Skutečnost? Je dost tvrdá. Před sebou máte nekonečné kilometry čtvereční »měsíční krajiny«. Pod zemí je množství barevných kovů, vysvětlí vám dělník v pracovní kombinéze. Netrpí pocitem, že by napomáhal devastaci panenské přírody. Koukejte, ukáže na dvě srnky uprostřed ohyzdných průmyslových staveb. Jak to, že truchlivý pohled na zdevastovanou krajinu je na míle vzdálen tomu, co vám nabízely lesklé barevné brožury? ptáte se zklamaně. Důvod je jednoduchý. Turistické propagační materiály se nijak neliší od všech standardních nosičů reklamy. Lakovat skutečnost na růžovo je prostě jejich prvním i posledním posláním. Nefunguje zavlažovač vody před hotelem a trávník ztratil jásavě zelené tóny? Nic složitého, sahá grafik po myši. Tuhle se klepne více svěžích tónů a úspěch je na světě. »Reklama je navoněná zdechlina,« pravil kdysi fotograf Oliviero Toscani. Stejný výrok by se dal vztáhnout i na mnohé tiskoviny propagující turistický ruch. Máte se na pozoru, když se propaguje turistická kancelář. Když však posloucháte o zemi vašich snů, vaše pozornost již ochabuje - princip je přitom stejný. Jak vypadá nejkrásnější západ slunce na Srí Lance? Fotu na letišti v Kolombu pochopitelně vévodí okrové pásy proložené temným tónem a samozřejmě - rybáři na bambusových chůdách. Při cestě podél pobřeží je pak stěží zahlédnete. Stejně jako prodavači čaje před mešitou Hagia Sofia v Istanbulu, maročtí prodavači vody ve stejně barevných krojích plní jedinou funkci: stát v cíli vašich fotografických hledáčků. S normálním životem země mají asi tolik společného jako cirkusový medvěd s opravdovou divočinou. Propagační tiskoviny na druhou stranu nejsou nikterak záludné, nabízejí vám mystifikaci, se kterou tak nějak počítáte. Podvědomě tušíte, že mořské pobřeží ve vyprahlé africké zemi zřejmě nebude jen jeden vodotrysk vedle druhého a že u bazénů se promenují i jiné fyziognomické typy než oslnivé blondýny s přebujelým poprsím. Ještě více však možná zaskočí »seriózní« nosiče informací. Zjistíte třeba, že autor ambiciózního průvodce dotyčnou zemi ani nenavštívil, informace má z doslechu a země v jeho podání je tedy vystavěna se stejnou dávkou fantazie jako v mnohem skromněji se tvářících katalozích. Jak tedy získávat informace o zemi, která vás zajímá? Odpověď zní - z co nejvíce zdrojů. Od známých, kteří ji navštívili, z filmu, z knih a z nejlepších průvodců, jako je třeba Lonely Planet. I potom však musíte počítat s tím, že ne vše bude takové,jaké jste si to vysnili. To je ale v pořádku. Kdyby vás nečekalo vůbec žádné překvapení, byla by vlastně nuda někam cestovat.
Proč je ta země tak jiná?
Skutečnost? Je dost tvrdá. Před sebou máte nekonečné kilometry čtvereční »měsíční krajiny«. Pod zemí je množství barevných kovů, vysvětlí vám dělník v pracovní kombinéze. Netrpí pocitem, že by napomáhal devastaci panenské přírody. Koukejte, ukáže na dvě srnky uprostřed ohyzdných průmyslových staveb. Jak to, že truchlivý pohled na zdevastovanou krajinu je na míle vzdálen tomu, co vám nabízely lesklé barevné brožury? ptáte se zklamaně. Důvod je jednoduchý. Turistické propagační materiály se nijak neliší od všech standardních nosičů reklamy. Lakovat skutečnost na růžovo je prostě jejich prvním i posledním posláním. Nefunguje zavlažovač vody před hotelem a trávník ztratil jásavě zelené tóny? Nic složitého, sahá grafik po myši. Tuhle se klepne více svěžích tónů a úspěch je na světě. »Reklama je navoněná zdechlina,« pravil kdysi fotograf Oliviero Toscani. Stejný výrok by se dal vztáhnout i na mnohé tiskoviny propagující turistický ruch. Máte se na pozoru, když se propaguje turistická kancelář. Když však posloucháte o zemi vašich snů, vaše pozornost již ochabuje - princip je přitom stejný. Jak vypadá nejkrásnější západ slunce na Srí Lance? Fotu na letišti v Kolombu pochopitelně vévodí okrové pásy proložené temným tónem a samozřejmě - rybáři na bambusových chůdách. Při cestě podél pobřeží je pak stěží zahlédnete. Stejně jako prodavači čaje před mešitou Hagia Sofia v Istanbulu, maročtí prodavači vody ve stejně barevných krojích plní jedinou funkci: stát v cíli vašich fotografických hledáčků. S normálním životem země mají asi tolik společného jako cirkusový medvěd s opravdovou divočinou. Propagační tiskoviny na druhou stranu nejsou nikterak záludné, nabízejí vám mystifikaci, se kterou tak nějak počítáte. Podvědomě tušíte, že mořské pobřeží ve vyprahlé africké zemi zřejmě nebude jen jeden vodotrysk vedle druhého a že u bazénů se promenují i jiné fyziognomické typy než oslnivé blondýny s přebujelým poprsím. Ještě více však možná zaskočí »seriózní« nosiče informací. Zjistíte třeba, že autor ambiciózního průvodce dotyčnou zemi ani nenavštívil, informace má z doslechu a země v jeho podání je tedy vystavěna se stejnou dávkou fantazie jako v mnohem skromněji se tvářících katalozích. Jak tedy získávat informace o zemi, která vás zajímá? Odpověď zní - z co nejvíce zdrojů. Od známých, kteří ji navštívili, z filmu, z knih a z nejlepších průvodců, jako je třeba Lonely Planet. I potom však musíte počítat s tím, že ne vše bude takové,jaké jste si to vysnili. To je ale v pořádku. Kdyby vás nečekalo vůbec žádné překvapení, byla by vlastně nuda někam cestovat.
Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis
Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...
Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků
Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?
Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...
Mnohem lepší než Thajsko. Kambodža vás okouzlí vstřícností i památkami
Kambodža byla loni zvolena asijskou vedoucí kulturní destinací. My jsme si její návštěvu...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu
Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...
Děravé království v údolí Loiry. Nejen zámky, ohromí skalními domy i koktejly
Premium V některých se pěstují houby, v jiných zpracovávají jablka, v dalších farmáři chovají bource...
Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla
Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...
Láska na druhé sousto. Japonská kuchyně je plná nástrah i úžasných chutí
Seriál Když jede člověk do Japonska, nevezme si s sebou zásobu paštik, to se rozumí tak nějak samo sebou....
Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis
Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...
Prodej bytu 2+1, 57m2, OV, Kladno - Kročehlavy
gen. Píky, Kladno - Kročehlavy
3 350 000 Kč