S 26 ozbrojenci na Karisimbi aneb Rwanda není sranda

Když jsme před několika lety stoupali vzhůru na bájné Karisimbi, nejvyšší horu Rwandy, s doprovodem 26 ozbrojených vojáků v zádech, blesklo mi hlavou, že je dobré věřit i v hodně odvážné cestovatelské sny. I ty se totiž někdy mohou splnit. Ale po pořádku.

Rwanda, Karisimbi | foto: Profimedia.cz

Mnoho let jsme čekali na to, až bude vnitropolitická situace v Ugandě a Rwandě natolik příznivá, abychom mohli navštívit bezesporu nejkrásnější a nejzachovalejší  horské oblasti Afriky.

Nejprve jsme vystoupili na 3.nejvyšší horu Afriky - Mount Stanley (Margherita Peak 5109 m), která se nachází v pohoří Rwenzori na hranici Ugandy a Konga (bývalého Zairu).

Pak jsme zamířili na pomezí Ugandy, Konga a Rwandy, kde se nalézá sopečné pohoří Virunga, tvořené osmi mohutnými zčásti činnými vulkány. Tři z nich přesahují značně výšku 4.000 metrů. Oblast je také známá pod jménem Parc National des Volcanos.

Nejvýše sahá Karisimbi, které je zároveň obrazně řečeno střechou celé země. 4.507 metrů vysoký vyhaslý vulkán dosahuje stejné výšky jako například alpský Weisshorn. Čas od času je možné vidět na vršku bílou čepici. Proto ho také domorodci někdy nazývají Bílá mušle.

Všichni chtějí gorily, my Karisimbi

Nejlepším východiskem pro výstup je významné centrum severní Rwandy - město Ruhengeri. Tady se ale na Správě Parc National des Volcanes dozvídáme, že na Karisimbi se není možné pro jeho polohu na neklidné rwandsko-konžské hranici vůbec dostat.

Národní park je světoznámý kvůli jedné z posledních zde žijících populací horských goril. Lidé sem za nimi jezdí z celého světa. Nás ale zajímá hlavně ten kopec!, zvláště když tam žádní cizinci už mnoho let nebyli.

Rwanda, Karisimbi

Naději vidíme v informaci, která má pro nás zásadní význam, že v roce 2001 tam pronikl jeden Angličan. Rozhodujeme se pro radikální řešení: pojedeme do hlavního města Kigali jednat na příslušné ministerstvo (Rwandská kancelář pro turistiku a národní parky).

Máme povolení

Téměř 300tisícová metropole Kigali leží stejně jako celá země na kopečkách. Na úřadě čekáme dlouhé hodiny, naše rostoucí chmury ale zahnal příchod sekretáře pana Werabe. Po krátkém rozhovoru zjišťujeme že byl v roce 1995 v Česku na kongresu o národních parcích! Po vzájemných sympatiích nakonec sice nerad, ale přece jen povolil a ihned o tom informoval pana Francois do Ruhengeri. Myslíme si, že je vyhráno.

Před odjezdem pod kopec se ještě dohadujeme o ceně. Poplatek usmlouváme ze 120 na 40 dolarů za osobu (dnes vstup stojí už 250 USD). U brány parku dostáváme přidělené dva ozbrojené strážce.

V poslední vesnici přichází další nečekaný problém. Zdejšího velitele naše povolení z Kigali nezajímá. Dvě hodiny se vleče jednání. První verdikt byl krutý: povolení nepovolení, zpátky!

S 26 vojáky v patách

Nakonec nám zodpovědný velitel zdarma přiděluje bezpečnostní doprovod: 26 vojáků se samopaly, 2 lehkými kulomety a jednou rychlopalnou puškou. K tomu elektrocentrálu pro provoz vysílaček.

Ještě jsme se dokodrcali do nadmořské výšky 2.790 m. Konečně jdeme po svých. Jsou již čtyři hodiny odpoledne. Záhy jsme narazili na hromadu trusu. Tiše a opatrně se rozhlížíme, zda neuvidíme jeho původce. Marně. Z goril jsme bohužel nic jiného neviděli.

Po deštivé noci se probouzíme do mlžného rána. Náš stan plave v bahně v nadmořské výšce 3.135 m. Snídaně nic moc - nasládlá místní buchta a studená voda. Po šesté vycházíme v pláštěnkách, stejně jako naši soldier friends. Vzrostlý prales střídají louky, stoupání je zatím pozvolné.

Kolem osmé jsme u chatky Lukumi. Je zcela nepoužitelná a navíc se nenachází v avizované výši 3.660 m, ale o 130 metrů níže. Během výstupu se občas vynořuje z mlh vrchol Mikena v Kongu. Výstup se stává  strmějším a podstatně se mění vegetace.

Kongo, Goma

Rwanda je vnitrozemský stát v centrální Africe. Od jezera Kivu na západě země terén stoupá směrem na východ a vytváří náhorní plošinu, na severu se zdvihá vulkanické pohoří Virunga se dvěma činnými sopkami.

Cestovatelé do Rwandy jezdí především kvůli nádherné přírodě a národním parkům s mnoha divokými zvířaty. Parc National des Volcanos (Virunga) je světoznámý kvůli jedné z posledních zde žijících populací horských goril. Velmi atraktivní je okolí jezera Kivu s krásnými plážemi a výhledem na čtyřtisícové vulkanické vrcholy.

Doprava
Do Rwandy se dostanete letecky přes letiště v Kigali. Existuje přímá linka z Bruselu a keňského Nairobi. Po silnici je možné do Rwandy přicestovat z Ugandy. Příjezd po silnici z Burundi, Tanzanie nebo Konžské demokratické republiky (bývalý Zair) se důrazně nedoporučuje, a to z bezpečnostních důvodů.

Ve všech případech je nutno použít terénní vůz. Vzhledem ke stáří a stavu používaného lodního parku se nedoporučuje použití lodní dopravy pro cestu po jezeře Kivu z Konžské demokratické republiky.
Autobusová a minibusová doprava je velmi hustá, jednotlivé linky obsluhují všechny oblasti. Používání veřejné dopravy však nedoporučujeme, protože autobusy jezdí většinou přetížené, neudržované a jejich řidiči si nedělají hlavu s dodržováním dopravních předpisů. Taxíky si můžete najmout v Kigali a velkých městech.

Ubytování

Pokud se ubytujete v levnějších hotelích, budete potřebovat asi 10 USD za jednolůžkový, 15 USD za dvojlůžkový pokoj. Lépe vybavené hotely jsou asi třikrát dražší. Velmi skromné, ale čisté ubytování je v misiích, a to už od 1,5 USD za osobu. Jídlo v restauracích od 2 USD, na pouličních stáncích je samozřejmě levnější.

Podnebí
Průměrná teplota je po celý rok kolem 30 °C. Pouze ve vyšších polohách (Rwanda je hornatá země) je značně nižší - kolem 13 °C. Hlavní dešťová sezona trvá od října do května, je přerušena obvykle kratším obdobím sucha od půlky prosince do půlky března. Nejsušší měsíce jsou červen až září. Na srážky je bohatý především hornatý severozápad, který je pokrytý deštnými pralesy.

Náročný výstup

Po  9. hodině přichází snad poslední problém, který by mohl zabránit dobytí vrcholu. Vojáci nechtějí nechtějí připustit roztržení naší skupiny. Tři naši členové jsou grogy. Nutí nás k okamžitému sestupu. Půl hodiny smlouváme a bojujeme o vrchol. Vypadá to zle.

Nakonec můžeme pokračovat v jakémsi sevřeném šiku. Prales starčeků a lobelií je místy velmi hustý a až neprůchodný. O něco výše vojáci souhlasí, že tři kamarádi na nás mohou počkat skryti v posledních starčekách.

Výstup ve výši nad 4.200 m pokračuje po strmých loukách, kde se po kolena noříme do koberců mochen. Je to dřina. Vojáci mají skvělou fyzičku a lehce poletují sem a tam. Pohazují si svými kvéry jako s vycházkovou holí. Každý z nich má na celý den k jídlu a pití  3/4 litru koncentrovaného cukerného roztoku.

Rwanda, Karisimbi

Teprve posledních 50 výškových metrů vede po sopečné strusce a popelu. Fleky sněhu, vítr a chladno zvěstují kolem poledne, že jsme nahoře.

Na zdejší poměry máme velké štěstí, počasí nám dosud přálo a chvilkami je vidět i dolů. Vychutnáváme těžce vydobytý úspěch. Je velmi pravděpodobné, že tu před námi žádní Češi nebyli.

Po půl jedné začínáme sestupovat. Čeká nás vydatných 1.900 výškových metrů dolů. Brzy se už s našimi třemi odpadlíky noříme do stračekového pralesa.

Jak klesáme, tak před námi mohutní o tisíc metrů nižší protější sopka se skoro českým názvem Visoke. Právě na její svahy se chodí za horskými gorilami.

Po celý den vojáci zbraně neodkládají a stále se vysílačkami dorozumívají, zda nás mají všechny v dohledu. Když jsme o pár dní později byli v Kongu, tak jsme to snad i pochopili.

Rwanda, Karisimbi

V sedle před Visoke už je prales zase vzrostlý. Tady sbalíme stany a o něco níže se také rozloučíme s docela fajnovými vojáky. Míříme k autu. Tady končíme, čeká nás Kongo...

Kongo, Goma

Za hranicí se nalézá na severním břehu jezera Kivu město Goma s více než milionem obyvatel. Kulisu města doplňuje stále velmi živá sopka Nyiragongo (3.462 m). Zvláště výlev lávy v roce 2002 změnil tvář města. Velmi řídké lávové proudy protekly městem rychlostí až 60 km za hodinu a skončily v jezeře Kivu.

Více než jinde je zdevastované bývalé stanoviště benzinové čerpací stanice. Půl ulice žije, méně šťastná druhá půlka je mrtvá. Rezavá torza auta, která nestačila odjet, jsou pevně zapuštěna do ztuhlé lávy.

Pohledy na zasažené město v této totálně zkorumpované zemi jsou mrazivě zvláštní. Někdy je špatně vidět i tropické slunce - to když dým ze sopky vydatně filtruje jeho paprsky.

Kongo, Goma

Na jih jezera Kivu do Bukavu jezdí jen jedna totálně přeplněná loď 2x týdně. Město je umístěno na členitém zvlněném pobřeží.

Kongo, Kiwu

Prohlídka města potvrzuje, že za doby vlády Belgičanů to bylo výstavné bohaté krásné město. Dnešní realita je jiná a místní s nějakou údržbou domů, ulic a už jen bývalých zahrad si moc starostí nedělají. Ve vedlejších ulicích zbývají jen malé ostrůvky asfaltu. Po skoro padesáti letech není divu.

CESTOVATELSKÝ FESTIVAL V PRAZE

Autor článku ZDENĚK SKOŘEPA bude přednášet na Cestovatelském festivalu v Praze o tom, jak se cestuje po Africe. Svou zajímavou projekci doplní mnoha barevnými snímky a osobními zkušenostmi s užitečnými tipy na cestu. Po projekci bude následovat diskuse s návštěvníky festivalu.

Kdy a kde:
10. - 11. listopadu 2007 • KD Ládví, Praha 8

Cestovatelský festival v kulturním domě Ládví v Praze 8 je tradiční setkání cestovatelů s pětiletou historií. Jedná se o největší cestovatelský festival v Praze zaměřený nejenom na exotiku, ale také na evropské destinace. Více o festivalu včetně nabitého programu: www.setkanicestovatelu.cz

To je realita východu Konžské republiky, kam moc vlády nesahá, kde vládnou rebelové. Kde na ulici potkat chlapi s odjištěným samopalem není nijak překvapivé, kde si žádný běloch nedovolí vyjít večer z domu… Místo, odkud lidi utíkají do Rwandy, když se sopka "zlobí“ a kam naopak utíkali lidé z Rwandy před etnickými čistkami.

Mnohem lepší než Thajsko. Kambodža vás okouzlí vstřícností i památkami

21. března 2024

Kambodža byla loni zvolena asijskou vedoucí kulturní destinací. My jsme si její návštěvu...

Láska na druhé sousto. Japonská kuchyně je plná nástrah i úžasných chutí

Seriál Když jede člověk do Japonska, nevezme si s sebou zásobu paštik, to se rozumí tak nějak samo sebou....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...