Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok na silničním kole s plným komfortem. Jsou tyto novinky potřebné?

  0:01aktualizováno  0:01
Nejmodernější silniční kolo dneška disponuje třemi zásadními vychytávkami - elektrickým řazením, hydraulickými brzdami a odpruženými řídítky. Od března jsme na modelu Specialized Roubaix zkoušeli, co z toho i obyčejný sportovní jezdec opravdu ocení a co mu přijde méně důležité.

Specialized Roubaix Expert UDI2 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Ačkoli jde v podobném testování o subjektivní dojmy, může být taková zkušenost zajímavá a poučná zejména pro toho, kdo využití některé ze zmíněných vychytávek vážně zvažuje. Testování mimochodem vyprovokovalo i vynucené přesedlání na „obyčejné“ silniční kolo kvůli nutnosti servisní opravy.

Fotogalerie

Možná trochu překvapivě nejvíce postradatelné mi přišlo elektrické řazení. Kdo má dobrou mechaniku, nemůže mít problém. Tah při přeřazení je sice delší, ale zkušený jezdec si na to velmi brzy zvykne a nebude ho to nějak výrazně omezovat.

Jen je třeba řadit jaksi s větším rozmyslem, protože prakticky každé ruční přeřazení si vyžádá více času a energie. Na elektrice každou chybu okamžitě a mnohem rychleji napravíte.

Elektrika se také sama doštelovává, to je obrovská výhoda. Nemusíte se o nic starat. A navíc nabíjíte zařízení i při plném zatížení jen dvakrát, maximálně třikrát do roka. Až potud tedy téměř fantazie.

Jakmile se však něco s elektrikou stane, oprava je časově mnohem náročnější a výrazně dražší. Většinou nestačí kolo dovézt k mechanikovi a počkat si 20 minut na opravu. Najednou se díváte na výhody/nevýhody elektriky trošku jinak.

Odpružení řídítek

Jako mnohem výraznější výhoda naopak působí odpružení řídítek. Chytat dvě až tři hodiny (někdy i více) do rukou všechny nerovnosti není nic příjemného. Odpružení u modelu Specialized Roubaix opravdu pomáhá a po roce užívání na něj nedám dopustit.

Top závodníci, kteří musejí zohledňovat především rychlost, to možná vidí trochu jinak, ale mně tlumení pomáhá. A ani nemám pocit, že by s ním kolo nějak významně zpomalovalo, což je argument, který někteří jezdci rádi používají.

Hydraulické brzdy

Největším plus z uvedené trojice jsou dle mne bez jakékoli diskuse hydraulické kotoučové brzdy. Tady asi není o čem přemýšlet. Kdo to někdy zkusil, ví, o čem mluvím. I na silničce umožňují hydraulické brzdy úplně jiný styl brzdění. Když se to brzy naučíte, brzdíte rychleji, účinněji, snadněji a přitom později. A to hlavní - cítíte se prostě bezpečněji. Čím dramatičtější terén, tím to platí víc.

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Jízda s mistry. In-line bruslaři se chystají na velkou událost v Praze

Bruslařská dráha v Praze

V neděli se v Praze na Rohanském nábřeží uskuteční velká mezinárodní in-line akce pro stovky českých i zahraničních...

Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle,...

Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními...

Najdete na iDNES.cz