Niké postavil Konkolski v roce 1968. Aby mohl na mezinárodní scéně...

Niké postavil Konkolski v roce 1968. Aby mohl na mezinárodní scéně reprezentovat socialistický stát, musel ji převést do majetku Železáren a drátoven Bohumín, kde byl členem jachetního oddílu. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Richard Konkolski postavil v paneláku plachetnici. S legendární Niké pak obeplul svět

  • 15
V polovině 70. let obeplul Richard Konkolski s plachetnicí Niké celý svět. Šlo o mimořádný sportovní i cestovatelský úspěch - ve své době byla jeho plachetnice druhou nejmenší lodí, která takovou cestu zdolala, a Konkolski prvním Čechem, který ji samostatně uskutečnil. Niké přitom postavil ve sklepě panelákového bytu v Bohumíně.

Plachetnice Niké se dnes objevila mezi exponáty Národního technického muzea v Praze (NTM). „Jako kluka mě inspirovaly knihy Hanzelky a Zikmunda. Dnes jsem rád, že Niké v muzeu stojí vedle jejich tatraplánu a kotví vedle auta prezidenta Václava Havla. Je to dobrý pocit a i určitá nostalgie,“ řekl před dnešní vernisáží čtyřiasedmdesátiletý mořeplavec a vítěz řady námořních závodů. Zeměkouli pak obeplul samostatně ještě dvakrát.

Jeho aktivity tu dokumentuje i řada knížek, které napsal.

„Během mé kariéry zahynuly dvě desítky jachtařů, s nimiž jsem závodil. Mám zřejmě nad sebou nějakou šťastnou hvězdu. Když jsem začínal, byl jsem kluk - a mladý člověk je nesmrtelný. Čím je člověk starší, má větší respekt k přírodě, uvědomuje si, co všechno se může stát,“ dodal.

Dnešním cestovatelům nejvíce závidí digitální techniku. On se na moři orientoval podle hvězd a filmy vyvolával v podpalubí.

Podle ředitele muzea dopravy NTM Arnošta Nezmeškala jde o ukázku jeho odhodlání a nezdolné vůle. „Byl nucen za minulého režimu k naplnění svých snů nejen sám si postavit loď, ale i vybojovat mnoho bitev s úřady. Nakonec zvolil emigraci, ale zůstal vlastencem, vždy plul pod československou vlajkou,“ uvedl.

Niké postavil Konkolski v roce 1968. Aby mohl na mezinárodní scéně reprezentovat socialistický stát, musel ji převést do majetku Železáren a drátoven Bohumín, kde byl členem jachetního oddílu. V červnu 1972 startoval v závodě osamělých mořeplavců přes Atlantik, kdy pak z cíle, amerického města Newport, pokračoval v sólo plavbě kolem světa. Urazil 41 000 námořních mil a plavbu ukončil v červenci 1975.

O rok později se Konkolski s Niké zúčastnil dalšího ročníku závodu přes Atlantik, ze 125 přihlášených skončil druhý. Pro další plavby postavil dokonalejší loď Niké II., aby mohl dále závodit, zvolil v roce 1982 emigraci.

Národní technické muzeum v Praze vystavuje v dopravní hale jachtu Niké, kterou...

Také osud původní Niké byl dobrodružný. Nejprve ležela léta ve skladu, než byla prodána do soukromých rukou. Noví majitelé s ní ztroskotali na Jadranu, ale loď byla přivezena zpět do České republiky. Po roce 2000 ji získal Český svaz jachtingu a nechal ji opravit. Díky finanční podpoře ministerstva kultury ji Národní technické muzeum v roce 2004 zakoupilo.

Plachetnice Niké měří 742 centimetrů, má maximální šířku 231 centimetrů a výtlak 1,7 tuny. „Dnes by neobstála ani jako záchranný člun,“ řekl Konkolski, který se před lety se svou manželkou a synem vrátil z americké emigrace.

Niké bude v Národním technickém muzeu v Praze vystavena do konce letošního roku.