Richard Konkolski postavil v paneláku plachetnici. S legendární Niké pak obeplul svět

  16:34aktualizováno  16:34
V polovině 70. let obeplul Richard Konkolski s plachetnicí Niké celý svět. Šlo o mimořádný sportovní i cestovatelský úspěch - ve své době byla jeho plachetnice druhou nejmenší lodí, která takovou cestu zdolala, a Konkolski prvním Čechem, který ji samostatně uskutečnil. Niké přitom postavil ve sklepě panelákového bytu v Bohumíně.

Niké postavil Konkolski v roce 1968. Aby mohl na mezinárodní scéně reprezentovat socialistický stát, musel ji převést do majetku Železáren a drátoven Bohumín, kde byl členem jachetního oddílu. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Plachetnice Niké se dnes objevila mezi exponáty Národního technického muzea v Praze (NTM). „Jako kluka mě inspirovaly knihy Hanzelky a Zikmunda. Dnes jsem rád, že Niké v muzeu stojí vedle jejich tatraplánu a kotví vedle auta prezidenta Václava Havla. Je to dobrý pocit a i určitá nostalgie,“ řekl před dnešní vernisáží čtyřiasedmdesátiletý mořeplavec a vítěz řady námořních závodů. Zeměkouli pak obeplul samostatně ještě dvakrát.

Jeho aktivity tu dokumentuje i řada knížek, které napsal.

Fotogalerie

„Během mé kariéry zahynuly dvě desítky jachtařů, s nimiž jsem závodil. Mám zřejmě nad sebou nějakou šťastnou hvězdu. Když jsem začínal, byl jsem kluk - a mladý člověk je nesmrtelný. Čím je člověk starší, má větší respekt k přírodě, uvědomuje si, co všechno se může stát,“ dodal.

Dnešním cestovatelům nejvíce závidí digitální techniku. On se na moři orientoval podle hvězd a filmy vyvolával v podpalubí.

Podle ředitele muzea dopravy NTM Arnošta Nezmeškala jde o ukázku jeho odhodlání a nezdolné vůle. „Byl nucen za minulého režimu k naplnění svých snů nejen sám si postavit loď, ale i vybojovat mnoho bitev s úřady. Nakonec zvolil emigraci, ale zůstal vlastencem, vždy plul pod československou vlajkou,“ uvedl.

Niké postavil Konkolski v roce 1968. Aby mohl na mezinárodní scéně reprezentovat socialistický stát, musel ji převést do majetku Železáren a drátoven Bohumín, kde byl členem jachetního oddílu. V červnu 1972 startoval v závodě osamělých mořeplavců přes Atlantik, kdy pak z cíle, amerického města Newport, pokračoval v sólo plavbě kolem světa. Urazil 41 000 námořních mil a plavbu ukončil v červenci 1975.

O rok později se Konkolski s Niké zúčastnil dalšího ročníku závodu přes Atlantik, ze 125 přihlášených skončil druhý. Pro další plavby postavil dokonalejší loď Niké II., aby mohl dále závodit, zvolil v roce 1982 emigraci.

Národní technické muzeum v Praze vystavuje v dopravní hale jachtu Niké, kterou...

Také osud původní Niké byl dobrodružný. Nejprve ležela léta ve skladu, než byla prodána do soukromých rukou. Noví majitelé s ní ztroskotali na Jadranu, ale loď byla přivezena zpět do České republiky. Po roce 2000 ji získal Český svaz jachtingu a nechal ji opravit. Díky finanční podpoře ministerstva kultury ji Národní technické muzeum v roce 2004 zakoupilo.

Plachetnice Niké měří 742 centimetrů, má maximální šířku 231 centimetrů a výtlak 1,7 tuny. „Dnes by neobstála ani jako záchranný člun,“ řekl Konkolski, který se před lety se svou manželkou a synem vrátil z americké emigrace.

Niké bude v Národním technickém muzeu v Praze vystavena do konce letošního roku.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Žebřík do nebe. Nová atrakce v Rakousku pro milovníky adrenalinu

V rakouských alpách postavili „žebřík do nebe“

Rakouskou oblast Gosaukamm znají hlavně horolezci. Nově si tu mohou všichni zájemci o dobrodružství vychutnat výstup po...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipný pilot rozesmál cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Praha neznámá. Nouzové kolonie si poradily s magistrátem i komunisty

Podívejte se, jakým způsobem vznikaly nouzové kolonie v Praze.

Myslíte si, že moderní Praha už nemůže mít nouzové kolonie? Kotlaska a kolonie Na Hájku vás přesvědčí o opaku. Jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Žebřík do nebe. Nová atrakce v Rakousku pro milovníky adrenalinu

V rakouských alpách postavili „žebřík do nebe“

Rakouskou oblast Gosaukamm znají hlavně horolezci. Nově si tu mohou všichni zájemci o dobrodružství vychutnat výstup po...

Velký traverz Ukrajinou. Od Černého moře až pod Karpaty za pět dní

Jako z pohádky. Kamenec Podolský má hodně odlehlou polohu, ale krásnou a vzorně...

Do oblíbeného Zakarpatska jsme tentokrát jet nechtěli. Našim cílem bylo užít si Ukrajinu v místech, kam příliš mnoho...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Najdete na iDNES.cz