Při zdolávání ferraty jde o výstup v náročném skalním terénu, kde však pohyb usnadňuje ocelové lano zakotvené v několikametrových intervalech pevně ve skále. Lezcům to pomáhá překonat obtížná místa, ale hlavně slouží k jištění. Podle obtížnosti se trasy označují písmeny, kdy A je nejlehčí a F extrémně obtížná.
První ferraty vznikaly pro vojáky
První ferraty vznikaly často pro vojenské účely a usnadňovaly postup vojákům bojujícím na vrcholech hor.
Po ferratě na vrchol Hoher Dachsteinu byla další klasická zajištěná cesta vytvořena v roce 1869 na Grossglockner. Od roku 1880 se pak začínaly objevovat krátké zajištěné úseky ve východních stěnách Brenty. Všechny tyto cesty byly dílem Rakousko-německého alpinistického spolku.
První ferraty v italských Dolomitech se objevily kolem roku 1914. Obnova válečných tras pro turistické využití začala asi před 40 lety. Zajištěné cesty nejsou obvyklé jen v Alpách, lze je nalézt také například na Slovensku, v Polsku, Rumunsku či Španělsku.
První ferrata i v Česku
Letos v červnu byla otevřena i první via ferrata v Česku, ve spolupráci s Lesy ČR ji nedaleko Semil v údolí řeky Jizery vybudovalo občanské sdružení Vodní svět. Čtěte: Nad Jizerou je první česká via ferrata. Je vzrušující, ale i nebezpečná.