Pavel Janouš z Nové Bystřice přijel do Třeboně s Fordem T 1912 ve speciální...

Pavel Janouš z Nové Bystřice přijel do Třeboně s Fordem T 1912 ve speciální úpravě pro závody do vrchu. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Jihočech objel Svět ve stoletém Fordu T. Našel ho v Americe pod slámou

  • 3
Kolem aut se motá už od dětství, teď dokonce buduje muzeum veteránů v Nové Bystřici. Pavel Janouš vyjel v sobotu ve svém fordu na Cestu kolem Světa.

Ani příjezdy Rolls-Royce z roku 1918 nebo nejstarší pojízdné bugatky na světě na nádvoří třeboňského městského úřadu nevzbudily takovou pozornost jako entrée Fordu T.

Vůz se totiž pod sobotním dopoledním sluncem blýskal čistotou i péčí, až se zdálo, že z výrobní linky nevyjel před 101 lety, ale včera. I proto se mimořádně udržovaný krasavec postavil takřka do čela kolony veteránů, která v sobotu z Třeboně vyjela na tradiční Cestu kolem Světa.

Setkání veteránů v Třeboni

Za volantem fordu seděl Pavel Janouš z Nové Bystřice. Na desátý ročník jízdy kolem známého rybníka přijel s rodinou poprvé.

"Mám tu Ford T 1912 ve speciální úpravě pro závody do vrchu, s klasickým žebřinovým rámem a doplněný o sportovní prvky, které má pouze tento vůz a pouze tento model," popisuje.

Model je v jiných úpravách považovaný za nejvýznamnější auto 20. století, protože otevřel cestu k mechanizované přepravě střední třídě. Janouš ho našel ve stodole jednoho kalifornského hodináře.

"Dědeček toho hodináře původní závodní auto používal k orání. Hodinář ho neuměl ovládat, tak fordku uložil do slámy. Auto přijelo lodí ze Států do Česka v roce 2008," vypráví osmatřicetiletý muž, který se kromě aut věnuje i létání.

Po převozu čekala Ford T rozsáhlá dvouletá renovace. Auto bylo nejen zašlé, ale chyběly mu i díly, třeba kostra za dřeva. I tu si Janouš nechal poslat z USA.

"Nad úpravou jsme strávili dva tisíce hodin. Pak jsme to přestali počítat. Výsledkem je vůz, který je nejen pojízdný, ale i reprezentativní. Teď obrážím různé závody, v Piešťanech, kde jsme vyhráli závod elegance, si mě vyhlídli organizátoři Cesty kolem Světa," přibližuje Janouš.

Na ruce umazané od motoru je rodák z Novosedel nad Nežárkou zvyklý. S jindřichohradeckým Klubem historických vozidel se stará o sedmdesát veteránů, zejména ze Spojených států amerických.

Tyto vozy zájemci nemají moc šanci vidět. Proto Janouše napadlo využít část areálu bývalé novobystřické fabriky Alma a otevřít tam muzeum amerických vozidel. Nápad se setkal se zájmem ze strany města. Už teď industriální prostory procházejí rekonstrukcí, kterou platí radnice.

Klub historických vozidel dodá šedesát Fordů, Lincolnů či Studebakerů. Otevřeno bude v srpnu 2014.

"Do Bystřice přijedou lidé úzkokolejkou, pak už tam ale nemají co dělat. Proto jsme městu představili nápad muzea v nevyužívaných prostorách. Teď na depozitáři i výstavních prostorách denně pracuje dvacet kluků," líčí Janouš.

Auta má muž, který pracuje jako návrhář dřevostaveb, rád od dětství. "Táta mě k tomu vedl, už jako malý jsem si hrál třeba s aerovkou. Teď jsem každý sudý týden na soutěži, každý lichý auta opravuju. Zeptejte se manželky," usmívá se.