Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Starodávná Hedvábná stezka ožívá

  15:44aktualizováno  15:44
Hedvábná stezka, legendární obchodní trasa mezi Evropou a Čínou vedoucí přes rozlehlé a pusté území Střední Asie, po mnoha letech ožívá. Cestu po staletí užívali obchodníci, dobrodruhové a badatelé, kteří míjeli exotikou zavánějící města - Samarkand, Buchara nebo Chiva. Později provoz na stezce značně poklesl - způsobil to rozmach světové lodní dopravy a zejména politický režim bývalého Sovětského svazu, který udržoval většinu území v izolaci.

Bývalou Hedvábnou stezku kopíruje nový tranzitní koridor Evropa-Kavkaz-Asie známý pod zkratkou TRACECA. Ten vznikl v roce 1993 jako program Evropské unie.

Impuls ke vzniku koridoru dal zánik Sovětského svazu v roce 1991. Osm nových států, které po rozpadu vznikly, z toho tři na Kavkaze a pět ve Střední Asii, hledaly nové způsoby, jak si zajistit a udržet ekonomickou nezávislost. Jedním z opatření byla právě výstavba a obnova koridoru.

Kazašský přístav Aktau vzkvétá
Rozvoj koridoru je nejpatrnější v Aktau, kazašském přístavu na pobřeží Kaspického moře. Ten se rychle mění v důležitý přepravní uzel pro nákladní, automobilovou, železniční i osobní dopravu. Město, které bylo založeno v roce 1963 a dosud nese pečeť sovětského provinčního města z té doby, se vyvíjí tak překotně, že se zřejmě zanedlouho stane turistickým letoviskem.

Přístavem Aktau proudí zejména nerostné suroviny: kaspická ropa, kovy z Kazachstánu a Ruska směřující do Íránu, stejně jako obilí a další položky. Přístav má ale ohromný potenciál i pro kontejnerovou dopravu. Přeprava kontejnerů například z Číny do Hamburku trvá po moři 25 dní, přes Aktau je to sice dražší, ale trvá to o deset dní méně.

"Hedvábná stezka má dnes ohromný význam," vysvětluje místní investor Alexander Glock.  "Zboží putuje z Gruzie přes Ázerbájdžán a Kazachstán do Číny," říká. Pravidelné lodní spoje nyní spojují všechny důležité přístavy v Kaspickém moři - Baku v Ázerbájdžánu, Nov Šahr v Íránu a řadu ruských přístavů včetně Machačkaly poblíž Astrachaně v severní části moře.

Plánují se nové ropovody
Koridor TRACECA nepočítá pouze s železniční a silniční dopravou, přestože v Ázerbájdžánu a Gruzii na druhé straně Kaspického moře se na mnoha místech staví nové silnice. Zahrnuje také nové trasy ropovodů, které budou přepravovat největší nerostné bohatství regionu na světové trhy. 

V průběhu příštích let bude postaven ropovod z Baku do tureckého Ceyhanu na pobřeží Středozemního moře, což poskytne zcela novou trasu pro dopravu ropy z Východu na Západ tím, že se vyhne území Ruska na severu nebo Íránu na jihu. 

Autoři: ,




Nejčtenější

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Další z rubriky

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

Japonští turisté před bazilikou Sacré-Couer
Čekají Paříž z filmů a realita je šokem. Japonci z toho i zvracejí

Paříž, město lásky a světel, je především díky filmům a seriálům známá jako jedno z nejromantičtějších míst na světě. Ovšem pro některé turisty je realita tak...  celý článek

Baťůžkář v Maroku
Z fabriky do světa. Šampón a lunchmeat jsem hned zahodil, říká cestovatel

Jsou to dva roky, co tehdy jednadvacetiletý Vojtěch Kadera z Touškova na Plzeňsku seděl v kuřárně pro zaměstnance firmy, kde pracoval, a koukal přes plot. „Tam...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.