Stávky komplikují dopravu na jihu Evropy

  • 16
Problémy v evropské dopravě neustávají. Katastrofální situace panuje v Řecku, kde stávkují zaměstnanci trajektů. V řeckých přístavech zůstávají uvězněny tisíce turistů. Zmatky nastaly také ve Španělsku, kde stávkují odboráři. Letiště Madrid-Bajaras zajistilo ve čtvrtek jen pětinu plánovaných letů. Z německého Frankfurtu odletělo na Mallorku pouze jedno letadlo.

V Řecku se stávkuje už od úterý. Dopravci, kteří jsou nespokojeni s návrhy důchodových reforem, zahájili v úterý ráno generální 48 hodinovou stávku.

Zaměstnanci řeckých trajektů se ale ve čtvrtek rozhodli, že stávku prodlouží až do sobotního rána. V řeckých přístavech tak zůstaly uvězněny desetitisíce turistů. Svaz řeckých cestovních kanceláří proto vyzval vládu, aby proti stávce zasáhla.

Protesty ochromují leteckou, železniční i námořní dopravu v celé zemi a způsobují chaos. Hotely praskají ve švech. Musí totiž pojmout dvojnásobný počet hostů - někteří ještě nemohli odcestovat, zatímco další už přijeli. Potraviny a další zboží zůstaly v docích. 

Španělská vláda čelí generální stávce

Generální stávka ve Španělsku
V celém Španělsku od rána stávkují odbory, které protestují proti vládním reformám penzijního systému. Protest komplikuje summit EU v Seville, který je naplánován na pátek. 

Cestující, kteří se dosávají letecky přes Španělsko, musí počítat s řadou omezení. Z hlavního německého mezinárodního letiště v Frankfurtu nad Mohanem muselo být dnes dopoledne kvůli stávce zrušeno na šedesát letů. Z 12 každodenních letů na Mallorku byl vypraven pouze jeden. Z Düsseldorfu bylo dopoledne zrušeno 16 z 22 letů. 

Provoz veřejné dopravy v Madridu funguje bez větších incidentů. V metropoli jezdilo v metru 40 procent souprav, přičemž každého řidiče doprovázel policista.

Státní železniční společnost RENFE zaznamenala sabotáže, zejména v oblasti Barcelony na severovýchodě země.

V Itálii stávkují letečtí dispečeři i dopravci
V Itálii se stávkuje téměř nepřetržitě. Ve středu stávkovali čtyři hodiny italští letečtí dispečeři. V pátek se v několika městech zastaví na osm hodin veřejná doprava. O víkendu se do stávky zapojí železničáři.

Itálie ale se stávkami hned tak neskončí. Piloti společnosti Alitalia, nespokojeni se svými platy, plánují čtyřhodinový protest na pátek 28. června. Další dopravní stávky budou následovat v červenci.

STŘEDA 19. června
Stávky uvrhly evropská letiště v chaos

Ve středu se letecká doprava v Evropě proměnila v noční můru. V několika zemích probíhala koordinovaná stávka leteckých dispečerů na protest proti centralizačním plánům EU. Zatímco francouzští dispečeři stávkovali po celý den, jejich kolegové v Itálii, Řecku, Portugalsku i Maďarsku se k nim přidali na čtyři hodiny. 

Jak ve středu vypadal letový řád ČSA - ZDE.

Stávka se dotkla všech velkých leteckých společností v Evropě a narušila i letový řád ČSA. Z Prahy do Francie a naopak nebylo ve středu téměř možné se letecky dostat. Všechny spoje kromě dvou byly zrušené.   

British Airways zrušily 122 letů do Francie, na kterých záviselo 15 tisíc cestujících.  Německá Lufthansa zrušila pět ze 40 obousměrných letů do Francie. V Řecku bylo odvoláno asi 50 letů a podobný počet letů zrušila italská společnost Alitalia. Nizozemská společnost KLM odvolala 20 letů.

Čeští dispečeři se ke stávce nepřipojili. Evropské kolegy však podpořili v písemném prohlášení proti postupující komercionalizaci letecké dopravy na úkor bezpečnosti provozu. Zatím je ale podle nich předčasné, aby následky nesli i cestující.

Proč evropští dispečeři stávkovali?
Stávka leteckých dispečerů v několika evropských zemích 19. června byla součásti široce založeného jednodenního protestu, k němuž vyzvala celoevropská koordinační ústředna ATCEUC sdružující 13 národních odborových svazů. Dispečeři chtěli stávkou vyjádřit nesouhlas s kontroverzním projektem Evropské unie známým pod názvem Single Skies (Otevřené nebe).

Návrh, který prosazují ministři zemí EU, předpokládá centralizaci systému evropského letectví. Měl by vést ke sjednocení vzdušného prostoru a technických standardů jednotlivých zemí EU a zajištit lepší koordinaci vojenského a civilního letectví.

Evropská komise odhaduje, že dosavadní systém mezinárodní letecké přepravy stojí Evropu ročně 4,7 miliard euro navíc za nadbytečné náklady na palivo, zaměstnance i ušlý čas cestujících.

Celoevropská koordinační ústředna ATCEUC však namítá, že tato radikální změna by přinesla efektivitu na úkor bezpečnosti. Rovněž se obává, že projekt povede k privatizaci a ztrátě pracovních míst.

Mluvčí Evropské komise považuje obavy ATCEUC za neopodstatněné. Podle EU mohou stávky aerolinie výrazně poškodit a to právě v momentě, kdy se začaly vzpamatovávat z krize po loňském 11. září. "Tohle je absolutně ta nejhorší doba ke stávkám," prohlásil komisař EU pro dopravu Loyola de Palacio.

, ,