Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Karbonové superkolo váží 7 kg. S tím se vyhrává Tour de France

aktualizováno 
Se zahájením největšího cyklistického závodu roku Tour de France představujeme špičkové silniční závodní kolo, na kterém jezdí profesionální jezdci. Je zajímavé vidět, z jakých moderních materiálů a pomocí jakých technologií se takové kolo vyrábí, kolik váží, jak vypadají nejrůznější detaily a technické vychytávky.

"Největším trendem nebo technologickým hitem dneška je v silničních kolech karbon," říká Petr Benčík, trojnásobný mistr republiky v silničním závodě, dnes šéf obchodu BenčíkProCycle, který zastupuje v Česku značku Colnago. Z karbonu je cca 90 procent moderní silničky. Hliníkové rámy představují menšinu produkce, titanové se už vyrábějí jen v malých sériích.

Fotogalerie

Karbon splňuje prakticky všechny požadavky pro moderní závodní kolo. Je lehký a vysoce pevný, zároveň při dodržení určité technologie i dostatečně tlumí nárazy, což se žádá například u zadní stavby rámu. 

Dnešní špičkový stroj (v našem případě model Colnago CF8 v úpravě Ferrari, tedy jen jiná modifikace kola, na kterém jezdí tým Europcar s Thomasem Voecklerem) má samozřejmě celokarbonový rám. Z karbonu je zároveň vidlice, berany integrované s představcem, sedlovka a část sedla, ale také kola, dráty (jsou integrovány do ráfků) a stejně tak náby. Karbonový je třeba i držák bidonu na vodu.

Z kovu tak zůstal už jen šlapací střed a komponenty náchylné na tah: vodítka přesmykače, přehazovačky, řetěz, pastorky a třeba části brzd nebo pedály, které mají titanovou osu. Kolo díky tomu váží asi 6,8 kilogramu. Jen pro porovnání, tím je téměř dvakrát lehčí než obyčejné horské kolo.

Colnago a Ferrari

Colnago bylo vůbec prvním výrobcem kol, který přinesl před 23 lety karbonový rám. Starý pan Ernesto Colnago se dobře znal s Enzem Ferrarim a díky jejich přátelství mohl využít karbon, který se používal při výrobě závodních monopostů F1. Už v roce 1989 tak vzniklo první kolo (samozřejmě Colnago) s monoqokovým karbonovým rámem. Bez těchto kontaktů by se asi výroba karbonových rámů zpozdila o mnoho a mnoho let. Karbon byl totiž tehdy velmi drahý.

Za pozornost u colnaga stojí technologie výroby rámu, kde se jednotlivé karbonové trubky vsazují a vlepují do takzvaných karbonových mufen, čímž se zvyšuje celková pevnost. Podobné je to i s oběma koly, která mají karbonové dráty integrovány jak do karbonové náby, tak do ráfku. Docílí se tím velké pevnosti a lehkosti a zejména to ulehčí jezdci jízdu při nástupech v kopcích.

Většina závodních kol pro profipeloton má dnes už také elektronické řazení, čímž odpadá jakékoli štelování lanek a bovdenů. U colnaga je navíc baterie speciálně integrována do sedlovky.

Zajímavostí jsou rovněž brzdy pro kompozitová kola. Špalíky nemohou být z gumy, ale vyrábějí se z různých směsí korku.

A cena kola, které jsme rozebírali? Držte se! Závratných 356 000 korun. V tomto případě se platí nejen za speciální materiály a technologie, ale pochopitelně i za spojení značek Colnago a Ferrari. A také za to, že se jedná o limitovanou edici, v níž bylo vyrobeno pouhých 200 kol. Je to prostě imageová záležitost. Ceny kol profíků na Tour de France stojí přibližně o 100 000 méně.

Autor:



Nejčtenější

XXXL cestování v letadle. Jak aerolinky zápasí s obézními zákazníky

(Ilustrační snímek)

Na jedno standardní sedadlo se nevejdou, takže zabírají i část sedadel sousedních. Obézní cestující v letadle jsou...

Po stopách válečných hrůz ve Lvově. Statisíce mrtvých upadá v zapomnění

Z původního vybavení lágru Janowska se nedochovalo nic, nacisté tábor před...

Padesát tisíc obětí, o pár kilometrů dál třikrát tolik zavražděných. Připomíná je jen nevelký kříž či skromný pamětní...



Na běžkách přes celé Jizerky. Náročný výlet zvládnete za jediný den

Zámeček na Nové Louce představuje klasickou běžkařskou štaci, kde se sbíhají...

Bezmála čtyřicetikilometrová běžkařská trasa překonává prakticky celé Jizerské hory od východu k západu, v úvodu vás...

Místo války sopky, zemětřesení a parádní příroda. Super putování po Chile

Panorama severochilského Iquique

Na první pohled to tak nevypadá, ale Chile je tak rozsáhlá země, že na pořádnou prohlídku budete potřebovat několik...

Čím dražší benzin, tím lepší lidé. Češky projely Jižní Ameriku v tuktuku

Tuktuky jsou v cíli

Byl to šílený nápad. Ale vyšel. Dva růžové tuktuky s dámskou posádkou a tisíce kilometrů Jižní Amerikou. Vyrazily v...

Další z rubriky

Relax na kole. Pohodové putování krajinou malebných Jizerek

Ukázkové roubenky dodávají Vysokému nad Jizerou krkonošský horský ráz.

Prázdniny, horké dny a doba dovolených jsou za námi, dostavilo se babí léto a barevný podzim. Sedět doma v krásných...

Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny,...

Revoluce na vodě. Novozélanďani přišli s vodním e-kolem

Cyklovznášedlo Hydrofoiler XE-1 od novozélandské společnosti Manta5

Novozélandská značka Manta5 vyvinula a začne brzy prodávat Hydrofoiler XE-1, speciální vodní e-kolo z karbonu, které...

Najdete na iDNES.cz