Podzimní servis kola krok za krokem

  • 13
Podzimní cykloturistika je náročnou zkouškou "materiálu" i psychické a fyzické odolnosti jezdce. Poradíme vám, jak si drsnou romantiku podzimu v sedle kola užít, jaké je vhodné oblečení i jaký je nejlepší podzimní servis pro vaše kolo. Krok za krokem!

Jízdy podzimní krajinou

Na vyjížďky v podzimním sychravém počasí je dobré se vybavit vhodným oblečením.

Pokud je přes den ještě teplo, vystačíte ráno jen s návleky na kolena – zateplí kloub a pokud odpoledne svítí sluníčko, můžete je sundat. Je li chladno nebo deštivo, budete potřebovat dlouhé cyklistické kalhoty – čapáky. Dají se pořídit lehké, slabší, nebo silné, do mrazů, vybavené membránou proti větru a vodě.

Velmi podobné je to s větrovkami. Jsou k dostání varianty lehké a skladné, vyrobené z mikrovláken, odolné proti profouknutí. Dají se sbalit a převážet v kapse a jsou velmi prodyšné – nezapaříte se v nich tolik, jako v těch nepromokavých.

Do mokrého počasí jsou potom vhodné spíše bundy šité z membránových materiálů, které neprofouknou a jsou navíc voděvzdorné. Jejich prodyšnost je o něco menší, budete se v nich tedy více "potit", ale neprochladnete a nenastydnete.

Pod helmu si můžete pořídit čelenku nebo čepici, je to vhodný doplněk pro chladné počasí – přes hlavu se ztrácí významné množství tepla. Důležité je udržet v teple a suchu i ruce a nohy. Jezdíte li v cyklistických tretrách, použijte na ně návleky.  K dostání jsou levnější, neoprenové a nebo membránové. Chrání proti chladu a vodě vaše nohy a šetří i tretry. 
   
Příprava kola na podzimní jízdy

V terénu bude pravděpodobně mokro, používají se tedy pláště s hrubším vzorkem. Také brzdy je možné vyladit na mokré podmínky použitím brzdových špalíků z měkčí směsi. Kolo s hrubším vzorkem a měkkými špalky bezpečněji zastaví.

Je dobré vybavit svůj stroj blatníky, když už ne kvůli estetice, alespoň kvůli zdraví. Není nic příjemného nechat si nahazovat litry ledové vody na záda, velmi rychle prochladnete.

Kolo po každé vyjížďce zbavte bláta a namažte řetěz a kluzáky odpružené vidlice. Pokud se vracíte po silnici a silničáři už začali solit, kolo důkladně umyjte. Sůl dokáže natropit neuvěřitelné věci s lakem a komponenty vašeho kola, nedávejte jí proto zbytečně šanci

Posezónní údržba

Až vás zima donutí uložit kolo do sklepa nebo do garáže, je dobré ho předem důkladně ošetřit.

Všechna voda, která zkondenzovala a v horším případě natekla do ložisek a odpružení, měla celou zimu na to, aby z dokonale fungujícího stroje udělala téměř bezcenný šrot. Přitom stačí tak málo – dopřát kolu alespoň základní posezónní servis.

Někteří z nás už jistě zvládnou jednoduchou údržbu sami a leccos si na kole i opraví. Vědí, co kolo potřebuje a vyžaduje, ale ne všechno lze opravit doma "na koleně". Ideální je přivézt kolo do specializovaného servisu, kde ho mechanik rozebere, vyčistí, vysuší a namaže všechny pohyblivé části. Též zkontroluje všechny důležité funkce a vymění opotřebované díly.

Jak na to...

Běžnému uživateli stačí vědět, že má vyčistit a namazat řetěz, otřít dosucha kluzáky odpružené vidlice a lehce je přimáznout řídkým, nejlépe silikonovým, olejem. Dobré je kolo jednou za čas umýt, nejlépe k tomu poslouží kbelík vody, smetáček a obyčejný štětec. Nikdy nepoužívejte tlakové mytí - kolu to velmi škodí (natlačíte vodu do ložisek)!

Na čištění řetězu je dobré pořídit speciální pračku, ta se nasadí na řetěz a protáčením přes volnoběh se v čisticím roztoku řetěz vypere. Jednoduché, rychlé a nic se nemusí rozebírat.

Po umytí kola vytáhněte z rámu sedlovou trubku a nechte rám den či dva "vyvětrat", vždy se do něj dostane malé množství vody a čím dříve vyschne, tím méně způsobí škody. Občas se mezi sedlovou trubku a rám dostane písek, doporučuje se čistit suchým hadrem pokaždé, když ji z rámu vyndáte. Až na specifické výjimky, např. karbonové sedlovky, je nutné sedlovku namazat vazelínou.

Pokud vám kolo po umytí či dešti povrzává, lupe a cvaká v rámu, nenasazujte na uši walkmana! Pravděpodobně je potřebné rozebrat a vyčistit závity středové osy a rozebrat také ložiska hlavového složení. Zvláště spodní část "hlavy" trpí při mokrých jízdách, není tedy nutné šetřit vazelínou! Tento úkol však vyžaduje speciální nářadí a jisté zkušenosti, nejste-li zkušení mechanici, přenechejte práci profesionálům.

Po dešti také zůstává na ráfcích kol směs bláta a písku, vyčistěte proto pečlivě jak ráfek, tak i brzdové špalíky. Pokud jsou ve špalcích zadřené kamínky a špony z ráfku, je nutné obrousit část špalku pilníkem nebo rovnou vyměnit za nový. Jinak dochází k nadměrnému opotřebení ráfku a ten může časem i prasknout.

Uskladnění

Odkládáte-li ošetřené kolo na zimu do vlhčích prostor, není od věci použít leštěnku na lak a ostatní díly, které nejsou namazané olejem nebo vazelínou. Kolo tak do jara nechytne nepěknou patinu. Kolísá-li výrazně teplota v místě uložení kola, je dobré nechat sedlovku mimo rám, kvůli kondenzaci vzdušné vlhkosti uvnitř rámu.

Také pláště a duše mohou přes zimu trpět, proto snižte tlak v duších na minimum a pláště ošetřete regeneračním přípravkem na gumu a plasty. Do jara vám pak nezpuchří a vydrží i další sezónu.

Rozhodně není ideální nechat kolo stát celou zimu na zemi. Pořiďte si závěsné háky, je to praktické uložení bez rizika pádu a poškození kola. Podle typu držáku – háků, kolo můžete zavěsit za přední či zadní kolo, horní rámovou trubku a dokonce i za jeden z pedálů. Namontujete-li závěs výše ke stropu, kolo na zemi nepřekáží, ale pozor na hlavu. Pedály nebo převodník jsou poměrně nebezpečné v místech, kde pod kolem procházíte! Nechcete-li kolo ke stropu zvedat ručně, protože je na vás těžké, je možné použít speciální kladkostroj a  práci si velmi usnadnit.

Více článků naleznete v aktuálním čísle SKY - časopisu o cestování a aktivní dovolené - na adrese www.skymagazin.cz

 

Cyklisté na podzimní vyjížďce v Jizerkách