Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč vorař nesměl umět plavat? To zjistíte na Oravě, pod NEJ slovenským hradem

  8:52aktualizováno  8:52
Vorařina, jedno z nejtěžších povolání, je na Slovensku žádanou turistickou atrakcí. Kromě známého splouvání Dunajce vyhledávají tisíce návštěvníků plavbu po Oravě, pod Oravský hrad, nejhezčí ze slovenských hradů. Plavba není pasivním zážitkem, voraři vám plavidlo svěří do rukou.

Slovensko, splouvání Oravy na voru | foto: www.plte-orava.sk

Vorař nesměl umět plavat

Z Horní Lehoty je to do Oravského Podzámoku asi šest kilometrů. Při dobré vodě zhruba hodina jízdy. Žlutavé kmeny voru s lehkým šplouchnutím sjíždějí ze břehu na hladinu řeky Oravy. Dva voraři, jeden u vesla vpředu, druhý kormidlující vzadu, ještě kontrolují správné nasazení dětských plovacích vest. Vše v pořádku, můžeme vyrazit.

Hodina klouzání po řece, zrychlení v peřejích a za zatáčkou se na 112 metrů vysoké skále vynořuje další cíl naší cesty, Oravský hrad. Než k němu ale doplujeme, dozvíme se spoustu zajímavých věcí nejen ze života vorařů, ale i z místopisu.

Vorařina bylo jedno z nejtěžších, ale také nejprestižnějších povolání. Po vodě se dopravovalo nejrůznější zboží. Slovenští voraři sjížděli na několik desítek metrů dlouhých vorech po Oravě do Váhu, z Váhu do Dunaje a dál až do Černého moře. Dřevo se plavilo většinou pro stavební účely, ale na kládách se vozily také hotové výrobky, šindele, plátno, keramika. Z Polska se přivážely sůl, měď, olovo.

Slovensko, splouvání Oravy na voru. Naloďování voru na přívěs

Naloďování voru na přívěs

Slovensko, splouvání Oravy na voru. Jánko Šárfy jde uložit přední veslo na své místo

Jánko Šárfy jde uložit přední veslo na své místo

"Vorař nesměl umět plavat," zdůrazňuje náš průvodce na přídi Janko Šarfy: "Myslel by v případě nehody v peřejích nebo u nebezpečných skalisek na sebe, a ne na náklad. Život tehdy nestál moc."

Vory spojené ze 1600 karpatských smrků splavovalo při dobrém stavu vody 16 pltníků. (Podle údajů Šarfyho bývaly vory spojené ve čtyřech řadách vedle sebe a bylo jich až 80). Voraři se střídali ve dvou směnách asi měsíc až k Černému moři. Zpět pak putovali pěšky, museli si ale dát pozor na bandity, kteří věděli, u koho najít peníze.

Slovensko, splouvání Oravy na voru

Pojďte nás povozit

Janko Šárfy nabízí svou předáckou funkci k dispozici. Jdu, podle jeho ležérních pohybů to zas nemůže být nic tak hrozného, říkám si v duchu. Řeka si se mnou ale k posměchu ostatních dělá, co chce, jako Cháron bych se neuživil. Po pár minutách předávám bidlo do rukou povolaných. V botách mám jako mokrý suvenýr Oravu.

"Voraři neboli pltníci měli na svou živnost jen pár měsíců, jinak byla řeka nesplavná. Plavili se od května do října. Řemeslo se dědilo, vznikaly vorařské dědiny, jako je Lehota. Ves mnohokrát postihly jarní záplavy, proto je stavěná ve zvláštním režimu, aby voda způsobila co nejméně škod," vypráví Ján Šárfy, syn pltníka, který tu otci občas vypomáhá.

Slovensko, splouvání Oravy na voru. Bývalá vorařská ves Predná Lehota

Bývalá vorařská ves Predná Lehota

Ján Šárfy otec provozuje vorařinu již přes osm let, sám si plavidla navrhl a vyrobil. V létě zaměstnává studenty, od budoucích právníků po mechaniky. Jsou mezi nimi i tři dívky, to by staří voraři dříve nestrpěli.

Konec vodní přepravy přinesla železnice, pak se začalo jezdit sezona nesezona, laciněji a rychleji.

Slovensko, splouvání Oravy na voru. Kontrola sedátek a  lan

Kontrola sedátek a lan

Slovensko, splouvání Oravy na voru. Pohled přes příď plavidla

Pohled přes příď plavidla

Skvost palatina Thurza

To se již blíží Oravský hrad, prý nejhezčí na Slovensku, tvrdí Šárfy.

Má pravdu, uherský palatin Thurzo si na místě původního zpustlého hradu střežícího kupeckou cestu do Polska nechal vybudovat honosné sídlo. Měl sedm dcer, holky potřebovaly soukromí. Jako panovník velmi dbal o zmnožení statků a pro své panství udělal hodně. Z vodní cesty vybíral mýtné a hrad byl administrativním centrem. Thurzo byl i rozhodující postavou při procesu s Alžbětou Báthoryovou, pověstnou Čachtickou paní.

Slovensko, splouvání Oravy na voru

Podle pověsti hrad ušetřili i Tataři, nechtěli bořit takový skvost. Ale možná se jim nechtělo škrábat se do takové výšky. Přesto hrad dobyli selští povstalci, které ale později vypudila císařská vojska. Roku 1800 objekt vyhořel, postupně pustl a chátral. Částečně se začal rekonstruovat v 19. a 20. století, práce pokračují dodnes.

Hrad je sídlem Oravského muzea, kromě mobiliáře jsou zde k vidění exponáty o přírodě a zvířeně v okolí. Škoda jen, že u nich nejsou popisky. Medvěda poznám, ale u opeřenců a dalších tápu.

Slovensko, Oravský hrad. Pohled na spodní nádvoří

Oravský hrad. Pohled na spodní nádvoří

Hrad si oblíbili i filmaři. V roce 1922 se tu natáčel Upír Nosferatu, jeden z prvních filmových hororů. Z pozdějších můžeme vzpomenout například pohádku Král Drozdia brada.

Plavba končí pod velkou sochou vodníka. K vodě sjíždí velké terénní auto, zavrčí naviják, vory putují na plošinu a jsou připraveny k odjezdu zpět do Horní Lehoty.

může se hodit

Splouvání Oravy

Vory vyplouvají v letních měsících každý den od 9 do 17 hodin, v ostatních měsících (květen, červen, září, říjen) je nutné si plavbu předem dohodnout. Při dobrém počasí voraři po dohodě jezdí i v jiných časech, informace najdete na plteorava.pcload.sk.

Další plavby na vorech se provozují v Pieninách na Dunajci a na Váhu pod Strečnem.

Ceny: dospělí 10 eur, děti 3-5 let 3 eura, 6-14 let 5 eur, 15-18 let 7 eur, slevy 10 % na předem ohlášené skupiny nad 48 lidí, 20 % vysokoškoláci a důchodci, 20 % školní zájezdy a dopředu ohlášené prázdninové tábory, 30% ZTP plus jeden doprovod.

Hrad Orava

je otevřený celoročně, kromě dubna.

Atrakce v okolí

Skanzen v Zuberci, Oravská přehrada, termální koupaliště Oravice.

Autoři:


Nejčtenější

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Bulharské UFO. Na chloubu komunistů přispěly i děti ze školky

V mlze vypadá celý památník snad ještě pompézněji.

Památník Buzludža vlastně stavělo celé Bulharsko. Měla to být velká sláva a také byla. Avšak dlouho nevydržel. Po...

Španělsko přichází o turisty. Ti slyší na levné pobyty v Turecku a Egyptě

Lidé na pláži ve španělském Benidormu (2.8.2018)

Poprvé od roku 2009 zažívá Španělsko úbytek turistů, oproti loňskému červenci sem přijelo ve stejné době zhruba o pět...

Botswana se vzpamatovává z největšího masakru slonů v historii

Botswaně patří s odhadovaným počtem 130 000 slonů světové prvenství ve výskytu...

Téměř devadesát slonů zabitých v posledních několika měsících pytláky nalezli ochránci zvířat v Botswaně. Podle...

Najdete na iDNES.cz