První letenky do Ameriky

aktualizováno 
velké cesty století (10.)

seriál

"Bylo osm hodin ráno, přesně dva dny po našem startu, a stáli jsme před hrozivou, temnou stěnou mraků," vzpomíná dr. Hugo Eckener - velitel vzducholodi LZ 127 Graf Zeppelin. "Náhle začaly lodí cloumat silné nárazy." Z elegantní jídelny,kde se zrovna podávala snídaně, zazněl řinkot porcelánu. Šálek s čajem se ocitl v klíně lady Drummond Hayové, dopisovatelky britských novin a jediné ženy na palubě. Děly se však i horší věci.

Cáry plátěného potahu záďového stabilizátoru, vyrvané větrnými nárazy, začaly blokovat výškové kormidlo. Četa dobrovolníků se spletí duralových vzpěr protáhla zevnitř k poškozenému místu. Motory ztichly, aby proud vzduchu od vrtulí ještě neztěžoval jejich kaskadérské snažení napravit, co se dá. Mezitím se spustil liják. Pod jeho náporem vzducholoď klesala k rozbouřené hladině oceánu. Byli právě uprostřed Atlantiku, jižně od Azor. Situace se stávala kritickou. "Opraváři zpět! Spustit motory!" zavelel Eckener. Nakonec všechno dobře dopadlo. LZ 127 se vymanila ze spárů frontální oblačnosti a pokračovala, byť opatrně sníženou rychlostí, v letu na západ. Cestující se opět mohli kochat nezapomenutelným výhledem ze širokých oken pod břichem oblého, čtvrt kilometru dlouhého kolosu, velebně plujícího oblohou. Byla to vybraná společnost vlivných lidí z několika zemí, kteří přijali Eckenerovo pozvání a rádi zaplatili tři tisíce dolarů za první letenku do Ameriky. Druhý den, 15. října 1928, LZ 127 šťastně přistála na vzducholodní základně v Lakehurstu, jihozápadně od New Yorku. Spojené státy zachvátila Zeppelin fever, zepelínová horečka. Desítky tisíc automobilů způsobily nevídanou zácpu na příjezdových silnicích. Kdekdo chtěl ten div světa spatřit na vlastní oči. V té době vrcholilo opojení z prvních transoceánských přeletů na strojích těžších vzduchu. Jenže všechno to byly drsné a vysoce riskantní podniky sportovního stylu. A najednou se tu objeví létající koráb, schopný přenést přes oceán nejenom vlastní posádku a metráky pošty,ale i dvě desítky cestujících! Navíc v komfortu srovnatelném s tím, co nabízejí luxusní parníky. A dvakrát rychleji! Pravda, zlé počasí způsobilo, že "panenská plavba" LZ 127 z mateřského přístavu Friedrichshafen na Bodamském jezeře do Lakehurstu (skoro 10 tisíc kilometrů) se protáhla na 111 hodin. Nazpátek, opět plně obsazeni (dokonce s jedním černým pasažérem navíc), to vzali kratší severnější trasou. Užili si tam zimy a divoké turbulence,ale s větrem v zádech byli v pořádku doma za 75 hodin. I v následujících letech se Graf Zeppelin předvedl jako skutečně mistrovské dílo z friedrichshafenské konstrukční líhně následovníků starého hraběte Ferdinanda von Zeppelin, duchovního otce velkých vyztužených vzducholodí. Rekordní let kolem světa za 21 dní, mezinárodní vědecká výprava do Arktidy, od roku 1932 pak ve službách společnosti Delag víceméně pravidelná doprava pošty i cestujících mezi Německem a Brazílií přes jižní Atlantik. Celkem Graf bezpečně přeletěl oceán 140krát. Tato zcela výjimečná bilance však nemohla popřít slabiny obřích dopravních vzducholodí: neobratnost, zranitelnost, nákladnost. Jejich romantická éra skončila katastrofou té nejmodernější z nich - LZ 129 Hindenburg - v Lakehurstu 6. května 1937. Oblohu světa ovládly letouny těžší vzduchu.


Autor:


Nejčtenější

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě...

Ať žijí duchové. Podívejte se, kde skřítkové a tesaři vylezli z mechu

A ještě jeden snímek z poválečných oprav chátrající památky

Vy cizáci, zmizte! Tak odháněl ze svého hradu rytíř Brtník nezvané hosty. Dnešní hrad Krakovec je ovšem na hosty dobře...



Silný žaludek a trpělivost s sebou. Na co se připravit při cestě do Indie

Hmyzí trus a znečištěný vzduch zabarvily původně bílou hrobku Tádž Mahal v...

Do druhé nejlidnatější země světa míří na přelomu roku tisíce cestovatelů. Indie je pestrobarevná a hlavně...

Tísnivé pátrání po starém Bejrútu. Jak jsem si užil lekci pomíjivosti

Centrální čtvrt v Bejrútu byla tak zničená, že se zatím neví, co s ní.

Bejrútu a Libanonu se dříve říkalo Švýcarsko Blízkého východu, dnes však je bohužel pravdou opak. „Bejrút už není tím,...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

Další z rubriky

Buduje se 136 let, ale až teď dostane chlouba Barcelony stavební povolení

Sagrada Familia, Barcelona

Barcelonská katedrála Sagrada Familia, která je jednou z nejnavštěvovanějších španělských památek, se buduje už 136...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

VIDEO: Okrasné pole v Číně zničili turisté. Kvůli selfie

Růžová tráva v Číně

Jen dva týdny trvalo, než se turistům podařilo zničit políčko s okrasnou pampovou trávou v čínské provincii Če-ťiang. V...



Najdete na iDNES.cz