Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


S autostanem třeba na konec světa. Vyzkoušeli jsme za vás

aktualizováno 
Na českém trhu se letos objevila novinka pro kempování na cestách autostan. Vyzkoušeli jsme ji a přesvědčili se, že může být zajímavou a levnější alternativou karavanů a obytných aut.

Hotel vs. autostan

Není to tak dávno, co se hodně jezdívalo vlakem na vodu s typickým "áčkem". Dnes lidé během dovolené tráví mnohem víc času v penzionu nebo v hotelu. Autostan nabízí alternativu k těmto dvěma způsobům. Původně byl vytvořený pro terénní dobrodruhy, ale hodí se všude tam, kde si nejste jisti noclehem nebo nechcete být na "kamenném noclehu" závislí.

Výrobek vznikl na základě myšlenky spojit auto a camping v jedno. Zamezit nastydnutí od studené země, užít si komfortu a prostoru na střeše auta a zároveň tím i ušetřit místo. S nápadem autostanu přišli už před 50 lety Italové, dnes je oblíbený hlavně v severských zemích a v Německu. U nás je to zatím poměrně neznámá novinka, autostan znají především lidé, kteří vyjíždějí do terénu a často také vlastní terénní auto.

Také jako úložný prostor

Složený autostan vypadá jako široký střešní box. Měl by být vhodný i pro zavazadla. "Lidé si do něho opravdu dávají tašky," potvrzuje Jiří Ptáček, provozovatel půjčovny autostanů.

Svou velikostí autostan vyhovuje předpisům na silnicích. Může přečnívat střechu vozu, neměl by ale přesahovat obrys celého vozidla. Vzhledem k tomu, že délka stanu je zhruba 2,1 metru, je velikostně srovnatelný se střešním boxem.

Maggiolina velká a malá

K nám se zatím dovážejí dvě základní velikosti stanu Autohome typu Maggiolina. Menší 130 × 210 centimetrů, do níž by se měli vejít dva dospělí, je vhodná například pro octavii a podobná středně velká auta.

Měli jsme možnost vyzkoušet pouze větší velikost 145 × 200 centimetrů, hodící se spíše na minivan či větší vůz. Doporučuje se pro dva dospělé a jedno dítě. Větší stan je rozhodně prostornější než obyčejný "pruťák".

Součástí vypůjčeného výrobku je žebřík. Na pohled sice nevypadá moc bytelně, ale je vcelku stabilní. V půjčovně poskytnou i matraci, kterou vám do stanu vloží, když ho montují na vaše auto. Praktickým doplňkem je i zabudovaná lampička v horní tyči.

Autostan, typ Maggiolina větší provedení

Autostan, typ Maggiolina větší provedení

Rozbalit a zabalit

Po uvolnění pojistky a krátkém točení páčkou, čímž se oddělí vrchní část od spodní, se mezi nimi napne pevná tkanina vyztužená kovovými tyčemi. Je to celkem lehká práce, kterou můžete nechat udělat i děti. Při skládání je potřeba dávat pozor na rovnání stanové látky dovnitř, protože se stává, že se uprostřed zadrhne. Zabalování je tedy spíše práce pro dospělé členy rodiny.

Podle Ptáčka mají zákazníci na začátku nejčastěji obavy, zda je autostan unese. Většina výrobců automobilů uvádí povolené zatížení střechy vozidla během jízdy (dynamické zatížení) v rozmezí 50 - 100 kg, hmotnost složeného stanu je přitom kolem 50 kg v závislosti na konkrétním typu. Zatížitelnost střechy stojícího vozidla, tedy statické zatížení, výrobci zpravidla neudávají, ale bývá mnohonásobně vyšší a pro užití autostanu zcela dostačující.

Autostan

Kolik to bude stát

Za samotné půjčení malého stanu zaplatíte kolem 500 korun, za větší 600 korun na den. Pokud byste se stan rozhodli koupit, začnete na 45 000 Kč.

S dalším poplatkem musíte počítat v kempu. Kontaktovali jsme několik kempů, jak by si autostan účtovali. "Můžeme to brát jako stan," odpověděli nám z autokempu Bílý kámen u Máchova jezera. Jinde, například v kempu Seč, by ho počítali jako obytné auto.

Chorvatsko autobusem nebo autostanem

Nejvíc Čechů jezdí na dovolenou do Chorvatska, proto jsme se pokusili srovnat výdaje za cestu do Chorvatska autobusem do kempu a autostanem.

Do Chorvatska do kempu s autobusem vs. s autostanem
Cesta autobusem do Chorvatska a zpět2 000 Kč
Cesta s autostanem do Chorvatska a zpět 4 400 Kč
Ubytování ve stanu 6 125 Kč
Ubytování v autostanu6 825 Kč
Zapůjčení autostanu na sedm dní3 430 Kč
Celková cena výletu autobusem na týden do Chorvatska8 125 Kč
Celková cena výletu s autostanem na týden do Chorvatska14 625 Kč
Ceny jsou brány podle ceníku autokempu Tomi camping

Cesta s autostanem je tak o poznání dražší než cena dovolené, kde se o nic nemusíte starat. Autostan je však hlavně zajímavou alternativou pro ty, kteří nechtějí trávit dovolenou stále na jednom místě, ale často se přesouvají z místa na místo. V tom případě je určitě o dost levnější než karavan nebo obytné auto.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Další z rubriky

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Větrný mlýn v Přemyslovicích
Kde mají Keltové svatyni a Švédové šance. Utajená místa uprostřed Moravy

Tohle rozlehlé území západně od Olomouce patří k nejkrásnějším koutům Česka, málokdo však o tom ví. Oblast jako stvořená pro nenáročné vycházky nebo projížďky...  celý článek

Hřbitov sovětských zajatců
Na moravském konci světa. Putování kolem nejvyššího kopce Malé Hané

Na tomto výletě davy určitě nepotkáte. Budete se totiž pohybovat po jednom z našich vnitrozemských „konců světa“, kde nevedou žádné hlavní silnice ani...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.