Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


St. Anton: jak se dělá mistrovství světa

  0:26aktualizováno  0:26
- Říká se,že oblast Arlberg v západním Rakousku je druhým nejlepším lyžařským komplexem v Evropě,hned po Třech údolích ve Francii. I proto získalo srdce Arlbergu, vznešené městečko St. Anton, příští světový šampionát ve sjezdovém lyžování. Připravit jej na termín 28. ledna až 10. února 2001 znamená investovat miliardy šilinků, mobilizovat stovky lidí a přestěhovat jedno nádraží.
»Skvělých lyžařských areálů je po světě dost. Vyniknout se dá právě díky pořádání mistrovství světa,« připomíná místní rodák Karl Schranz, vítěz Světového poháru 1969 i 1970 a člen organizačního výboru šampionátu. »V kandidatuře jsme porazili Flachau, rodiště Hermanna Maiera. Dalo to ale přesvědčování, od šéfa zdejšího lyžařského klubu až po bývalého rakouského kancléře.« St. Anton, ležící na rozhraní Tyrolska a V orarlberska, tvoří jednu oblast s dalšími lyžařskými pojmy Lech, Zürs, Stuben a St. Christoph, které dohromady dávají 260 kilometrů značených a 180 kilometrů alpinistických sjezdových tratí, obklopených 85 lanovkami a vleky. Všechny soutěže šampionátu však proběhnou pouze v St. Antonu. »V ostatních střediscích se bude bydlet a trénovat. Nabídli jsme spolupořadatelství Lechu, ale byl proti,« lituje Schranz odporu místa, kam jezdí lyžovat královské rodiny ze Španělska, Nizozemska i Norska. Mužské a ženské tratě jsou v St. Antonu odděleny,ale poprvé v historii šampionátů skončí všechny disciplíny na jednom stadionu pro deset tisíc lidí. A právě stavbě stadionu a přilehlé haly s tiskovým střediskem, jež se po šampionátu promění v lázeňský a restaurační m ultikomplex, m uselo ustoupit staré nádraží. Z centra St. Antonu zmizelo a vyrostlo o nějakých tři sta metrů jižněji. Nové nádraží začne naplno fungovat letos v říjnu. Zastaví se tu 28 mezinárodních železničních spojů, pouhých 100 kilometrů od Innsbrucku, 200 z Curychu a 250 kilometrů z Mnichova. Přibyly koleje,o čtyři sta metrů se prodloužil dosavadní tunel. Modernizace přišla na 1,6 miliardy šilinků, v přepočtu 4,16 miliardy korun. »Díky novému nádraží se vyloučí doprava z centra a prodloužení tunelu přinese snížení hluku,« pochvaluje si ředitel místní turistické kanceláře Heinrich W agner. »Největší výhodou je,že k cílovému stadionu se diváci dostanou pohodlně pěšky. Žádné dopravní zácpy.« Dalších tři sta milionů šilinků investuje město do infrastruktury. V St. Antonu s 2300 stálými obyvateli bude až 8000 postelí pro cestovní ruch. Na nových slalomových tratích se po skončení šampionátu plánuje celosezonní noční lyžování. Problémy s ochránci přírody tady neznají. Ekologové bez váhání schválili všechny projekty. Líbí se jim také,že kvůli přírodě se tu smějí používat vrtulníky pouze pro záchranné účely, nikoli na vysokohorské lyžování. Návštěvník, kterého šampionát v roce 2001 nezajímá, nepřijde zkrátka. Závodit se bude pouze na části svahů pod horu Kapall a zhruba dvě třetiny terénů v St. Antonu zůstanou mistrovstvím nedotčeny. Proto lze bez ohledu na Maiera a spol. i dál vychutnávat boulovatý »padák« Schindlerkar,pláně pod Galzigem i nejdelší sjezd z téměř třítisícové V allugy až dolů do St. Antonu, ležícího v nadmořské výšce 1300 metrů. T rasa měří 10,2 kilometru. A koho snad nebaví lyže, m ůže zamířit na protější kopec Rendl, kde si zajezdí ve snowboardovém parku. Nebo do vyhlášeného baru Underground,kde mají mezinárodní kuchyni, lahodná vína, plzeň i skvělého živého pianistu.

Může se hodit
Informace o St. Antonu i o mistrovství světa 2001 získáte v místní turistické kanceláři, telefon 0043-5446-22690, fax 0043-5446-2532. Internetová adresa: www.stantonamarlberg.com., e-mail: st.anton@netway.at


Podmínky v St. Antonu přitahují špičkové sportovce.

Autor:




Nejčtenější

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Další z rubriky

Pfaffenstein a königsteinská pevnost, tentokrát ze Spitzsteinu.
Liduprázdnou pustinou Labských pískovců do Saského Švýcarska

I v profláknutém Saském Švýcarsku se dají najít velice přitažlivá místa, kam masový turismus stále ještě nezatnul svůj drápek. Ba naopak. Na této dobrodružné...  celý článek

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

Baťůžkář v Maroku
Z fabriky do světa. Šampón a lunchmeat jsem hned zahodil, říká cestovatel

Jsou to dva roky, co tehdy jednadvacetiletý Vojtěch Kadera z Touškova na Plzeňsku seděl v kuřárně pro zaměstnance firmy, kde pracoval, a koukal přes plot. „Tam...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.