Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok na silničním kole s plným komfortem. Jsou tyto novinky potřebné?

  0:01aktualizováno  0:01
Nejmodernější silniční kolo dneška disponuje třemi zásadními vychytávkami - elektrickým řazením, hydraulickými brzdami a odpruženými řídítky. Od března jsme na modelu Specialized Roubaix zkoušeli, co z toho i obyčejný sportovní jezdec opravdu ocení a co mu přijde méně důležité.

Specialized Roubaix Expert UDI2 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Ačkoli jde v podobném testování o subjektivní dojmy, může být taková zkušenost zajímavá a poučná zejména pro toho, kdo využití některé ze zmíněných vychytávek vážně zvažuje. Testování mimochodem vyprovokovalo i vynucené přesedlání na „obyčejné“ silniční kolo kvůli nutnosti servisní opravy.

Fotogalerie

Možná trochu překvapivě nejvíce postradatelné mi přišlo elektrické řazení. Kdo má dobrou mechaniku, nemůže mít problém. Tah při přeřazení je sice delší, ale zkušený jezdec si na to velmi brzy zvykne a nebude ho to nějak výrazně omezovat.

Jen je třeba řadit jaksi s větším rozmyslem, protože prakticky každé ruční přeřazení si vyžádá více času a energie. Na elektrice každou chybu okamžitě a mnohem rychleji napravíte.

Elektrika se také sama doštelovává, to je obrovská výhoda. Nemusíte se o nic starat. A navíc nabíjíte zařízení i při plném zatížení jen dvakrát, maximálně třikrát do roka. Až potud tedy téměř fantazie.

Jakmile se však něco s elektrikou stane, oprava je časově mnohem náročnější a výrazně dražší. Většinou nestačí kolo dovézt k mechanikovi a počkat si 20 minut na opravu. Najednou se díváte na výhody/nevýhody elektriky trošku jinak.

Odpružení řídítek

Jako mnohem výraznější výhoda naopak působí odpružení řídítek. Chytat dvě až tři hodiny (někdy i více) do rukou všechny nerovnosti není nic příjemného. Odpružení u modelu Specialized Roubaix opravdu pomáhá a po roce užívání na něj nedám dopustit.

Top závodníci, kteří musejí zohledňovat především rychlost, to možná vidí trochu jinak, ale mně tlumení pomáhá. A ani nemám pocit, že by s ním kolo nějak významně zpomalovalo, což je argument, který někteří jezdci rádi používají.

Hydraulické brzdy

Největším plus z uvedené trojice jsou dle mne bez jakékoli diskuse hydraulické kotoučové brzdy. Tady asi není o čem přemýšlet. Kdo to někdy zkusil, ví, o čem mluvím. I na silničce umožňují hydraulické brzdy úplně jiný styl brzdění. Když se to brzy naučíte, brzdíte rychleji, účinněji, snadněji a přitom později. A to hlavní - cítíte se prostě bezpečněji. Čím dramatičtější terén, tím to platí víc.

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie celoodpružených horských kol

Test elektrokol - Full

V kategorii celoodpružených horských kol testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Scalp, Lapierre Overvolt,...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Najdete na iDNES.cz