Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Růžové kolo: zbraň nejen proti zlodějům

  17:54aktualizováno  27. srpna 11:20
Když třicetiletému Michalu Křivohlávkovi ukradli v Praze během pěti let už čtvrté kolo, došla mu trpělivost a provedl razantní krok - natřel svůj nový cyklistický přírůstek narůžovo.

"Zjistil jsem, že před zloději taková ochrana spolehlivě funguje. Kolo mi zůstalo už dva roky a ani ho s sebou nemusím brát dovnitř budovy. Jednoduše ho připnu k zábradlí a můžu si být jistý, že tam na mě počká," pochvaluje si mladý cyklista.

Kromě toho, že křiklavé poznávací znamení v bazarech platí za špatně obchodovatelný artikl, má růžová barva ještě jeden efekt: řidiči při pohledu na bizarní kousek výrazně zpomalí. "Lidi si vás prostě všimnou. Sice kroutí hlavou, ale aspoň vás nesrazí," obhajuje Křivohlávek své kolo.

I 4 kilometry po Praze jsou jízdou o život

Čtyři kilometry, které na kole absolvuje každý den ze svého domova na Žižkově do práce na Malé Straně, hodnotí nadšenec cyklistiky jako partyzánštinu.

O podmínkách cyklistů v pražské dopravě čtěte

Křivohlávek: každý řidič by měl projet městem na kole (online)

Na kole po Praze: když se jede o život

"Pro cyklisty v Praze není místo. Centrum je přeplněné auty a oficiální cyklostezky nefungují, každou chvíli musíte sesednout," zlobí se Křivohlávek a svůj názor navíc podloží výmluvnou statistikou: "V Praze je podle jedné studie šest set tisíc kol. Lidí, kteří je používají k pravidelné dopravě po městě, je ale jen kolem deseti tisíc."

Pro tento paradox má mladý absolvent sociální antropologie vedle špatného systému dopravy ještě jedno vysvětlení: lidé by si podle něj měli ujasnit, zda chtějí spíš nádherné pozlátko, které se však bojí vytáhnout na ulici, nebo praktickou věc, která jim bude sloužit. Na pražských silnicích se již prohání devatenáct růžových kol, jejichž majitelé se tak snaží upozornit veřejnost na problém nefunkčního systému dopravy v metropoli.

Podpořte cyklisty v Praze 17.září

"Politici neberou cyklisty vážně a zřejmě nás mají za blázny. Asi blázni jsme, tak proč to nedat najevo růžovou barvou," říká organizátor happeningů typu hromadného lakování kol. "Příští bude 17. září od 13 hodin v centru města na Smetanově nábřeží," říká Křivohlávek.

Pokud máte nějaký nápad, jak zlepšit podmínky pro cyklisty v Praze či máte zkušenosti z jiných měst, kde se to podařilo, podělte se o svoje názory v diskuzi.

Na růžovém kole jezdí do práce i redaktor iDNES Tomáš Havlín

Na růžovém kole jezdí do práce i redaktor iDNES Tomáš Havlín

Na růžovém kole jezdí do práce i redaktor iDNES Tomáš Havlín

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Paříž, Řím, Barcelona. Podzim je ideálním obdobím pro cesty po evropských metropolích. Ve městech už není tolik turistů a počasí vybízí k bloumání v ulicích....  celý článek

Cyklovznášedlo Hydrofoiler XE-1 od novozélandské společnosti Manta5
Elektrokolo pro jízdu na vodě. Novozélanďani uvádí do předprodeje bombu

Novozélandská značka Manta5 vyvinula a začne brzy prodávat Hydrofoiler XE-1, speciální vodní e-kolo z karbonu, které využívá kombinaci technologií kluzáku či...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Další z rubriky

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...
Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními scenériemi a absencí masového moderního...  celý článek

Cyklovznášedlo Hydrofoiler XE-1 od novozélandské společnosti Manta5
Elektrokolo pro jízdu na vodě. Novozélanďani uvádí do předprodeje bombu

Novozélandská značka Manta5 vyvinula a začne brzy prodávat Hydrofoiler XE-1, speciální vodní e-kolo z karbonu, které využívá kombinaci technologií kluzáku či...  celý článek

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.