Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Příprava kola na jaro: pár rad pro začátečníky

aktualizováno 
Jaro je tady a s ním i nejvyšší čas vytáhnout kola ze sklepů a komor. Než ale vyrazíte na první jarní vyjížďku, měli byste dát svého dvoukolého miláčka pořádně do pucu. Pokud patříte mezi začátečníky, kteří přesně nevědí, co všechno je třeba zkontrolovat, seřídit, či vyměnit - a že je toho požehnaně - pak vám možná přijde vhod pár rad.

Ač by se mohlo zdát, že je jízdní kolo poměrně jednoduchým "strojem", součástek, které vyžadují pravidelnou kontrolu a údržbu, na něm nalezneme mnoho.

To, do jaké míry jsme sami schopni kontroly, případné opravy, či výměny důležitých částí záleží především na našem umu, zkušenostech, vybavení a potažmo také na tom, jak staré kolo vlastníme. Na základě toho se rozhodujeme, zda svěřit kolo odbornému servisu, či udělat základní údržbu ve vlastní režii.

Co s kolem po zimním spánku?
aneb PÁR RAD "PRO SERVISNÍ ANALFABETY"

Předpokládejme, že máte jen základní představu o tom, že je na kole nějaký řetěz, že se kolo ovládá řídítky a že se brzdí zpravidla dvěmi brzdami. Vysvitlo první jarní slunce, vy jste právě vyvezli své kolo před dům - a co teď ?

Před tím, než se pustíte do jakýchkoliv servisovacích pokusů, měli byste nejprve celé kolo otřít alespoň suchým, lépe vlhkým hadrem a zbavit ho největší špíny kterou není vždy pouze bahno, ale především prach, který slouží v mnoha případech jako účinný smirk, jehož vinou se některé součástky mohou opotřebovávat podstatně rychleji.

PNEUMATIKY

Nejčastější a nejjednodušeji napravitelnou "vadou" jsou podhuštěné pneumatiky. Jejich tlak dofoukněte buď jakoukoli nožní pumpičkou s patřičnou redukcí, nebo u kterékoliv benzínky s kompresorem na tlak cca 2-3 atmosféry. Zbytečně tvrdá a přehuštěná pneumatika vás připraví o cestovní komfort, naopak podhuštěná vám může způsobit starosti s nečekaným průrazem a zbytečně zvětšuje valivý odpor.

BRZDY



Brzdy typu V

Další věcí, kterou je dobré zkontrolovat, jsou brzdy. Jelikož je velké množství typů, nebudeme se zde zabývat jednotlivými detaily. Brzdy buď ovládáte z řídítek, nebo zpětným šlápnutím (v případě torpéda). Vyzkoušejte tedy jejich účinnost tak, že se pomalu rozjedete a během několika metrů zabrzdíte zvlášť přední a zvlášť zadní brzdou.

Důvodem horšího brzdného účinku může být buď opotřebované brzdové obložení, nebo mastnota, či prach na brzdových plochách, který se mohl během zimy na brzdové plochy dostat. Otřete proto ráfky čistým suchým hadrem.

V případě, že je funkčnost brzd výrazně nižší než jste byli zvyklí, neměli byste se pouštět do žádných "hurá" výměnných akcí, ale vydat se do nejbližšího odborného cyklo-servisu, kde vám provedou odbornou kontrolu a vadu odstraní.

POHON

Poslední věcí, kterou je dobré vyzkoušet, před delší vyjížďkou, je pohon. Tady jste ale jako laici jen v pasivní pozici "zjišťovačů" potenciálních závad, protože pokud se vám povede objevit nějaký problém, měl by ho za vás opět řešit odborný servis. Na co se tedy máte zaměřit ?

Vyzkoušejte zda-li fungují všechny rychlostní stupně a to jestli k jejich změnám dochází plynule, nebo se při řazení ozývají nepatřičné zvuky v podobě cvakání. Pokud vše funguje, jak má a nikde jste neobjevili žádné podezřelé vůle, cvakání, či klepání, je vaše kolo pojízdné a nemusíte se bát, že se vám za barákem rozpadne a nechá vás na holičkách.



POHON

Pro klid v duši byste měli před první cestou zkontrolovat ještě utažení rychloupínáků, či matic, které drží přední a zadní kolo ve vidlici a rámu. Stejně tak byste se měli přesvědčit, zda-li je dotažen rychloupínák či šroub u sedla a sedlovky a v neposlední řadě jestli nejsou povoleny šrouby u řídítek a představce, aby se vám nestalo, že vám za jízdy zůstanou v ruce. Víc není třeba.

Pokud patříte mezi sváteční cyklisty a jízda na kole je pro vás záležitostí několika hodin ročně, pak si nemusíte lámat hlavu s drahými servisními prohlídkami. Všem ostatním "servisním analfabetům", kteří se na kole občas rádi projedou například s rodinkou doporučujeme, aby svůj bicykl po zimě raději svěřili odbornému servisu, protože i když by se mohlo zdát, že je vše v pořádku, pravidelný servis není nikdy na škodu a může vám včasným zákrokem ušetřit dost peněz.

Další díl, který zveřejníme v PONDĚLÍ 5. dubna, bude určený pro uživatele jízdních kol, kteří už vědí, jak jednotlivé části fungují a mají základní servisní výbavu nutnou k některým složitějším servisním zásahům.

 

Představec

Brzdy typu V

Pohon

Autoři:


Témata: Komory, zima, jízdné


Nejčtenější

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Další z rubriky

Poledník - 37 metrů vysokou rozhlednu tvoří betonová věž původní vojenské...
Na kole k nejvyšší rozhledně Šumavy, nejmenšímu jezeru i do Prášil

Zveme vás na cyklovýlet centrální Šumavou. Během 36 kilometrů navštívíme mimo jiné dvě z pěti šumavských jezer a nejvýše položenou rozhlednu této oblasti....  celý článek

Jablečné sady a vinice v okolí Traminu
Supervýšlap na Passo Mendola z Traminu. A večer tramín ve sklence

Jedny z nejhezčích a nejzábavnějších vinařských cyklostezek severní Itálie se vlní kolem městečka s příznačným a zároveň lákavým jménem Tramin, které leží v...  celý článek

Ke Zvíkovu se to dá vzít po vodě. Parníky jsou na cyklisty zvyklé.
Na kole za Švejkem a starým dědou Homolkou. Super výlety v okolí Písku

Jižní Čechy jsou bezesporu krásnou krajinou, ve které hraje prim malebnost a prostota. Čekají tu na vás zurčící řeky, rybníky přeplněné kapry, prosluněné lesy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.