Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ten pravý Semmering je jen v Rakousku, vlaky ho berou ostře útokem

  1:00aktualizováno  1:00
Krušnohorský Semmering, Pražský Semmering, Saský Semmering. Co jméno, to synonymum pro technicky náročnou trať se stoupáním, tunely a viadukty. Ale jen jeden Semmering je ten pravý, u sousedů v Rakousku. A je natolik unikátní, že byl zapsán do seznamu světového dědictví.

Nejkrásnější partie železnice vroubí vápencové útesy. | foto: Jan Doubravnickýpro iDNES.cz

Mezinárodní rychlík z Vídně do Lublaně se zběsile prohnal přes městečko Gloggnitz. Rovinu kolem rakouské metropole již nadobro vystřídalo předpolí Alp. Náhle ale výrazně zpomalil a trochu mu začal docházet dech. To překonal pomyslnou vstupní bránu proslulého Semmeringu, legendárního praotce všech horských tratí světa.

Tip na dovolenou

Vyberte si pobyt na dovolena.iDNES.cz a vydejte se za poznáním do nedalekého Rakouska.

"Teď dávej pozor. A bedlivě se dívej," přinutil mne ke koncentraci přísedící vídeňský penzista, co si vyjel na jednodenní túru do hor. Vlak se skřípěním přelétl první viadukt a zostra se pustil do stoupání. Stoupání, při němž na poměrně krátkém úseku absolvuje téměř půlkilometrové převýšení. Oblouk střídal oblouk, co chvíli jsme se vznášeli nad hlubokými roklemi, vzápětí mizeli v tunelech anebo se takřka dotýkali kolmých útesů.

Scenérie za okny se měnila každou minutu: z kvetoucích luk jsme se naráz ponořili do těsného kaňonu, poté se přesunuli na otevřené pláně, odkud se hluboko pod námi rýsoval předešlý úsek vinoucí se úbočím příkrých svahů. A nad nimi zářila bělostná špice dvoutisícového Schneebergu.

To už ani můj spolucestující nevydržel a upadl do záchvatu třeštění, při němž poskakoval po celém kupé a vykřikoval ostré "Serrrvus Schneeeberrg," čímž radostně zdravil svoji oblíbenou horu.

Připadal jsem si jako na nějaké ohromné pouťové atrakci, obklopené kulisou toho nejkřiklavějšího kýče z palety naivních malířů alpských krajinek. Scházela jen silueta mohutného jeleního samce a švarný mysliveček v kožených kraťasech a zeleném kloboučku. Jenže, tady bylo vše reálné, bez pestrých příkras.

Pohled z této plošiny zdobil dvacetišilinkovou bankovku. Proto se jí říká...

Pohled z této plošiny zdobil dvacetišilinkovou bankovku. Proto se jí říká Dvacetišilinková vyhlídka.

Co nádraží, to ukázka železniční techniky

Co nádraží, to ukázka železniční techniky

V euforickém opojení z dojmů jsem taktak ještě stihl zaregistrovat značení turistické stezky vedené kolem železnice. Už o týden později jsem po ní šlapal. Tentokrát ale vládce Alp rozhodl, že se blankyt předchozího víkendu opakovat nebude: vrcholky Schneebergu i sousedního Raxu se schovávaly za závojem mlhy, z nízkého nebe se valil déšť a později došlo i na krupobití.

Technický zázrak

Tato trať se skutečně vymyká běžné železnici. I přesto, že se v Evropě můžeme setkat s technicky daleko náročnějšími a exponovanějšími tratěmi. Avšak proslavený Semmering od jeho zrodu provází jakási aura výlučnosti, která dodnes nepohasla. Naopak září stále silněji.

Především mu náleží nezpochybnitelný primát první horské železnice světa. Na svoji dobu nadčasová stavba se začala rodit v polovině 19. století. Tehdy do idylického podhůří Alp vtrhly desetitisíce námezdních dělníků. Už samo logistické zvládnutí takového kolosu se rovná malému zázraku.

Daleko větší zázrak představuje samotný projekt a jeho realizace. Výsledkem je čtyřicetikilometrový úsek s 15 tunely, 16 viadukty a téměř 130 mosty. Trasu Semmeringu vymezují městečka Gloggnitz a Mürzzuschlag. Nejvyššího bodu dosahuje v horském sedle, dnes známém lyžařském středisku, podle něhož železnice obdržela své jméno, které si poté začaly hromadně přivlastňovat další podobné dráhy. To proto, aby i ony zdůraznily svoji vlastní výjimečnost.

Slavností ceremonie oficiálního uvedení do provozu se odehrála roku 1854. První jízda byla pochopitelně určena pro jeho císařskou výsost. Od tohoto okamžiku se provoz na Semmeringu prakticky nezastavil. Byť trať prošla několika nezbytnými vlnami modernizace, stále si zachovala historickou tvář. Roku 1998 byla Horská dráha Semmering zapsána do Seznamu světového dědictví UNESCO. A postupně se rovněž stala turistickou atrakcí.

Skvělá naučná stezka

Přímo u staniční budovy v sedle začíná Bahnwanderweg Semmering, speciální naučná stezka, která návštěvníkům odhalí všechna tajemství této železnice. Jestli ji chcete projít celou, tak se musíte připravit na poměrně dlouhé putování. Naštěstí ale vedené převážně z kopce.

Fotogalerie

Delší varianta obnáší 23 km pěší chůze s cílem v městečku Gloggnitz. O dva kilometry kratší větev končí na nádraží v lázeňském středisku Payerbachu. Informační panely naučné stezky jsou obohaceny o kukátka, kterými se lze pomocí trojrozměrných obrazů přenést do časů vzniku stavby. Ty ovšem dýchají též z ozdob několikapatrových viaduktů či kamenných drážních domků rozesetých podél trati.

Trasa je koncipována tak, aby v nejatraktivnějších partiích mezi Semmeringem a rozdvojkou stezky za zastávkou Klamm-Schottwien maximálně sledovala železniční těleso. Tudíž byla přesně ušita pro obdivovatele technických divů. Kdo touží po lákavých snímcích s jedoucími vlaky, bude se tu cítit jako ryba ve vodě. Provoz na trati je totiž extrémně hustý.

Tím pádem stačí nanejvýš půl hodiny číhat u správného stanoviště a trpělivě očekávaná lokomotiva s vagony se určitě objeví. Zároveň ovšem turistům naplno odkrývá nádherná panorámata alpských dvoutisícovek. Jedinou nejistota výletu vězí v rozmarech počasí. Ale i za deště je zde hezky.

Na Semmering jedině vlakem

Vrcholný zážitek z návštěvy Semmeringu přináší především vlastní jízda po legendární trati. Bez ní by se z výletu stal polovičatý paskvil. Proto ji absolvujte ihned zpočátku. A přijeďte na Semmering stylově, vlakem! Dostupný je pomocí četných rychlíkových spojů, které pendlují mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Naopak Payerbach i Gloggnitz, cílová místa naučné stezky, disponují přímým spojením s naší Břeclaví. Avšak zajišťují jej pomalejší osobní vlaky, takže při návratu bude lepší ve Vídni nebo ve Vídeňském Novém Městě dát přednost svižnějšímu rychlíku.

Autem se do Semmeringu jede z Vídně po dálnici A2 směr Štýrský Hradec na uzel Seebenstein, dále se pokračuje rychlostní komunikací S6 k výjezdu Maria Schutz. Odtud vede silnice přímo do Semmeringu.

Nejkrásnější vzpomínky z putování kolem kultovní dráhy si přinesete, když se sem vydáte během května nebo naopak v říjnu. Tehdy nejvíce vynikne omračující kontrast pocukrovaných stěn sněhobílého Schneebergu s okolním podhůřím. Ať už se o něj zapříčinila exploze zeleně vrcholného jara či teplé tóny podzimu, výsledná scenérie bude vždy stát za to.

Vyčerpávající informace o Semmeringu, včetně map pěších tras, najdete na stránkách www.semmeringbahn.at

Ještě tip na krásné výhledy

Horským sedlem u stanice Semmering, kde železnice dosahuje svého nejvyššího bodu, prochází zemská hranice mezi Dolními Rakousy a Štýrskem. Štýrský úsek dráhy sice doprovází menší množství viaduktů, avšak na druhou stranu se z něj místy otevírají úchvatné výhledy k impozantnímu masívu Raxu. Návštěvníkům je zpřístupněn tematickou pěší stezkou Štýrským Semmeringem, která rovněž začíná nahoře v sedle u staniční budovy a po cirka sedmnácti kilometrech končí železničním muzeem uprostřed městečka Mürzzuschlag. Dolnorakouský Payerbach v úvodu stoupání zase potěší nenapravitelné příznivce železniční nostalgie, poněvadž z něj pod úpatí Raxu směřuje trasa elektrifikované historické úzkokolejky zprovozněné počátkem minulého století.

Autoři:




Nejčtenější

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Útočiště zde ovšem najdou i následovníci květinových dětí. Nepotřebují nic. Jen...
Chleba z banánů a radost ze života. Na Havaji jsou naštěstí všichni divní

Rozvalit se na lehátku a nechat o sebe pečovat, to je častá možnost, jak si užít dovolenou na Havaji. Jak se na sopečných ostrovech v Tichém oceánu žije na...  celý článek

Dvaaosmdesátiletá Nina při tangu s devadesátiletým Oscarem v Buenos Aires (18....
Argentinské tango od srdce. Je jim 172 let a tančí na mistrovství světa

Vášnivé tango tančí už od 40. let minulého století. Devadesátiletý Oscar a dvaaosmdesátiletá Nina se v srpnu společně zúčastnili světového mistrovství v tangu...  celý článek

Campari na led, v tomto případě na ledovou tříšť. Lehce nahořklé a osvěžující
Módní Aperol slaví úspěch. Recept na skvělý aperitiv je ale starý 100 let

I když je Itálie kolébkou mnoha slavných aperitivů připravených z cinzana, martini, campari a dalších hořkých a kořeněných bitterů, mladí lidé z celé Evropy si...  celý článek

Další z rubriky

Dvaaosmdesátiletá Nina při tangu s devadesátiletým Oscarem v Buenos Aires (18....
Argentinské tango od srdce. Je jim 172 let a tančí na mistrovství světa

Vášnivé tango tančí už od 40. let minulého století. Devadesátiletý Oscar a dvaaosmdesátiletá Nina se v srpnu společně zúčastnili světového mistrovství v tangu...  celý článek

Medvěd s uloveným lososem
Aljaška, z které mrazí. Lososí hostina pro medvědy na vlastní oči

Jeden z nejúžasnějších zážitků v pozorování zvířat, jaký se dá na naší planetě v divočině zažít, je tažení lososů, na které čekají hladoví medvědi a nedočkavě...  celý článek

Happy Guest Hotel Lodge v Duttonu ve Velké Británii nabízí hostům půjčení...
Netradiční hotelové služby: bondage menu nebo rybička pro samotáře

Se skvěle vybaveným minibarem a individuální pokojovou službou už dávno nikoho neohromíte. Hotely teď nabízejí neuvěřitelné spektrum služeb. A některé z nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.