Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Otestovali jsme superkolo, které zatím nepustili ani na Tour de France

aktualizováno 
V rámci největšího cyklistického závodu roku Tour de France už tradičně představujeme široké cyklistické veřejnosti špičkové silniční kolo. Tentokrát to není závodní speciál, ale "kolo budoucnosti". Tohle je zároveň i přátelské k jezdci a poskytuje i obyčejnému hobbíkovi dobrý jízdní komfort.

Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Na trhu silničních kol je to ojedinělý model nazvaný Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc. Má nejen kvalitní karbonový rám konstruovaný pro jízdu na ne zrovna rovném povrchu, ale také speciální tlumící segmenty, k tomu elektrické řazení a především hydraulické diskové brzdy. Tato kombinace umožňuje pohodlnou a efektivní jízdu i amatérským cyklistům.

"Rubéčko" je odvozeno od závodního speciálu, který byl před pár lety vyvinut zejména pro slavnou jednorázovku Paříž - Roubaix (a také ji vyhrál), tedy pro ty nejtěžší podmínky, včetně jízdy po dlažebních kostkách. Mimochodem, jezdí na něm i český špičkový cyklista Zdeněk Štybar. Zejména rám, ale i některé komponenty umožňují dobrou ovladatelnost, vertikální pružnost, nízkou hmotnost a torzní tuhost.

Fotogalerie

Konstrukce rámu je optimalizovaná pro jednotlivé velikosti. Průměry trubek, úhly zadní vidlice a vrstvení karbonového vlákna se u jednotlivých velikostí rámu mění. Zadní vidlice a nově navržená CG-R sedlovka společně zpřesňují řízení a pohlcují vibrace od silnice. Tvar zadní vidlice s tlumicími prvky Zertz zvyšuje pružnost zadní osy a pohlcuje vibrace, zatímco sedlovka dále zlepšuje pružnost na hrbolech, a měla by tak pomoci snížit únavu jezdce.

Za pozornost stojí už zmíněné viskoelastické tlumiče Zertz, integrované do zadní a přední vidlice. Jak pomáhají? Vibrace z povrchu silnice se přes kola dostávají do rámu a vidlice. Tlumiče vložené do střední sekce zadní vidlice a obou ramen přední vidlice pomáhají minimalizovat vibrace dříve, než doputují k rukám a tělu cyklisty.

Letos jsem na tomto kole po těžkém mnohočetném úrazu najezdil stovky kilometrů a dojem z jízdy je velmi dobrý. Kromě již zmíněného odpružení a pohlcení vibrací jsem ocenil především elektrické řazení a diskové brzdy.

S elektrickým řazením je vše jednodušší, klidnější a příjemnější. Na přehození stačí mnohem méně energie a soustředění. Stačí ťuknout do páčky nahoru/dolů a je přehozeno, systém běží jak po másle. Nečekanou výdrž má baterka k elektrostrojku řazení. Spolehlivě drží i po několika měsících.

Rozbočovač elektronického řazení uchycený pod představcem

Baterie k elektrickému řazení uchycená pod představcem

Přední disková brzda Shimano

Přední disková brzda Shimano

A to nejlepší na závěr: brzdy. Ty byly u silničních kol vždy trochu problémové. Zejména pak s nástupem karbonových zapletených kol, která musejí být doplněna výhradně brzdovými špalíky na bázi korku. Ovšem i tak se zejména při dešti brzdná účinnost dost snižovala.

Hydraulické kotoučové brzdy jsou pro cyklistu spásou z nebes. U silničních kol je to horká novinka, jež zatím nebyla povolena pro závody, tedy ani pro Tour de France. Vyšší hmotnost je vykoupena výborným brzdným efektem. Na začátku je dokonce nutné dávat si pozor a naučit se zacházet s brzdami jemně. Jezdec je však brzy ocení především při dlouhých a prudkých sjezdech a při horším počasí. Výsledek? Prakticky už žádné křeče v prstech a větší pocit bezpečí.

Pro koho toto kolo tedy je? Pro ty, kteří vyžadují komfort jízdy a lehkost ovládání na nerovných českých silnicích. Pro ty, kteří na silničce začínají. A pro starší cyklisty nebo pro jezdce po úrazu.

Názor odborníka

Dokud jsem nevyzkoušel, nevěřil jsem, že může elektronické řazení znamenat takový posun v jistotě i rychlosti řazení. A u kotoučovek jsem se na silnici bál, že budou příliš ostré, že utrhnou silniční pneumatiku z asfaltu do smyku a bude to kontraproduktivní. Ale pravda je jiná. Na elektronické řazení si člověk zvykne raz dva a vrnění motorku si doslova zamiluje. A dávkovat brzdnou sílu u hydraulických brzd lze jemně a s citem prakticky hned. Já byl nadšený z obou systémů.

Kolo bych doporučil fajnšmekrům, milovníkům techniky a hi-tech, ale i těm, kdo chtějí mít s údržbou a seřizováním kola co nejméně starostí (i řazení se samo „došteluje“). V neposlední řadě pak jezdcům s vyšší tělesnou hmotností, kteří se pohybují rádi v extrémním horském terénu. Hydraulické kotoučové brzdy je zkrátka ubrzdí. Zvýší jejich bezpečnost i zrychlí průjezd zatáčkami.
Já byl z kola nadšený a vidím v tom jednoznačně budoucnost.

Martin Raufer, šéfredaktor časopisu Velo

Autor:




Nejčtenější

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Happy Guest Hotel Lodge v Duttonu ve Velké Británii nabízí hostům půjčení...
Netradiční hotelové služby: bondage menu nebo rybička pro samotáře

Se skvěle vybaveným minibarem a individuální pokojovou službou už dávno nikoho neohromíte. Hotely teď nabízejí neuvěřitelné spektrum služeb. A některé z nich...  celý článek

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Etnograf, spisovatel, novinář a bývalý velvyslanec ČR v Kolumbii a Ekvádoru...
Islám nás zničí stejně jako kolonizátoři indiány, řekl v Rozstřelu etnograf

Západní civilizace se podle etnografa Mnislava Zeleného Atapany chová k indiánům stejně jako dobyvatelé v 16. století. Nedávná vražda deseti indiánů na...  celý článek

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...
Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními scenériemi a absencí masového moderního...  celý článek

Další z rubriky

Specialized Roubaix Expert UDI2
Rok na silničním kole s plným komfortem. Jsou tyto novinky potřebné?

Nejmodernější silniční kolo dneška disponuje třemi zásadními vychytávkami - elektrickým řazením, hydraulickými brzdami a odpruženými řídítky. Od března jsme na...  celý článek

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.