Proč přibývá úrazů na lyžích?

  • 64
Lyže najednou vypínají, mladý Čech padá a řítí se po sjezdovce hlavou dolů. Černá trať ve švýcarském Veysonnaz je po ránu rovná jak silnice a zledovatělá. Muž letí dobrých sto metrů. Lyže zůstávají někde nahoře. Tohle neskončí dobře...

Český lyžař měl nakonec štěstí, kromě pár modřin se mu nic nestalo. Přecenil své síly a vydal se na sjezdovku určenou pro náročného lyžaře. V Alpách to není ojedinělý případ a odborníci upozorňují, že úrazů na horách přibývá.

Například z prosincového průzkumu Institutu pro bezpečný život vyplývá, že počet úrazů na rakouských sjezdovkách vzrostl oproti minulé sezoně o polovinu. Během prosince zde přišlo šest lidí o život, dalších 9000 lyžařů utrpělo zranění.

Jedním z hlavních důvodů je změna stylu jízdy. Na alpských svazích se prosadil snowboarding a carving (jízda po hranách lyží), jezdí se rychleji a riskantněji.

"Při carvingu se člověk ocitá v euforii, má tendenci odevzdat se svým lyžím. Když se objeví překážka, je mnohem těžší včas zareagovat," říká Petr Socha, šéfredaktor časopisu Snow. Když pak jedou vedle sebe dva lidé vyznávající tuto techniku, nemusí si jeden druhého ani všimnout. Dokud se však nesrazí. "V 50 kilometrech za hodinu to může být srážka smrtelná," dodává Socha.

Riziko zvyšuje i umělý zledovatělý sníh. A kolize na tomto tvrdém podkladu je mnohem nebezpečnější než pád do měkčího přírodního sněhu.

PROČ PŘIBÝVÁ ÚRAZŮ NA LYŽICH? CO JE PODLE VÁS PŘÍČINOU? Zapojte se do diskuze

Laviny a pády
Svůj podíl na těchto smutných statistikách má i stále vzrůstající obliba jízdy mimo sjezdovky ve volném terénu. Nebezpečí lavin a pádu do ledovcových trhlin často lyžaři a snowboardisté podceňují.

PŘEČTĚTE SI

Laviny číhají na své oběti. Lze uniknout?

Freeriding: nasaďte si křídla

Jak se ubránit lavině? Být hodně daleko

"Nedokážou si lavinu představit, proto nemají strach," říká Socha, který upozorňuje, že obětí lavin se loni v Alpách stalo na 100 lidí.

Starým evergreenem kolizí je také přeceňování sil a nedostatečné vybavení. Češi se v Alpách snaží "nalyžovat toho co nejvíce", jezdí až na doraz sil a do pozdního odpoledne. A právě tehdy se děje nejvíce pádů.

Statistika rakouského institutu uvádí, že více než třetina nehod se stane v posledních hodinách provozu vleků.

"Těchto úrazů je mnoho. Jsou lidé, kteří přes rok moc nesportují a po třech hodinách jízdy jsou unavení. Protože je ale krásně a baví je to, lyžují dál," říká David Guntern z kantonu Valais ve Švýcarsku.

Alpské státy proto kladou velký důraz na prevenci. Například na základních školách ve Švýcarsku jsou otázce bezpečnosti věnované speciální kurzy. "Na střední škole jsme měli přednášku i o tom, jak najít člověka zasypaného lavinou," uvádí Guntern.

A co se ještě můžete na podobných kurzech dozvědět? Že základem je ohleduplnost. Když chcete jet rychle, je důležité, aby byla sjezdovka prázdná. A co přilby? Ty se staly součástí lyžařovy výbavy. Stejně jako lyže.

Lavina - ilustrační foto

Turisty v Rakouských Alpách ohrožují v posledních dnech časté laviny. Na snímku z neděle se snaží lyžař ujet před lavinou, která se utrhla nedaleko obce Stuben am Arlberg. Nebezpečí hlásily i české hory. Laviny hrozily na vrcholech v Krkonoš a Jeseníků. Horská služba varuje především milovníky extrémních sportů (10. února 2003).

Turisty v Rakouských Alpách ohrožují v posledních dnech časté laviny. Na snímku z neděle se snaží lyžař ujet před jednou znich, která se utrhla nedaleko obce Stuben am Arlberg. V tomto případě měl mladík štěstí. Nebezpečí hlásily i české hory. Laviny hrozily na vrcholech Krkonoš a Jeseníků. Horská služba varuje především milovníky extrémních sportů (10. února 2003).

Prachová lavina z Malého Kežmarského štítu ve Vysokých Tatrách se řine jako vodopád

NEBEZPEČNÉ PÁDY. Jedním z nejčastějších příčin nehod lyžařů a snowboardistů je únava a také změna stylu jízdy. S nástupem carvingu se jezdí rychleji.

,