Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Karbonové superkolo váží 7 kg. S tím se vyhrává Tour de France

aktualizováno 
Se zahájením největšího cyklistického závodu roku Tour de France představujeme špičkové silniční závodní kolo, na kterém jezdí profesionální jezdci. Je zajímavé vidět, z jakých moderních materiálů a pomocí jakých technologií se takové kolo vyrábí, kolik váží, jak vypadají nejrůznější detaily a technické vychytávky.

"Největším trendem nebo technologickým hitem dneška je v silničních kolech karbon," říká Petr Benčík, trojnásobný mistr republiky v silničním závodě, dnes šéf obchodu BenčíkProCycle, který zastupuje v Česku značku Colnago. Z karbonu je cca 90 procent moderní silničky. Hliníkové rámy představují menšinu produkce, titanové se už vyrábějí jen v malých sériích.

Fotogalerie

Karbon splňuje prakticky všechny požadavky pro moderní závodní kolo. Je lehký a vysoce pevný, zároveň při dodržení určité technologie i dostatečně tlumí nárazy, což se žádá například u zadní stavby rámu. 

Dnešní špičkový stroj (v našem případě model Colnago CF8 v úpravě Ferrari, tedy jen jiná modifikace kola, na kterém jezdí tým Europcar s Thomasem Voecklerem) má samozřejmě celokarbonový rám. Z karbonu je zároveň vidlice, berany integrované s představcem, sedlovka a část sedla, ale také kola, dráty (jsou integrovány do ráfků) a stejně tak náby. Karbonový je třeba i držák bidonu na vodu.

Z kovu tak zůstal už jen šlapací střed a komponenty náchylné na tah: vodítka přesmykače, přehazovačky, řetěz, pastorky a třeba části brzd nebo pedály, které mají titanovou osu. Kolo díky tomu váží asi 6,8 kilogramu. Jen pro porovnání, tím je téměř dvakrát lehčí než obyčejné horské kolo.

Colnago a Ferrari

Colnago bylo vůbec prvním výrobcem kol, který přinesl před 23 lety karbonový rám. Starý pan Ernesto Colnago se dobře znal s Enzem Ferrarim a díky jejich přátelství mohl využít karbon, který se používal při výrobě závodních monopostů F1. Už v roce 1989 tak vzniklo první kolo (samozřejmě Colnago) s monoqokovým karbonovým rámem. Bez těchto kontaktů by se asi výroba karbonových rámů zpozdila o mnoho a mnoho let. Karbon byl totiž tehdy velmi drahý.

Za pozornost u colnaga stojí technologie výroby rámu, kde se jednotlivé karbonové trubky vsazují a vlepují do takzvaných karbonových mufen, čímž se zvyšuje celková pevnost. Podobné je to i s oběma koly, která mají karbonové dráty integrovány jak do karbonové náby, tak do ráfku. Docílí se tím velké pevnosti a lehkosti a zejména to ulehčí jezdci jízdu při nástupech v kopcích.

Většina závodních kol pro profipeloton má dnes už také elektronické řazení, čímž odpadá jakékoli štelování lanek a bovdenů. U colnaga je navíc baterie speciálně integrována do sedlovky.

Zajímavostí jsou rovněž brzdy pro kompozitová kola. Špalíky nemohou být z gumy, ale vyrábějí se z různých směsí korku.

A cena kola, které jsme rozebírali? Držte se! Závratných 356 000 korun. V tomto případě se platí nejen za speciální materiály a technologie, ale pochopitelně i za spojení značek Colnago a Ferrari. A také za to, že se jedná o limitovanou edici, v níž bylo vyrobeno pouhých 200 kol. Je to prostě imageová záležitost. Ceny kol profíků na Tour de France stojí přibližně o 100 000 méně.

Autor:




Nejčtenější

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Microsoft Image Composite Editor - výběr zobrazení (projekce)
NÁVOD: Jak vyfotit a složit dechberoucí panorama? Zvládne to každý

Široké panoramatické fotografie dokážou na první pohled zaujmout. Lépe zachytí pohled na město nebo krajinu a zprostředkují tak zážitek, který běžná fotka 4:3...  celý článek

Medvěd s uloveným lososem
Aljaška, z které mrazí. Lososí hostina pro medvědy na vlastní oči

Jeden z nejúžasnějších zážitků v pozorování zvířat, jaký se dá na naší planetě v divočině zažít, je tažení lososů, na které čekají hladoví medvědi a nedočkavě...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Další z rubriky

Ke Zvíkovu se to dá vzít po vodě. Parníky jsou na cyklisty zvyklé.
Na kole za Švejkem a starým dědou Homolkou. Super výlety v okolí Písku

Jižní Čechy jsou bezesporu krásnou krajinou, ve které hraje prim malebnost a prostota. Čekají tu na vás zurčící řeky, rybníky přeplněné kapry, prosluněné lesy...  celý článek

Ukázkové roubenky dodávají Vysokému nad Jizerou krkonošský horský ráz.
Relax na kole. Pohodové putování krajinou malebných Jizerek

Prázdniny, horké dny a doba dovolených jsou za námi, dostavilo se babí léto a barevný podzim. Sedět doma v krásných podzimních dnech by byl hřích, takže pokud...  celý článek

Zdejší bikemaraton je výzvou.
Pro všechny, co milují výzvy. Adrenalin na kole v okolí Suľovských skal

Podmanivý to kraj. Země podivných a fantastických skal vyniká nezaměnitelnou a surovou atmosférou, která se kolébá v náručí rozlehlé podhorské louky se stády...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.