Na pěti trasách mohou cyklisté využít tramvají.

Na pěti trasách mohou cyklisté využít tramvají. | foto: ROPID

Pražské tramvaje pustily dovnitř i cyklisty s koly

  • 32
Cyklisté se dočkali doslova revolučního rozhodnutí pražského Dopravního podniku. Zatímco dosud mohli s bicykly po městě jezdit pouze metrem a vlaky Českých drah, od prvního dubna se mohou svézt i tramvají. Ovšem pozor. Ne ve všech, ne vždy a ne všude.

Kola na plošině tramvají budou k vidění v pracovních dnech jen v určité hodiny a pro cyklisty se "otevře" jen pět tras. V Modřanech, na Barrandově, ve Vokovicích, Kobylisích a v Troji.

"Tyto trasy jsme vytipovali spolu s magistrátem a Dopravním podnikem a od 1. dubna na nich bude zaveden zkušební provoz přepravy jízdních kol," potvrdil Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje pražskou dopravu.

Cyklisté budou moci v těchto čtvrtích nastoupit do tramvaje kdykoli, ale jen o víkendech a o svátcích. Ve všední dny pak pouze mezi 20. a 5. hodinou.

Stejně jako v metru nebo přívozech si nemusí kupovat jízdenku. Vítají to hlavně rodiny s dětmi. Přestože cyklisté zatím nebudou mít v tramvajové dopravě takové možnosti jako například rodiče s kočárky, považují postup Dopravního podniku za obrovský úspěch.

"Je to první krok. Pomůže to hlavně rodinám, které vyrazí na výlet s malými dětmi. Ty totiž tolik kilometrů neujedou. Místo aby musely nějakou trasu zvládnout tam i zpátky, takhle se jedním směrem svezou tramvají," vítá změny Jiří Odehnal z Braníka.

Cyklisté v tramvaji

S koly mohou jejich majitelé nastoupit pouze na plošinu vozu označenou symbolem kočárku. Dopravce povoluje jen dvě kola na plošinu.

Na zjednodušení jízdy mohou ale milovníci kol zapomenout v garantovaných nízkopodlažních spojích, vyznačených v jízdním řádu symbolem invalidního vozíku.

Těmi totiž jezdí rodiče s dětskými kočárky a tělesně postižení cestující. Pokud však v zastávce zastaví nízkopodlažní tramvaj, která v jízdním řádu není vyznačena jako garantovaný spoj, cyklisté do ní nastoupit mohou.

"Majitelé kol musí před nástupem i výstupem dát znamení řidiči, že hodlají nastupovat nebo vystupovat. Na rozdíl od metra je nutné při jízdě tramvají očekávat náhlejší změny rychlosti či směru, proto musí kolo jistit po celou dobu přepravy," vyčetl z pravidel Tomáš Prousek, odborník Ropidu na cyklistickou dopravu.


Jak s kolem do tramvaje


Trasy a linky
Přeprava jízdních kol je zatím povolena jen na pěti úsecích takzvaných "výtahových" tramvajových tratích a jen v uvedeném směru:

Dejvická - Divoká Šárka (linky 2, 20, 26, 51)
Nádraží Holešovice - Trojská - Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice (linky 14, 17, 53)
Nádraží Modřany - Sídliště Modřany (linky 3, 17, 21, 52)
Palmovka - Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice (linky 10, 24, 25, 55)
Smíchovské nádraží - Sídliště Barrandov (linky 12, 14, 20, 54)

Přeprava bicyklů
- Jen v tramvajích, u kterých není v jízdním řádu vyznačeno, že jde o nízkopodlažní spoj.
- S kolem nastupte na plošinu určenou pro přepravu kočárků - u krátkých vozů většinou na konci vozu, u článkových vozidel na jedné či více vnitřních plošinách. Na dveřích je symbol kočárku.
- Na každé takové plošině je možné přepravovat maximálně dvě jízdní kola, přičemž dětské jízdní kolo se počítá za jeden kus.
- S kolem smíte do tramvaje jen v těchto úsecích ve směru Z CENTRA v pracovní dny v noci (20-05 hodin), v nepracovní dny celodenně.

Více informací na www.ropid.cz