Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sázava zavírá vodáckou sezonu

  17:25aktualizováno  17:25
O tomto víkendu definitivně končí vodácká sezona, protože se symbolicky zamyká i poslední tuzemská řeka Sázava. Poté se na vodu vydají už jen nejzatvrzelejší milovníci divokých vod. "V říjnu obvykle půjčuji poslední lodě a potom se najde už jen pár bláznů, kteří o Vánocích sjedou Lužnici a Sázavu," přitakává majitel pražské půjčovny Vodácký ráj.

I když se zdá na vodu běžným prázdninovým vodákům příliš zima, nemusejí mít z jednodenního sjezdu nejkrásnějšího sázavského úseku obavy. Místo pruhovaného trika a trenýrek je jen potřeba obléknout svetr a větrovku. Voda je kupodivu ještě dost teplá na to, aby si v ní člověk mohl máchat ruce s pádlem. Ani případné nedobrovolné koupání není ještě žádná tragédie končící podchlazením. Navíc jsou na trase čtyři vodácké hospody. A to je na přibližně čtyřhodinovou plavbu úplně dostačující.

Za překonání strachu z podzimní plavby se řeka odmění královsky. Tam, kde plují v létě desítky až stovky lodí za den, je teď klid, občas se potkají jen dvě či tři party vodáků. Okolní lesy hýří barvami od žluté přes červenou po sytě zelenou. A hlavně teče dost vody! Místa, kde bylo v létě potřeba kličkovat mezi kameny, jsou teď zalitá vodou. Proud vytváří příjemné peřeje a většinu jezů lze sjet.

Jak tedy vypadá obvyklý scénář vodácké výpravy? Lodě se na hladinu spouští na tábořišti v Týnci nad Sázavou. Majitelé nafukovacích raftů nebo kanoí sem prostě přijedou vlakem i s loděmi v batozích. Vodáci s pevnými loděmi na autech zaparkují na parkovišti u fotbalového hřiště a pro auta se budou muset vrátit vlakem. Nejjednodušší to mají ti, kteří si ve zdejší půjčovně vezmou loď, v cíli ji odevzdají a domů odjedou Posázavským pacifikem.

Hned u tábořiště se projíždí šlajsnou první jez. Není to nic těžkého, ale peřeje pod ním háčky pěkně zacákají. O kousek dál čeká  jez v Chrástu. Obvykle se sice jezdí také šlajsnou, ale za větší vody je daleko více vzrušující projet vlnami uprostřed, kde je koruna hráze proražená.

Jez Brejlov je poškozený a dá se jet úplně vpravo. Další jez Kaňov je pro turisty nesjízdný a lze ho přenést nebo pokračovat po náhonu až k vodní elektrárně. Na konci náhonu se ovšem stejně přenášení nikdo nevyhne, protože sjízdný úsek končí česly a loď je zde nutno odnést zase do přírodního koryta řeky. Kaňovský jez zkušení kajakáři skáčou vlevo od šlajsny, protože tam pod ním bývá dost vody. Hráz je ovšem vysoká a vodní vývar pod ní velmi silný.

U přepadu z náhonu, který připomíná vodopád, začíná nejkrásnější úsek Sázavy vodáky zvaný Krhanice. Nejdříve jez Pěnkava pohoupá lodě na vysokých, ale pravidelných vlnách. Poté Lesní jez dovolí lodím sklouznout dlouhým jazykem do balvanitých peřejí. Nakonec se údolí otevře, proud se zmírní a lodě míří do přímo do vodácké hospody v Kamenném Přívozu. Guláš za čtyřicet a kachna za pětašedesát korun jsou obloženy šesti knedlíky. K tomu čaj a jede se dál.

Další pobořený jez čeká ještě před opuštěním městečka. Projíždí se šlajsnou uprostřed. Řece stále neubývá na spádu. Peřeje pokračují víceméně až do Píkovic. Jen jednou je přeruší hladká hladina nad posledním jezem Žampach. Je úplně nově opravený a stavbaři zřejmě při práci mysleli i na vodáky. Šlajsna má dlouhý a rychlý jazyk, který končí vysokou, ale čitelnou a bezpečnou vlnou. Kdo nebyl do té doby mokrý, toho si tady vodní živel určitě umyje.

Rychlé peřejky navádí lodě do skalnatého údolí, objevují se chatové osady i osamělé budky vyhlížející ze skalisek na řeku jako orlí hnízda a už jsou tu Píkovice. Tady je čas na převlečení do suchého, pivo, rum a povídání o tom, jaké dobrodružství dnes každý na řece zažil.

Obtížnost:
Samotná řeka není záludná, ale je potřeba sledovat kameny těsně pod hladinou. Mohou obrátit loď vzhůru nohama. Vyloženě nebezpečný je pouze jez Kaňov, pod kterým se tvoří vývar. Stupeň vodácké obtížnosti je díky peřejím WW II.

Vybavení:
Na podzim jsou vhodné zavřené lodě (kanoe i kajaky). Doporučit lze plovací vestu a přilbu, protože po případném pádu do studené vody se může vodák leknout a přestane dávat pozor na kamení v proudu. Vesta navíc hřeje.

Literatura:
Kilometráž českých a moravských řek. Shocart, Zlín 1998.
Československé řeky. Olympia, Praha 1990.

Půjčovny:
Bisport Týnec nad Sázavou - půjčování a doprava stabilních plastových  kanoí
Vodácký ráj Praha - obratné plastové kanoe a sportovní kajaky
Testudo Praha - laminátové kanoe a turistické kajaky

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

S balonem do oblak. Let můžou zmařit i neznatelné rozmary počasí

Horkovzdušný balon v záři zapadajícího funkce

V šestém díle seriálu S balonem do oblak se podíváme na nástrahy počasí. Většina z nás si myslí, že se každý hezký a...

Magický masiv Ondřejníku trápí kůrovec, přesto jde téměř o povinný výlet

Hřeben Ondřejníku z Palkovických hůrek

Panorama Beskyd si nelze představit bez masivu Ondřejníku, výrazně a izolovaně vystupujícího z podbeskydské krajiny....

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cukrovarská dráha rezignovala až před autobusy

Motorový vůz M131.1133 na vlaku 90705 opouští stanici Smidary, 29. 5. 1976,...

V jedenáctém díle Zaniklých tratí zamíříme do východních Čech. Ukážeme vám krátkou lokálku, která se 95 let proplétala...

Najdete na iDNES.cz