Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přepravu kol si raději domluvte předem

  12:59aktualizováno  12:59
Pokud plánujete prázdniny na kolech, měli byste si předem zjistit, zda vaše kolo dopravíte bez problémů, kam potřebujete. Není totiž žádnou vyjímkou, když vám řidiči autobusů odmítnou kola naložit a ve vlaku vám prostě oznámí, že prostor po kola je již obsazený.

I když se dovolená v cyklistickém sedle stává díky své nenáročnosti jednou z nejoblíbenějších, nemusí být vždy zcela bez komplikací. Prázdniny na kolech mohou nabourat třeba problémy s jejich přepravou. Chcete-li například využít služeb autobusových linek a přepravit kolo do zahraničí, je dobré se u dopravců nejprve pečlivě informovat o podmínkách. Ne všechny dopravní kanceláře totiž bicykly berou. Tuto zkušenost potvrdila i Hana Kovářová z Brna, která letos absolvovala cyklistickou výpravu po jižní Anglii. "Zkoušeli jsme kontaktovat několik dopravních kanceláří. Někde měli plno, jinde nás odmítli s tím, že kola nepřepravují. Dobrý tip nám dali v mezinárodní pokladně ČSAD. Doporučili ostravskou společnost, která je sice dražší, ale jezdí nejprázdnější," popsala své zkušenosti dvaadvacetiletá žena. "Stačilo domluvit se s řidiči. Kola však musela být zabalená do krabic a autobus aspoň z půlky volný," dodala Kovářová. "Není problém kola přepravit, pokud je v zavazadlovém prostoru místo. Snažíme se je pobrat vždycky. Poplatek činí dvě stě čtyřicet korun za kus," uvedla Marta Zbořilová z ostravské dopravní kanceláře Transtour. Kancelář je však jednou z mála, která podobné služby příznivcům cykloturistiky poskytuje. Většina přepravců to odmítá a jen někteří jsou ochotni udělat výjimku. "Kola nevozíme. Je to neskladné zavazadlo, které poškozuje kufry. Pokud je však spoj z poloviny prázdný a kolo je zabalené v krabici, můžeme o tom uvažovat," řekl vedoucí cestovní kanceláře Bohemian Express Vladimír Kala. Naopak nekompromisní je k cyklistům brněnský Tourbus. Dispečer společnosti Patrik Holley potvrdil, že s jízdními koly nemají klienti šanci. "V našich podmínkách jasně stojí, že přeprava kol je vyloučena. Jsme rádi, když pobereme běžná zavazadla klientů," řekl Holley. Připustil však, že firma tak přichází o zákazníky, kteří by o tuto službu měli zájem. "Bohužel nás omezuje zavazadlový prostor," dodal dispečer společnosti, jež nabízí pravidelné linky například do Itálie, Belgie, Německa a Švýcarska. Pokud se cykloturista rozhodne pro vlaky a bude cestovat po republice, jeho výpravu může pozdržet omezená kapacita jednotlivých spojů. Podle Michala Teplíka z obchodně-provozního ředitelství Českých drah v Brně přepravu kol komplikují hlavně větší skupiny cyklistů. "Kapacita vozů je omezená. Když se sejde více skupin naráz, není v našich silách spoj těsně před odjezdem posílit. Lidé by měli upozornit, že chtějí přepravit větší počet kol. Dálkové spoje pak lze posílit dalším služebním vozem," vysvětlil Teplík. Podle něj je přeprava jízdních kol v letních měsících jednou z nejvyužívanějších služeb. "Zájem o ni rok od roku stoupá. V rámci regionu proto chceme rozšířit počet osobních vlaků, které umožní kola přepravovat jako spoluzavazadlo. Rekonstrukce vozů k těmto účelům je ale samozřejmě závislá na financích," potvrdil Teplík. Za spoluzavazadlo zaplatí cyklisté pouze paušální poplatek šestnáct korun bez ohledu na vzdálenost, kolo si však naloží a ohlídají sami. I když je to oproti přepravě služebním vozem přijde levněji, musí počítat s tím, že ne všechny osobní vlaky mají pro kola vyhrazen zvláštní prostor. "Kola jsme vezli jako spoluzavazadlo, takže jsme si je mohli ohlídat sami. Docela nám ale vadilo, že nebyl k dispozici kout, kam bychom si je naskládali. Motali jsme se s nimi mezi cestujícími," postěžoval si sedmačtyřicetiletý Jan Kubernát z Brna. "Bohužel služby u nás pořád ještě nejsou srovnatelné se zahraničím. Pokud si kola neohlídáte, leckdy se poškodí," dodal.

Prozkoumat cyklotrasy v zahraničí je prima nápad, ale je dobré předem vědět, jestli vám cestovní kancelář zajistí i přepravu vašich kol.

Autor:




Nejčtenější

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Další z rubriky

Kostelík na Byšičkách se nám v dáli ukáže již z oken motorového vlaku. To se...
Na tajemné Byšičky po stopách pochmurné balady o umrlcově nevěstě

Půvabné Podkrkonoší v sobě nese tajemný náboj. Tady se na odlehlých samotách dlouho udržela lidová forma komunikace s duchy zemřelých. A v tomto kraji též...  celý článek

Turisté na vrcholu Sněžky
Přírodní „Václaváky“ v Česku. Fenomén, který nechceme, ale máme

Patří mezi nejkrásnější místa v Česku, mají ale jednu velkou vadu na kráse: v sezoně je lepší se jim vyhnout. Velká parkoviště, restaurace, kiosky a přetížené...  celý článek

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.