Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přilba na kolo: zdravý rozum nad zákon!

aktualizováno  29. května
Chirurgové opět bijí na poplach. Se začátkem cyklistické sezony v nemocnicích přibývá těch, kteří utrpěli na kole vážná zranění. V mnoha případech jim šlo přitom předejít: stačilo mít přilbu. Český zákon sice povinnost jejího nošení ukládá od 1. července jen dětem do 18 let, ale zdravý rozum by měl stát nad všemi zákony.

Výmluva, že na kole vyjedu jen občas a na chvíli, neobstojí. Třeba už proto, že zrovna krátké popojetí bývá okamžikem, kdy naše pozornost není stoprocentní. Pád nás může navíc potkat kdykoliv i při největší koncentraci.

Přilba je stejně důležitá pro všechny kategorie cyklistů: rekreační jezdci používající kolo pouze občasně nemusí mít vypěstovány návyky a reakce na nečekané situace, které s sebou jízda přináší, a jsou tak vystaveni riziku pádu stejně jako zkušení cyklisté – ti zase tráví na kole denně mnohem více hodin, čímž současně riziko úrazu stoupá.

O důležitosti ochrany zdraví v technicky náročných disciplínách (BMX, sjezd, freeride, skoky a podobně) ani není třeba hovořit, ostatně tito jezdci jsou mnohem více "vychovaní" - bez chráničů a kvalitních přileb se do odvážných kousků nepouští, i kdyby si byli stokrát jisti svou dokonalostí. To běžného cyklistu potkáte "bez ochrany" s holou lebkou poměrně často. Nebezpečí úrazu obecně násobí i silný provoz na silnicích.

Jak vybrat?

Na cyklistickou přilbu narazíte od hypermarketů, kde se povaluje hned vedle regálu s rohlíky, po speciálky a odborné servisy. Kde dostanete lepší radu, pokud si nejste jisti výběrem, je zřejmé.

Ale pozor, existuje mezistupeň, o němž je dobré se zmínit – sportovní řetězce. Ty jsou si dobře vědomy zájmu o cyklistiku a doplňky pro ni určenými jsou velmi dobře zásobeny. Nedávno jsem měl možnost v rámci reportáže pro televizi několik z nich projít a vyzkoušet a musím říci, že nabídka i znalosti personálu jsou na velmi slušné úrovni.

Ať už ale budete nakupovat kdekoliv, jako velmi stručné vodítko lze stanovit pořadí důležitosti jednotlivých faktorů týkajících se správného výběru:

  • odpovídající velikost
  • stabilita na hlavě
  • konstrukce
  • komfort

Vše souvisí se vším

Všechny body představují spočejené nádoby. Pokud totiž například zvolíte příliš velkou přilbu, nebude stabilní na hlavě (bod 2), jestli malou, nebude komfortní (bod 4).

Jak poznat, že přilba odpovídá velikostí mé hlavě? V prvé řadě by vás neměla nikde tlačit. Kdybyste cítili i jen nepatrný a lokální tlak, ohlédněte se po jiné – už po krátké době jízdy se z malého tlačení stane velké, provázené nepříjemnými bolestmi. Uvědomit si v tu chvíli, že jste koupili špatně, není dobré zjištění. Trpět zase není cesta, kterou by kdokoliv z nás šel rád. Příliš velká přilba hůře kopíruje hlavu, nesedí.

Optimum lze poznat podle nastavitelného mechanizmu, který slouží k přizpůsobení obvodu hlavy. Ani v jedné z krajních poloh by neměl dosednout na doraz. V okamžiku, kdy přilbu usadíte, je dobré zkusit zatřást hlavou. Jakmile helma špatně drží (padá do očí, na zátylek či sjíždí do stran), rychle natáhněte ruce pro jinou!

Každá je jiná

Je dobré také vědět, že každý z výrobců přileb používá trochu odlišnou konstrukci – ten širší kulatý tvar, jiný užší oválný, mělké či hluboké "střihy" a podobně. Pokud vám tedy přilba při zkoušení nesedne, byť velikost odpovídá, zapomeňte na svou oblíbenou značku či na to, že zrovna ten který model se vám tolik líbí, a poohlédněte se u konkurence.



Helma na freestyle

Také teplota rozhoduje

Ale to není vše - dobré je také myslet na to, v jakém teplotním rozmezí chci cyklistiku provozovat. Pro letní používání není třeba řešit rezervu ve velikosti, celoroční ježdění však vyžaduje trochu prostoru navíc, aby přilba dovolila použití čepičky v chladnějších dnech (ta je ještě poměrně tenká) či v pravé zimě (silnější vrstva). Mechanizmus přitom musí dovolit přizpůsobení obvodu hlavy i pro jízdu bez čepičky.

Poznámka na okraj: Tyto čepičky pod přilby jsou uzpůsobeny tvaru hlavy tak, aby se nekrabatily a netlačily (snaha vtěsnat pod přilbu běžnou čepku končí opačně), většině nechybí prodloužení přes uši. Zakoupit lze jak tenkou, tak i silnější do větší zimy. Nejčastěji je jako materiál používán fleece, pro lepší ochranu pak mnohdy vybavený neprofoukavými díly.

Ne jeden, ale dva upínací mechanizmy

K zajištění stability přilby na hlavě slouží upínací mechanizmus. Moderní bezpečná přilba by měla být vybavena hned dvěma – za prvé pásky spojenými pod bradou, za druhé systémem umožňujícím přizpůsobit jeho obvod obvodu hlavy. S přilbami vybavenými pouze pásky pod bradou se naštěstí setkáte už jen v zaprášených koutech regálů hypermarketů, ale pokud ano, ruce pryč, kvůli nízké stabilitě na hlavě nejsou bezpečné!

Vnitřní plastové stavěcí mechanizmy slouží k jemnému doladění a přizpůsobení obvodu hlavy. Mohou být buď připojeny ke skořepině pomocí čepů a samy tvořit obvodovou plochu, která je v kontaktu s hlavou, nebo část obvodu tvoří ony a část skelet přilby. Obě varianty jsou srovnatelné. Ne už tolik ovládání mechanizmu – otočná kolečka umožňují regulaci i za jízdy, jiné systémy vyžadují k nastavení obě ruce (sice je těžko přenastavíte za jízdy, běžná manipulace s nimi je ale velmi jednoduchá – jde jen o volbu konkrétního zájemce).

Lepší konstrukce = více bezpečí i větší komfort

Základem každé přilby je skelet vyrobený z tvrzené pěnové hmoty, na horní straně skeletu najdete laminátovou skořepinu (u kvalitnějších modelů je použit i uvnitř či na bocích a týlové části).

U základních provedení (zhruba do 800 Kč) je skořepina pouze přilepena po obvodu, s rostoucí kvalitou je využívána tzv. konstrukce In-mold - pěna je pod tlakem vstříknuta do skořepiny a obě části jsou pevně spojeny. Výsledkem je větší pevnost a odolnost proti nárazu, a tedy lepší ochrana hlavy – následky nárazu se rozloží na větší plochu. Současně je díky této technologii možné použít více větracích otvorů a dosáhnout nižší hmotnosti celku při zachování míry bezpečnosti – obojí souvisí s komfortem nošení.

Díky In-moldu je snazší i vytvoření deformačních zón, nejčastěji na temeni hlavy. Díky nim je při velkém nárazu postupným borcením materiálu ztlumen náraz na krční páteř. Dalším krokem blíže dokonalosti je tzv. Double In-Mold, tedy skořepina použitá i z vnitřní strany či na týlové prodloužené části. Opět roste míra bezpečí, navíc je pěnová hmota chráněna i před mechanickým poškozením například při přepravě přilby.

Ani zde však snaha výrobců po maximálním bezpečí nekončí. Současným trendem, který prosakuje mezi stále dostupnější kategorie cyklistických přileb, jsou vnitřní výztuhy ve skeletu – jsou to kostry vyrobené nejčastěji z kompozitu (uhlíkového), termoplastu nebo hliníku. Ty opět přinášejí lepší rozložení nárazu a zvyšují odolnost helmy.

Přilba je prasklá, vyměnit!

POZOR! Jakmile dojde po nárazu k prasknutí helmy, byť nepatrnému, je nutné ji vyměnit. Pevnost celku rapidně klesá a při příštím nárazu už nás přilba nemusí ochránit. Někteří výrobci nabízejí při poškození helmy pádem slevu při pořízení nové – určitě se ptejte prodavače.

Komfort

Rozdíly v ceně přileb (mnohdy podstatné, vždyť nejlevnější dospělou koupíte přibližně za 500 Kč a nejdražší i za 5000 Kč) vyplývají ze zmíněné konstrukce. S ní souvisí nejen míra bezpečí, ale současně i komfort nošení. Odolnost přilby za dvě tisícovky a za čtyři může být i poměrně blízká, ovšem komfort na hony vzdálený. Pokud chcete na kole jezdit často a delší trasy, měl by vás i tento faktor zajímat.

Svou roli hraje hmotnost a tedy při delší jízdě namáhání krční páteře (hmotnost obyčejné přilby se blíží 500 g, nejlehčí modely váží i jen 260 g) a odvětrání. Zde nerozhoduje jen počet větracích otvorů a jejich velikost, ale také jejich orientace a rozmístění. Jde totiž o odvětrání, ne o průvan a přímé vystavení hlavy větru, což může v chladných dnech být překážkou. Tady bohužel nelze poradit nic než to, že u zavedených značek máte větší jistotu dobré koupě. Zkusit můžete také vyhledat recenze v odborných časopisech.

Nejen pohodlí se týkají výstelky uvnitř přilby. Dobrý produkt by měl být vybaven výměnnými výstelkami, a to pro možnost pravidelného vyjmutí a vyprání (i hlava se potí, a ne málo) či výměny za silnější/slabší pro přizpůsobení hlavě. Některé značky dokonce nabízejí ke koupi i náhradní výstelky, většina pak nabízí v setu s novou přilbou aspoň jeden komplet jiné tloušťky.

K praktickým doplňkům přileb patří síťka proti hmyzu v otvorech na čelní straně – hmyz sice není pravidelným návštěvníkem helmy během jízdy, pokud se vám ale poštěstí trefit třeba vosu, je zaděláno na velké trable.

Brýle a přilba musí spolupracovat

S ochranou jezdcova zdraví úzce souvisí i další doplněk - brýle. Ty kromě hmyzu chrání oči i před nečistotami, větvemi, větrem a přímým slunečním svitem. Je dobré počítat s tím, že brýle budete používat společně s přilbou – některé helmy jsou hlubší, může docházet ke kontaktu a následným otlakům.

Bez ohledu na disciplínu

Zatímco integrální přilba určená pro sjezd se jasně vymyká svým tvarem kopírujícím modely pro jízdu na motocyklu, pro použití na silničním, krosovém či horském kole netřeba hledat velkých rozdílů.

Na horské kolo je dobré, aby přilba zároveň chránila týl a byla hlubší, což však nevadí ani u využití na silnici. Štítek je pak otázkou spíše osobního vkusu a preferencí. Jeho přínos v terénu spočívá v tom, že chrání oči před odlétajícími nečistotami, může pomocipři kontaktu s větví, eliminuje pronikání slunečních paprsků do očí. Překážkou může být tehdy, pokud jste zvyklí při jízdě (zejména ve sjezdech) zaujmout aerodynamickou pozici – štítek může bránit ve výhledu. Zejména proto není používán u silničních modelů přileb.

Takže - přilbu na hlavu a hurá na kolo!

iDNESRudolf Hronza, šéfredaktor cyklistického měsíčníku VELO - www.iVelo.cz

 

Cyklisté

Přilba a čepička pod přilbu, ilustrační foto

Přilba a čepička pod přilbu, ilustrační foto

Cyklista

Cyklisté





Nejčtenější

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za největší bitvou v Česku. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Campari na led, v tomto případě na ledovou tříšť. Lehce nahořklé a osvěžující
Módní Aperol slaví úspěch. Recept na skvělý aperitiv je ale starý 100 let

I když je Itálie kolébkou mnoha slavných aperitivů připravených z cinzana, martini, campari a dalších hořkých a kořeněných bitterů, mladí lidé z celé Evropy si...  celý článek

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Další z rubriky

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Ke Zvíkovu se to dá vzít po vodě. Parníky jsou na cyklisty zvyklé.
Na kole za Švejkem a starým dědou Homolkou. Super výlety v okolí Písku

Jižní Čechy jsou bezesporu krásnou krajinou, ve které hraje prim malebnost a prostota. Čekají tu na vás zurčící řeky, rybníky přeplněné kapry, prosluněné lesy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.