Rakousko bojuje s Francií o české lyžaře

Třetina lidí v Česku jsou lyžaři. "Tři a půl milionu z nás aspoň jednou ročně vytáhne sjezdovky nebo běžky a vyrazí za sněhem," uvádí sekretář Svazu provozovatelů lanovek a vleků Vít Moudrý. Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur více než sto dvacet tisíc Čechů jelo vloni lyžovat do Alp s cestovní kanceláří. Rakousko je stále nejoblíbenější zemí. V sezóně 2000/2001 tam strávili čeští lyžaři více než čtyři sta tisíc dní. Oproti předchozí zimě nás přibylo v průměru o osm až dvanáct procent.

Francouzské svahy jsou stálicí. Každoročně zde lyžuje přibližně padesát tisíc českých turistů. Na počátku devadesátých let toto číslo narůstalo geometrickou řadou, nyní je již tři sezóny stabilní. V lyžařsky nejsilnější italské provincii Trentinu v zimní sezóně 2000/2001 lyžovalo 14.948 Čechů. Itálie je však stále oblíbenější a bude zřejmě útočit na přední příčky. Oproti rokům 1999/2000 nás vyjelo do této části Dolomitů o třicet procent více.

O tom, že jsou také v Německu alpské sjezdovky, ví jen hrstka nadšenců. V německé turistické centrále v Praze však přibývá dotazů na toto téma. Na slovenské sjezdovky  jezdí hlavně lidé ze sousední Moravy, zbytek jsou hlavně lyžařští turisté. Slovinsko nabízejí cestovní kanceláře hlavně jako zpestření pro ty, kteří jsou ubytovaní v okolí italsko-rakousko-slovinské hranice. Do Bulharska a Rumunska se každý rok vypraví pár lyžařů na exotickou dovolenou. Rumunské informační středisko přiznává, že minulou sezónu se jimi nepodařilo naplnit ani jeden autobus.

Češi si vybírají cestovní kanceláře především podle země nebo střediska, pro které se rozhodli. V anketě, kterou uspořádal internetový server IDNES (iglobe.idnes.cz), tak odpovědělo 46 procent čtenářů. Třicet procent čtenářů dá na doporučení zájezdu od přátel,  pro desetinu z nich je nejdůležitějším kritériem cena a téměř nikdo nehledí na dobrou pověst cestovní kanceláře či dokonce na její reklamu.  

Ve středu 7. listopadu vyjde v MF DNES test cestovních kanceláří, během kterého redaktoři zjišťovali, zda jejich pracovníci vůbec znají ubytování a lyžování ve střediscích, kam prodávají zájezdy.