Rakušané očekávají dopravní zácpy

- Rakouští odborníci očekávají letos v létě rekordních sedm miliónů turistů a tranzitních vozidel. To spolu se zablokováním Tauernské dálnice po nedávném požáru v tunelu způsobí na zbývajících dálnicích a silnicích potíže označované jako "zácpy století" a hospodářské škody odhadované na více než 90 miliard šilinků.
"Letošní rok bude skutečně rekordní. Zažijeme nejhorší dopravní chaos v dějinách země," prohlásil vedoucí informační centrály rakouského automotoklubu ÖAMTC Bernhard Lux pro vídeňský deník Kurier.
Podle Luxe jde o souběh několika faktorů, mezi nimiž je nejvýznamnější válka v Jugoslávii, kombinovaná s očekávaným zvýšením počtu turistů z reformních zemí a zablokováním Tauernského tunelu. Západní turisté již nemohou pro cestu do Řecka a Turecka používat trasu přes ČR, SR a Maďarsko, protože silnice a mosty v Jugoslávii jsou rozbombardované. Jediná náhradní trasa vede na jih přes Itálii a odtud trajektem do Řecka, veškerý tranzit pak přetne Rakousko a Švýcarsko.
Rakousko očekává letos větší nápor turistů z České republiky, Polska a Slovenska: také ti musejí do Řecka přes Itálii. Rakousku se přitom nevyhnou ani ti turisté z reformních zemí, kteří směřují na chorvatský Jadran, i když jich možná bude méně.
Spolu s prázdninovými turnusy v německých spolkových zemích považuje ÖAMTC za kritické všechny víkendy v červenci a první víkend v srpnu. "Uprostřed srpna přijde ulehčení, poslední srpnový týden ale bude hororový úplně celý," říká Lux.
Na dálnici přes Brennerský průsmyk se tvoří mnohakilometrové zácpy i v "běžném" létě, letos se čekají v délce až desítek kilometrů. Tauernská dálnice zůstane uzavřena v rozhodujícím úseku přechodu přes hřeben Tauernských Alp a náhradní objížďka uzavřeného tunelu silnicí přes průsmyk představuje pověstné "ouško jehly": očekávají se problémy přesto, že sem vůbec nesmějí auta s přívěsy a kamióny. Hlavní náhrada za tuto trasu, východněji položená Pyhrnská dálnice, je v horském úseku asi 20 kilometrů nedobudovaná a doprava se tam svádí na normální silnici - další "úzké hrdlo".
Náhradou pro severojižní tranzit Alp v úseku mezi Brennerským a Pyhrnským průsmykem jsou jednak silnice přes Felbertauern a přes průsmyk Großglockner. Odborníci ÖAMTC však varují, že přejet Großglockner je především sportovní výkon a trasa není pro masovou dopravu či kolony stoupajících vozů vůbec stavěná. Kritizují společnost, která silnici spravuje, že nyní propaguje trasu jako "důležitou a krajinářsky zajímavou náhradní variantu" za zablokovanou dálnici především proto, že inkasuje 350 šilinků za průjezd každého osobního vozu.
Jako rychlejší a bezpečnější náhradu navrhuje ÖAMTC prakticky souběžný železniční přívoz tunelem pod Alpami na trase Salcburk- Villach po silnici B167. V úseku Böckstein-Mallnitz jezdí přívozový vlak každých 30 minut, cesta trvá 12 minut a převoz osobního vozu stojí jen 200 šilinků. Při současné koupi otevřené zpáteční jízdenky přijde převoz oběma směry jen na 320 šilinků, tedy stále ještě méně než jeden směr přes Großglockner. Za autobus se na železničním přívozu platí podle váhy, za české karosy však vesměs 400-500 šilinků, oba směry 600-700 šilinků.