Příprava kola na jaro: pár rad pro začátečníky

  • 29
Jaro je tady a s ním i nejvyšší čas vytáhnout kola ze sklepů a komor. Než ale vyrazíte na první jarní vyjížďku, měli byste dát svého dvoukolého miláčka pořádně do pucu. Pokud patříte mezi začátečníky, kteří přesně nevědí, co všechno je třeba zkontrolovat, seřídit, či vyměnit - a že je toho požehnaně - pak vám možná přijde vhod pár rad.

Ač by se mohlo zdát, že je jízdní kolo poměrně jednoduchým "strojem", součástek, které vyžadují pravidelnou kontrolu a údržbu, na něm nalezneme mnoho.

To, do jaké míry jsme sami schopni kontroly, případné opravy, či výměny důležitých částí záleží především na našem umu, zkušenostech, vybavení a potažmo také na tom, jak staré kolo vlastníme. Na základě toho se rozhodujeme, zda svěřit kolo odbornému servisu, či udělat základní údržbu ve vlastní režii.

Co s kolem po zimním spánku?
aneb PÁR RAD "PRO SERVISNÍ ANALFABETY"

Předpokládejme, že máte jen základní představu o tom, že je na kole nějaký řetěz, že se kolo ovládá řídítky a že se brzdí zpravidla dvěmi brzdami. Vysvitlo první jarní slunce, vy jste právě vyvezli své kolo před dům - a co teď ?

Před tím, než se pustíte do jakýchkoliv servisovacích pokusů, měli byste nejprve celé kolo otřít alespoň suchým, lépe vlhkým hadrem a zbavit ho největší špíny kterou není vždy pouze bahno, ale především prach, který slouží v mnoha případech jako účinný smirk, jehož vinou se některé součástky mohou opotřebovávat podstatně rychleji.

PNEUMATIKY

Nejčastější a nejjednodušeji napravitelnou "vadou" jsou podhuštěné pneumatiky. Jejich tlak dofoukněte buď jakoukoli nožní pumpičkou s patřičnou redukcí, nebo u kterékoliv benzínky s kompresorem na tlak cca 2-3 atmosféry. Zbytečně tvrdá a přehuštěná pneumatika vás připraví o cestovní komfort, naopak podhuštěná vám může způsobit starosti s nečekaným průrazem a zbytečně zvětšuje valivý odpor.

BRZDY



Brzdy typu V

Další věcí, kterou je dobré zkontrolovat, jsou brzdy. Jelikož je velké množství typů, nebudeme se zde zabývat jednotlivými detaily. Brzdy buď ovládáte z řídítek, nebo zpětným šlápnutím (v případě torpéda). Vyzkoušejte tedy jejich účinnost tak, že se pomalu rozjedete a během několika metrů zabrzdíte zvlášť přední a zvlášť zadní brzdou.

Důvodem horšího brzdného účinku může být buď opotřebované brzdové obložení, nebo mastnota, či prach na brzdových plochách, který se mohl během zimy na brzdové plochy dostat. Otřete proto ráfky čistým suchým hadrem.

V případě, že je funkčnost brzd výrazně nižší než jste byli zvyklí, neměli byste se pouštět do žádných "hurá" výměnných akcí, ale vydat se do nejbližšího odborného cyklo-servisu, kde vám provedou odbornou kontrolu a vadu odstraní.

POHON

Poslední věcí, kterou je dobré vyzkoušet, před delší vyjížďkou, je pohon. Tady jste ale jako laici jen v pasivní pozici "zjišťovačů" potenciálních závad, protože pokud se vám povede objevit nějaký problém, měl by ho za vás opět řešit odborný servis. Na co se tedy máte zaměřit ?

Vyzkoušejte zda-li fungují všechny rychlostní stupně a to jestli k jejich změnám dochází plynule, nebo se při řazení ozývají nepatřičné zvuky v podobě cvakání. Pokud vše funguje, jak má a nikde jste neobjevili žádné podezřelé vůle, cvakání, či klepání, je vaše kolo pojízdné a nemusíte se bát, že se vám za barákem rozpadne a nechá vás na holičkách.



POHON

Pro klid v duši byste měli před první cestou zkontrolovat ještě utažení rychloupínáků, či matic, které drží přední a zadní kolo ve vidlici a rámu. Stejně tak byste se měli přesvědčit, zda-li je dotažen rychloupínák či šroub u sedla a sedlovky a v neposlední řadě jestli nejsou povoleny šrouby u řídítek a představce, aby se vám nestalo, že vám za jízdy zůstanou v ruce. Víc není třeba.

Pokud patříte mezi sváteční cyklisty a jízda na kole je pro vás záležitostí několika hodin ročně, pak si nemusíte lámat hlavu s drahými servisními prohlídkami. Všem ostatním "servisním analfabetům", kteří se na kole občas rádi projedou například s rodinkou doporučujeme, aby svůj bicykl po zimě raději svěřili odbornému servisu, protože i když by se mohlo zdát, že je vše v pořádku, pravidelný servis není nikdy na škodu a může vám včasným zákrokem ušetřit dost peněz.

Další díl, který zveřejníme v PONDĚLÍ 5. dubna, bude určený pro uživatele jízdních kol, kteří už vědí, jak jednotlivé části fungují a mají základní servisní výbavu nutnou k některým složitějším servisním zásahům.

 

Představec

Brzdy typu V

Pohon


Témata: jízdné, Komory, zima