Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rekordmanka mezi lanovkami. Zugspitze navštíví 500 turistů za hodinu

aktualizováno 
V roce 2017 si Německo nadělí netradiční vánoční dárek. Nová lanovka na nejvyšší horu země Zugspitze bude nástupkyní lanovky z šedesátých let minulého století Eibsee-Seilbahn a při svém otevření si zapíše hned několik rekordů.

Nejvyšší hora Německa Zugspitze má výšku 2 962 metrů a jako hraniční hora mezi Německem a Rakouskem je hojně navštěvovaná. Na vrchol vedou tři lanovky a to Eibsee-Seilbahn, Tiroler Zugspitzbahn a Gletscherbahn.

A právě nejdelší z lanovek, Eibsee-Seilhbahn nahradí nová. Ta stará totiž nestačí zájmu turistů. Původní lanovku otevřeli v šedesátých letech a sloužila spolehlivě. Jenže se u ní tvoří obrovské fronty. A to jak směrem nahoru tak i dolů. „Lanovka bude větší, hezčí a modernější,“ říká Peter Huber, technický ředitel stavby.

A v mnoha ohledech bude rekordmankou. Žádná z existujících lanovek světa nepřekoná od zastávky až k horské stanici větší převýšení (dva tisíce metrů). Lano bude podpírat jediný sloup dosahující výšky 127 metrů a měla by být tak nejvyšší na světě. Navíc vzdálenost od nosníku až k horské stanici přesáhne tři tisíce metrů.

Lanovka na vrchol Zugspitze z rakouské strany

Lanovka na vrchol Zugspitze z rakouské strany

Celý projekt vyjde na 1,4 miliardy korun. Účelem je především dopravit na vrchol co nejvíce turistů. Nová kabina bude tedy sice větší, ale zároveň pomalejší. Staré kabiny unesou 40 lidí, ty nové zvládnou až trojnásobek, tedy 120 lidí. Takže místo 220 lidí za hodinu lanovka přepraví více než 500 lidí.

V současné době se dostane na vrchol až půl milionu lidí ročně, což je ale stejně už téměř maximální využití. „Cílem je zvýšit kapacitu o deset procent,“ vysvětluje Huber. „To je i celková kapacita vrcholku Zugspitze,“ dodává.

Každé navýšení kapacity vítají například ve vesnici Grainau, která žije právě z turismu. Jak potvrzuje místní starosta, zájem je obrovský.

Stavební práce komplikuje počasí

Výstavba rozhodně v takové výšce není jednoduchá, průměrná teplota činí minus 4,8 stupně, dokonce i v létě se tam teploty pohybují kolem 10 stupňů. Stavařům jde doslova o dny. Déšť a sníh práce zpomalují. I v srpnu musí často zedníci ráno několik hodin nejdříve odklízet sníh. „Zpomalilo nás počasí letos na jaře,“ říká Huber. Do konce roku by i přesto měli stavaři dokončit betonářské práce. Navíc by měla být hotová i prosklená moderní stanice s dvěma patry a terasou.

Chata Münchner Hütte stojí na vrcholu Zugspitze už od roku 1897.

Chata Münchner Hütte stojí na vrcholu Zugspitze už od roku 1897.

Příští rok přijdou na řadu technici lanovky. Ti na jaře odstaví starou lanovku a následně ji nahradí tou novou. Po odstávce bude muset několik měsíců turisty přes chybějící úsek vozit existující zubačka, která je mnohem starší. První úseky pochází z konce dvacátých let. Ta byla ale od té doby už několikrát zmodernizována.

V horské stanici láká Zugspitze nejen na horské panorama ale také třeba muzeum sněhových krystalů. Pro hosty zatím stávající výstavba nepůsobí rušivě. Naopak je to jedna z atrakcí. Masivní probíhající stavební práce v tak vysoké nadmořské výšce nejsou běžné.

Autor:



Nejčtenější

Za mřížemi v Kambodži. Bez peněz a pomoci zvenku nepřežijete

Václav Pavlát, přezdívaný Wendi, strávil Vánoce v kambodžském vězení....

Šestačtyřicetiletý Čech Václav Pavlát, známý jako Wendi, je pro údajné sexuální zneužívání nezletilé khmerské dívky ve...

Hluk, zvracení, drogy i prostitutky. V Budapešti bojují s návalem turistů

HORKÁ KOUPEL. Návštěvníci si užívají koupel v horké vodě venkovního bazénu...

„V noci se od hudby chvějí zdi a ráno musím často čistit auto od zvratků,“ říká Dora Garaiová. Budapešť je novou...



Jizerská magistrála diskriminuje klasiky, zlobí se lyžař a zvažuje žalobu

U odboček na Jizerské magistrále může stopa pro klasiky zmizet i v délce...

V Jizerských horách plane spor o správnou úpravu běžeckých stop. V křižovatkách se totiž neupravuje stopa pro klasiky a...

Češky zabloudily na palestinské území, místní na ně házeli kameny

Pro dopravu k hranicím používají Palestinci bez pracovního povolení moderní...

Policisté museli přijít na pomoc dvěma českým turistkám pobývajícím v Izraeli, které vozem s izraelskou registrační...

XXXL cestování v letadle. Jak aerolinky zápasí s obézními zákazníky

(Ilustrační snímek)

Na jedno standardní sedadlo se nevejdou, takže zabírají i část sedadel sousedních. Obézní cestující v letadle jsou...

Další z rubriky

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Železnice pod Čertovou stěnou

Elektrický vůz M 201.003 z vagonky Ringhoffer. Na Lipence sloužil ještě na...

Hladina Lipenské přehrady zatopila hned několik železničních tratí. Jedna z nich procházela místy, kde později vznikla...

VIDEO: Když zanikne civilizace. Podívejte se na top opuštěná místa

Opuštěná místa roku 2017

Lidé odtud museli utéct, filmař Bob Thissen se naopak do těchto míst rád vrací. Během výprav po celém světě navštívil...

Po stopách válečných hrůz ve Lvově. Statisíce mrtvých upadá v zapomnění

Z původního vybavení lágru Janowska se nedochovalo nic, nacisté tábor před...

Padesát tisíc obětí, o pár kilometrů dál třikrát tolik zavražděných. Připomíná je jen nevelký kříž či skromný pamětní...

Najdete na iDNES.cz