Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Otestovali jsme superkolo, které zatím nepustili ani na Tour de France

aktualizováno 
V rámci největšího cyklistického závodu roku Tour de France už tradičně představujeme široké cyklistické veřejnosti špičkové silniční kolo. Tentokrát to není závodní speciál, ale "kolo budoucnosti". Tohle je zároveň i přátelské k jezdci a poskytuje i obyčejnému hobbíkovi dobrý jízdní komfort.

Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Na trhu silničních kol je to ojedinělý model nazvaný Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc. Má nejen kvalitní karbonový rám konstruovaný pro jízdu na ne zrovna rovném povrchu, ale také speciální tlumící segmenty, k tomu elektrické řazení a především hydraulické diskové brzdy. Tato kombinace umožňuje pohodlnou a efektivní jízdu i amatérským cyklistům.

"Rubéčko" je odvozeno od závodního speciálu, který byl před pár lety vyvinut zejména pro slavnou jednorázovku Paříž - Roubaix (a také ji vyhrál), tedy pro ty nejtěžší podmínky, včetně jízdy po dlažebních kostkách. Mimochodem, jezdí na něm i český špičkový cyklista Zdeněk Štybar. Zejména rám, ale i některé komponenty umožňují dobrou ovladatelnost, vertikální pružnost, nízkou hmotnost a torzní tuhost.

Fotogalerie

Konstrukce rámu je optimalizovaná pro jednotlivé velikosti. Průměry trubek, úhly zadní vidlice a vrstvení karbonového vlákna se u jednotlivých velikostí rámu mění. Zadní vidlice a nově navržená CG-R sedlovka společně zpřesňují řízení a pohlcují vibrace od silnice. Tvar zadní vidlice s tlumicími prvky Zertz zvyšuje pružnost zadní osy a pohlcuje vibrace, zatímco sedlovka dále zlepšuje pružnost na hrbolech, a měla by tak pomoci snížit únavu jezdce.

Za pozornost stojí už zmíněné viskoelastické tlumiče Zertz, integrované do zadní a přední vidlice. Jak pomáhají? Vibrace z povrchu silnice se přes kola dostávají do rámu a vidlice. Tlumiče vložené do střední sekce zadní vidlice a obou ramen přední vidlice pomáhají minimalizovat vibrace dříve, než doputují k rukám a tělu cyklisty.

Letos jsem na tomto kole po těžkém mnohočetném úrazu najezdil stovky kilometrů a dojem z jízdy je velmi dobrý. Kromě již zmíněného odpružení a pohlcení vibrací jsem ocenil především elektrické řazení a diskové brzdy.

S elektrickým řazením je vše jednodušší, klidnější a příjemnější. Na přehození stačí mnohem méně energie a soustředění. Stačí ťuknout do páčky nahoru/dolů a je přehozeno, systém běží jak po másle. Nečekanou výdrž má baterka k elektrostrojku řazení. Spolehlivě drží i po několika měsících.

Rozbočovač elektronického řazení uchycený pod představcem

Baterie k elektrickému řazení uchycená pod představcem

Přední disková brzda Shimano

Přední disková brzda Shimano

A to nejlepší na závěr: brzdy. Ty byly u silničních kol vždy trochu problémové. Zejména pak s nástupem karbonových zapletených kol, která musejí být doplněna výhradně brzdovými špalíky na bázi korku. Ovšem i tak se zejména při dešti brzdná účinnost dost snižovala.

Hydraulické kotoučové brzdy jsou pro cyklistu spásou z nebes. U silničních kol je to horká novinka, jež zatím nebyla povolena pro závody, tedy ani pro Tour de France. Vyšší hmotnost je vykoupena výborným brzdným efektem. Na začátku je dokonce nutné dávat si pozor a naučit se zacházet s brzdami jemně. Jezdec je však brzy ocení především při dlouhých a prudkých sjezdech a při horším počasí. Výsledek? Prakticky už žádné křeče v prstech a větší pocit bezpečí.

Pro koho toto kolo tedy je? Pro ty, kteří vyžadují komfort jízdy a lehkost ovládání na nerovných českých silnicích. Pro ty, kteří na silničce začínají. A pro starší cyklisty nebo pro jezdce po úrazu.

Názor odborníka

Dokud jsem nevyzkoušel, nevěřil jsem, že může elektronické řazení znamenat takový posun v jistotě i rychlosti řazení. A u kotoučovek jsem se na silnici bál, že budou příliš ostré, že utrhnou silniční pneumatiku z asfaltu do smyku a bude to kontraproduktivní. Ale pravda je jiná. Na elektronické řazení si člověk zvykne raz dva a vrnění motorku si doslova zamiluje. A dávkovat brzdnou sílu u hydraulických brzd lze jemně a s citem prakticky hned. Já byl nadšený z obou systémů.

Kolo bych doporučil fajnšmekrům, milovníkům techniky a hi-tech, ale i těm, kdo chtějí mít s údržbou a seřizováním kola co nejméně starostí (i řazení se samo „došteluje“). V neposlední řadě pak jezdcům s vyšší tělesnou hmotností, kteří se pohybují rádi v extrémním horském terénu. Hydraulické kotoučové brzdy je zkrátka ubrzdí. Zvýší jejich bezpečnost i zrychlí průjezd zatáčkami.
Já byl z kola nadšený a vidím v tom jednoznačně budoucnost.

Martin Raufer, šéfredaktor časopisu Velo

Autor:



Nejčtenější

Za fotku vyhoštění. Party u bazénu se úřadům v Kambodži nelíbila

Fotka z divoké party v pronajaté vile v městečku Siem Reap, kterou turisté...

Sedm západních turistů - pět mužů a dvě ženy - bylo vyhoštěno z Kambodže poté, co je tamní policie minulý měsíc zatkla...

Hádanka pro zarputilé lyžaře. Kolikrát za den se dá objet Sella Ronda?

Sasso Lungo

Přiznávám, byla to magořina, ale nádherná. Za necelých sedm hodin jsme ujeli 73 kilometrů sjezdovek po oranžovém...



S dcerkou zažila únos, přesto spolu cestují dál. Dítě boří bariéry, říká

Cestovatelka Ilona Bittnerová navázala v Tanzanii řadu přátelství, zde pózuje s...

Vydat se s malým potomkem do Afriky? Cestovatelka Ilona Bittnerová si nemůže podobné výlety vynachválit - navzdory...

Nová spojení i výhodnější ceny. Kam cestovat železnicí ve střední Evropě

Moc pěkné svezení. Německý Intercity Express třetí generace na rychlotrati...

Železniční cestování nejen po střední Evropě je již několik let na vzestupu. Tratě se postupně zrychlují, objevují se...

Nejlepší hi-tech novinky pro rok 2018. Co nás čeká příští rok na svahu

Sportovní veletrh ISPO 2018 se konal poslední lednový týden v Mnichově.

Speciální stahovací rukavice na běžky, revoluční freeridové boty s možností připnout mačky nebo nepromokavá péřovka...

Další z rubriky

Je to tady! E-kola naplno vtrhla na cyklostezky i do terénu

Moderní e-kolo Specialized Turbo Vado 4.0 pro jízdu po městě i pro výlety po...

Měl jsem pekelný sen. Sešla se naše parta na bikovou půldenní vyjížďku. „Doufám, že na vás nebudeme čekat,“ obrací se...

Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními...

Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už...

Najdete na iDNES.cz