Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pojeďte do Solvayových lomů úzkokolejkou!

  11:24aktualizováno  11:24
Ty tři kilometry cesty lesem ze Svatého Jana pod Skalou jsou příjemnou procházkou. Mineme kapli sv. Kříže a místo abychom se vydali po červené turistické značce na vrchol skalní stěny, dále me lesní cestou, až vyjdeme na mýtinu. Jsme v Solvayových lomech. Dojít sem však můžeme i z nádraží v Loděnici. Cesty jsou značeny osobitým symbolem skanzenu.

Sláva Solvayových lomů začala na počátku první světové války, kdy byl vytěžen vápenec v Křižanech u Liberce a pro chemické závody v Neštěmicích bylo nutné nalézt jiný zdroj. Österreichischer Verein für Chemische und Metalurgische Productive und co, Rakouský spolek pro chemickou a hutní výrobu - jak zněl název firmy - se rozhodl využít vápenec v Českém krasu (ostatně nápad není dodnes ojedinělý), který v těchto místech byl velmi kvalitní.

Koupil čtyřiatřicet hektarů pozemků od tehdejšího majitele svatojanského statku Václava Komendy v okolí místa "Na Stydlých vodách" za padesát tisíc tehdejších korun. Poměrně dlouho, dva roky, trvala výstavba, byla válka. Vznikla více než půldruhého kilometru dlouhá lanovka, která navazovala v údolí v Loděnici na železniční vlečku.

Postupem doby, jak se těžba přesouvala do dalších, ještě nevytěžených míst, rozrůstala se síť kolejí, které pomáhaly vápenec dopravit k lanovce. V roce 1930 tady jezdily úzkorozchodné vláčky po více než pětikilometrové železné "pavučině". Vápno však postupem doby už nebylo tak kvalitní, a přestože se zkoušely různé způsoby těžby, byl lom nakonec v roce 1963 uzavřen a o dva roky později byla sundána i lanovka.

Záchrana technických památek

V minulých letech se skupina nadšenců ze společnosti Barbora, která usiluje o zachování důlních a průmyslových památek, rozhodla objekt uchránit před zničením. Ostatně dochovalo se nemálo - depo, kde se opravovaly a garážovaly lokomotivy, horní stanice lanovky a technické budovy, drtič vápence, kovárna, násypky a další zajímavosti, které tak tvoří Muzeum těžby a dopravy vápence v Českém krasu. Technické památky se podařilo zakonzervovat.

Když sem přijdete, dětem se určitě bude líbit krátká jízda vláčkem. V přízemním domku, kde bývala kancelář, je dnes výstava nástrojů nezbytných pro práci lomařů. Dozvíme se i něco o jeskyních, těžbě a lidech, pro které geologie byla povoláním. A pak zazní povel nasedat. Vláček se vydá na okružní cestu lomem a okolím, až se vrátí k Průtahové štole, kde se dříve těžilo.

Štěpán Křtěnský, předseda společnosti Barbora, říká: "V roce 1938 došlo ve štole k závalu, a štola tak přestala sloužit. Na stopadesátimetrovém úseku dochované štoly lze vidět vozíky i různé drezíny. Získáváme je většinou z lomů, občas se nám podaří zachránit i některou, která je už určena k sešrotování. Zachránili jsme i lokomotivu, ze které už zbyl leda rám, který myslivci odnesli v akci Z do sběru." V jednom z výklenků štoly spatříme patronku havířů a lomařů, sv. Barboru. "Soška střežila zdraví a bezpečí práce dělníků, kteří razili Strahovský tunel, a poté i v Mrázovce, pak jsme ji získali darem k nám," dodává Křtěnský.

Unikátní jeskyně

Zajímavostí štoly je tzv. Koprolitová jeskyně. Vznikla vysypáním jílu při těžbě. Jeskyně je tak jednou ze šestnácti, které dělníci objevili při práci v Solvayových lomech. Tři z nich byly sice vytěžené, ale podařilo se zachránit některé unikátní. Starou Aragonitovou jeskyni ve 3. patře jižní části lomu tvoří dva malé dómy a chodba.

Celá jeskyně měří šestaosmdesát metrů a jeskyňáři se pokoušeli odsud dostat do tzv. Svatojanského systému, jehož zakončením měl být vývěr krasových vod Ivanka ve Svatém Janu pod Skalou. Několikaleté úsilí však nic neprokázalo. Celý systém je propojen s vývěrem ve Svatém Janu, což prokázala poměrně jednoduše barva, která se nakonec dostala až do vývěru.

Jeskyně Arnoldka je v Čechách s délkou 1360 metrů a hloubkou sto jedenáct nejhlubší jeskyní. Její zbarvené stěny, stejně jako i další jeskyně, však mohou vidět pouze zasvěcení, všechny jsou běžně nepřístupné.

Unikátní je Čeřinka neboli Palachova propast, která dosahuje téměř devadesáti metrů hloubky a šesti set třiceti metrů délky. Její dno pokrývá obrovské jezero a dóm má krásnou výzdobu z průhledných brček.

Mezi exponáty jsou také vozy z legendární úzkokolejky, která jezdívala ze Slaného k dolu Schoeller, dnes Libušín, přibližně do třicátých let minulého století. Je jich velmi málo a většinou dožívaly jako kůlny či příbytky pro slepice. "Za poslední rok jsme získali nové exponáty, jejichž zprovoznění nás bude stát ještě dosti úsilí," líčí Štěpán Křtěnský. "Naši členové tvoří dobrovolné občanské sdružení, které tato práce o víkendech těší."

 

V dochované části štoly je dnes expozice vozíků a lokomotiv

Jakmile zazní povel nasedat, vláček se s vámi vydá na cestu areálem

Úzkokolejka

Autoři:




Nejčtenější

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Další z rubriky

Pohled na rozhlehlý pozemek sanatoria z mojí rákosové chatičky.
Jak jsem zvracela v Peru. Léčba magickou ayahuascou očima čtenářky

O amazonské ayahuasce, liáně duše, jsem toho spoustu četla a viděla. Od různých článků na internetu přes dokumentární film až k pestrým ohlasům mnoha lidí,...  celý článek

Soutok Odry a Olzy (vpravo)
Divoké meandry i nejmenší náměstí. Hezký výlet k soutoku Odry a Olše

Výlet plný drobných ale nečekaných objevů vás zavede k nejnižšímu místu Slezska na soutoku Odry a Olše. Cestou spatříte divočící řeku, nespoutané meandry a...  celý článek

Připlouváme do Českého Šternberka
Vodácká pohoda. Malebný úsek Sázavy pro ty, co milují klid

Náš dnešní tip na pohodový výlet po Sázavě je určený pro vodáky všech kategorií. Sázava patří mezi naše nejhezčí řeky a zkušení vodáci znají zejména její dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.