne, pokrývají torza uschlých stromů, některé kmeny trčí k obloze, jiné jsou vyvrácené nebo poválené po zemi. Nový mladý les, který slibují ochranáři, tu zatím ani deset let po vichřici neroste.

Poslední kilometr pod vrcholem Poledníku je nejnáročnější úsek na trase.

Poslední kilometr pod vrcholem Poledníku je nejnáročnější úsek na trase.

Z vrcholového ochozu rozhledny se nabízí kruhový výhled v podstatě na celou...

Z vrcholového ochozu rozhledny se nabízí kruhový výhled v podstatě na celou Šumavu.

Zato se můžete projít po „zážitkové cestě“ polomem, kde podle správy národního parku můžete obdivovat obnovující sílu přírody a růst nového lesa. Stezka byla při otevření v roce 2009 plánována maximálně na deset let – to už měl být kolem svěže zelený nový mladý les. Není.

V bufetu doplňujeme tekutiny a zaháníme hlad a vyrážíme zdolat 227 schodů rozhledny. Třicet sedm metrů vysokou stavbu tvoří betonová věž původní vojenské základny odposlechové stanice a rušičky. Uvnitř je dnes umístěna hezká expozice šumavské přírody a historie Poledníku.

Pohled z rozhledny na Roklan

Pohled z rozhkledny na Roklan.

Z vrcholového ochozu se nabízí kruhový výhled v podstatě na celou Šumavu. Podle mého názoru to skutečně je možná nejhezčí a nejkomplexnější pohled na šumavské vrcholy – od nejvyššího Javoru přes Roklan, Luzný až po Boubín nebo Plechý.

Po krásných cyklostezkách kolem Prášil

Je čas vybrat si prémii, kterou jsme si odpracovali – čeká nás nyní předlouhý sjezd zpět do Prášil, celkem osm kilometrů klesání. V polovině sjezdu zastavujeme u odbočky k Prášilskému jezeru, abychom si prohlédli další zajímavost, kterou je jedno ze šumavských ledovcových jezer.

Prášilské jezero na Šumavě.

Prášilské jezero

Prášily dnes vypadají jinak než před lety, najdete tu botanickou zahradu,...

Prášily dnes vypadají jinak než před lety.

Odpoledne se dostáváme zpět do Prášil, tentokrát tu ale chceme zastavit na pozdní oběd. Prášily dnes vypadají jinak než před lety, za posledních dvacet let tu z ruin domů vyrostla spousta pěkných penzionů, pár restaurací a mají tu i cukrárnu.

Najdete zde dokonce botanickou zahradu, archeopark nebo lanové centrum. Dáváme si pozdní oběd a pokračujeme do údolí Křemelné. Jedeme po nádherné nové cyklostezce, která vede souběžně se silnicí a nabízí pohodové svezení se spoustou výhledů do krajiny.

Přejíždíme horní tok Křemelné a střídavě po loukách a lesy se blížíme k našemu cíli, k Nové Hůrce. Když se ohlédneme na masiv Poledníku za námi, skoro se nám nechce věřit, že jsme ten mohutný kopec vyšlapali.

Může se hodit

Start a cíl: Nová Hůrka, případně Prášily nebo Železná Ruda.

Náročnost: trasa je 36 km dlouhá (při startu v Železné Rudě počítejte 55 km), poměrně fyzicky náročná, vede po lesních nezpevněných nebo asfaltových cestách, výjimečně po úzkých pěšinách nebo jiném náročnějším terénu. Celkové převýšení je 1 000 m.

Vhodné kolo: MTB nebo treking

Občerstvení na trase: Prášily (doporučujeme restauraci U Michala), Nová Hůrka (Penzion Pod Hůreckým vrchem), bufet na vrcholu Poledníku

Rozhledna Poledník: Vstupné na věž: 30 Kč, děti 15 Kč, otevřeno květen – září. Více zde

Časové omezení trasy: některé úseky výletu vedou po trasách, které jsou otevřené jen po určitou část roku. Je to úsek Frantův most – rozcestí Poledník a jezero Laka – Zlatý stoleček – Horní Ždánidla; otevřeno 15. 7.-15. 11. Více zde.

Doprava: placená parkoviště najdete v Prášilech a na Nové Hůrce. Využít můžete i linek cyklobusu mezi Kvildou a Špičákem. Informace o cyklobusech zde.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Smutný symbol války v Jugoslávii. Unikátní most rozstříleli před 25 lety

Hercegovský Mostar. Plocha předválečné občiny (zhruba náš okres, resp....

Více než čtyři století byl Stari most neodmyslitelnou součástí hercegovského Mostaru. Přitahoval nejen odvážlivce...

VIDEO: Žebřík do nebe. Nová atrakce v Rakousku pro milovníky adrenalinu

V rakouských alpách postavili „žebřík do nebe“

Rakouskou oblast Gosaukamm znají hlavně horolezci. Nově si tu mohou všichni zájemci o dobrodružství vychutnat výstup po...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Praha neznámá. Nouzové kolonie si poradily s magistrátem i komunisty

Podívejte se, jakým způsobem vznikaly nouzové kolonie v Praze.

Myslíte si, že moderní Praha už nemůže mít nouzové kolonie? Kotlaska a kolonie Na Hájku vás přesvědčí o opaku. Jejich...

Další z rubriky

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

Na kole až na samý Východ. Pět dnů na pomezí Polska a Slovenska

Pohoří Gorce již dýchá dalekým východem. Pohled na vrchol Turbacz a...

Pět dní karpatských sedel, pět dní bukolických scenérií. Taky přes pět tisíc metrů převýšení. Čísla 5 jako bychom se...

Najdete na iDNES.cz