První cestující na lanovce v Sarajevu stříleli ze vzduchovek do lidí

  12:19
Lanovka na horu Trebević nad bosenskou metropolí Sarajevo, která svezla první cestující 3. května 1959, vznikla díky československo-jugoslávské technické spolupráci. A na oblíbené atrakci bylo pěkně živo hned od začátku.

Konstrukční práce a dodávku nejdůležitějších součástí lanovky měla na starosti Transporta Chrudim, zatímco ocelové konstrukce, některá elektrická zařízení a kabinky pro lanovku zajistily podniky z různých částí Jugoslávie. Místní podniky také měly na starosti samotnou montáž.

Dohlíželi na ně odborníci vyslaní z Československa, mimo jiné zkušený Bohumír Hattan, který už před druhou světovou válkou pracoval na lanovce na Lomnický štít.

Přesto se jen pár týdnů před termínem zprovoznění ukázalo, že některé části jsou zabudovány opačně, kladkové konstrukce jsou poškozené a nefunkční a k úhoně přišlo také jedno z nosných lan. Nakonec se ale nasazení všech montérů podařilo lanovku na Trebević dokončit a zprovoznit včas.

Pět desítek kabinek mohlo za hodinu přepravit čtyři sta lidí v jednom směru, a když se v poledne oné květnové neděle lanovka poprvé rozjela, čekaly před spodní stanicí nedaleko centra města stovky nedočkavců.

A ačkoli se jezdilo až do osmi hodin večer, na dva tisíce Sarajevanů se při premiéře „žičary“ podle svědectví dobového tisku vůbec nedostalo. A velký zájem cestujících pokračoval také v další dny, s návalem přišly i nečekané problémy.

„Děti házejí z kabinek za jízdy kameny. A museli jsme vydat zákaz převozu vzduchovek, protože někteří cestující z nich stříleli na kolemjdoucí,“ svěřil se ředitel sarajevského dopravního podniku Ibro Slavić, který si postěžoval, že lidé rozkrádají vybavení kabinek.

Objevily se i potíže s dodávkou elektřiny, protože během otevření se rekonstruovalo jedno z vedení vysokého napětí u Sarajeva, nakonec se podařilo mouchy vychytat a lanovka se stala oblíbenou atrakcí.

Během následujících dekád však pomalu chátrala a několikrát musela být kvůli opravám načas uzavřena. Naposledy ji postihl zákaz provozu na podzim 1989 a tato pauza nakonec trvala téměř třicet let. Během občanské války v Bosně a Herecgovině v letech 1992 až 1995 byla lanovka prakticky zničena, mimochodem jednou z prvních obětí konfliktu se v březnu 1992 stal technik z horní stanice Ramo Biber. Po válce se objevila řada plánů obnovy, práce však začaly až v roce 2017.

Místo repasované lanovky ze Švýcarska, jejíž součásti už v roce 2011 dovezli do Sarajeva, nakonec město pořídilo zcela nové zařízení. Zhruba třetinu z deseti milionů eur daroval americký byznysmen a filantrop Eddy Offermann, který si vzal bosenskou vědkyni Maju Serdarevicovou.

Nová lanovka, která vozí cestující do výšky 1 160 metrů nad mořem, funguje k obecné spokojenosti od dubna 2018. Její jedinou vadou na kráse jsou ceny, tedy ty pro cizince. Ti platí za zpáteční jízdenku v přepočtu deset eur, zatímco domácí jen tři.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...