Tragickou leteckou havárii v Kongu zavinil krokodýl, který v kabině utekl z...

Tragickou leteckou havárii v Kongu zavinil krokodýl, který v kabině utekl z příručního zavazadla jednoho z cestujících. (Ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Srážka s úklidovou četou i střelba pro zábavu. Kuriózní letecké havárie

  • 1
Letecké nehody jsou velmi vzácné a téměř vždy je zaviní souhra několika okolností. Některé z nich bývají pravděpodobné více, jiné méně. Někdy však jsou příčiny nehod tak kuriózní, že by až mohly být k smíchu – kdyby při nich neumírali lidé.

Specializovaný web PlaneCrashInfo.com sestavil přehled těch nejpodivnějších leteckých nehod. Vybrali jsme některé, nad nimiž skutečně zůstává rozum stát. Nikoho asi příliš nepřekvapí, že k většině z nich došlo buď v dřívějších dobách, nebo v zemích, kde je přístup k letecké bezpečnosti na jiné úrovni, než na kterou jsme zvyklí my.

1. Neberte si na palubu krokodýla

K nejrizikovějším končinám, co se bezpečnosti létání týče, patří v současnosti některé africké země. V Demokratické republice Kongo se 25. srpna 2010 zřítilo letadlo L-410 (české výroby), letící na vnitrostátní lince. Havarovalo těsně před přistáním a přežil pouze jeden cestující z celkem 21 lidí na palubě. Nejprve se spekulovalo o tom, že letadlu došlo palivo.

Nakonec vyšlo najevo, že stroj havaroval proto, že jeden z cestujících propašoval do letadla v příručním zavazadle mládě krokodýla. Chráněné a vzácné zvíře chtěl po přistání prodat. Krokodýl však krátce před přistáním ze zavazadla utekl a vyděsil další cestující natolik, že v panice začali od zvířete utíkat co nejdále. Když se téměř všichni nahrnuli na opačnou stranu kabiny, letadlo se převážilo a vymklo se pilotům zpod kontroly.

Krokodýl prý samotnou nehodu přežil. Umlátili ho však rozzuření vesničané, do jejichž vesnice se letadlo zřítilo.

2. Letecký dispečer usnul, letadlo se srazilo s úklidovou četou

Na letišti v Omsku přistával 11. října 1984 brzy ráno letoun TU-154B na vnitrostátní lince Aeroflotu. Až na to, že poprchávalo a byla velmi špatná viditelnost, bylo vše normální. Když však tupolev dosedl, spatřili šokovaní piloti na pár okamžiků něco neuvěřitelného: po ranveji se proháněla úklidová četa. Piloti se sice pokusili nezvyklé překážce vyhnout, ale marně. Letadlo se srazilo s několika vozidly a vypukl požár. Zahynulo 174 lidí ze 179, kteří byli na palubě, a čtyři členové úklidové čety.

Při vyšetřování se zjistilo, že nehodu zavinil dispečer, který měl na starosti řízení provozu na letištních plochách. Vpustil na dráhu úklidovou četu, ale vzápětí usnul a nestihl o vozidlech na dráze informovat dalšího dispečera, který dával letadlům povolení k přistání. Ten proto letounu Aeroflotu normálně povolil přistát. Hlavní viník – dispečer, který usnul – údajně podlehl únavě poté, co se v noci nevyspal, protože se musel podílet na péči o své malé děti.

Paradoxní bylo, že obě „oběti“ nehody, jak posádka letadla, tak personál úklidové čety, měly o blížícím se nebezpečí tušení. Posádka před přistáním viděla nejasné obrysy čehosi na dráze a dvakrát se ujišťovala, že je dráha volná. Dispečer, který o pracích nevěděl, jim to potvrdil. Světla přistávajícího letadla viděli i pracovníci úklidu, snažili se vysílačkou zavolat spícího dispečera, ale ten nereagoval. Úklidová četa usoudila, že letadlo dělá průlet, a pokračovala v práci.

3. Vojáci stříleli pro zábavu, sestřelili letadlo

Nedaleko ázerbájdžánského letiště Gəncə (Gyandzha) se nacházela vojenská základna. Několik vojáků se 15. května 1997 zúčastnilo cvičení mimo areál. Když se z něj vraceli poblíž letiště na základnu, nenapadlo je nic lepšího, než začít soutěžit ve střelbě na dopravní značku. Bohužel nemířili příliš dobře a zbloudilé střely zasáhly letadlo, které se chystalo k přistání na blízkém letišti. Jedna shodou okolností trefila kyslíkovou láhev na palubě, ta explodovala a vypukl požár. Letadlo havarovalo a nikdo z šesti členů posádky (v letadle nebyli cestující, bylo to cvičný let) nepřežil.

4. Srážka s meteorologickým balonem

Srážka letadla s cizím objektem je vždycky nebezpečná. Na apríla, 1. dubna 1970 se stala Antonovu An-24 letícímu z Novosibirsku do Krasnojarsku osudná srážka s meteorologickým balonem, který vypustili vědci. Letadlo se s balonem čelně srazilo ve výšce 5400 metrů, přešlo do prudkého klesání a během sestupu z něj začaly odpadávat další součásti. Neovladatelný stroj havaroval o několik kilometrů dál. Nikdo ze 45 pasažérů na palubě neměl šanci přežít.

Někdy naopak může být samotná příčina nehody celkem normální, ale velice překvapivé jsou události, které následují poté.

5. Kanibaly z donucení

Tento asi nejznámější příběh havárie letadla se stal předlohou pro několik knih i americký filmu Přežít z roku 1993.

Když 13. října 1972 havarovalo v argentinských Andách letadlo s univerzitním ragbyovým týmem, tak ti, co přežili, si nejspíš mysleli, že už je v životě nic horšího potkat nemůže. Byl to omyl – na 29 lidí, kteří přežili samotnou nehodu, čekalo dvouměsíční bílé peklo. Přeživším se nepovedlo zprovoznit rádio a nedokázali přivolat pomoc, mohli zprávy z civilizace jen přijímat a věděli tedy, že pátrání po jejich letadle bylo po několika dnech odvoláno.

Letadlo havarovalo v pustině v nadmořské výšce přes 3500 metrů, kde teploty pravidelně klesaly pod bod mrazu; přeživší neměli teplé oblečení ani dostatek potravin. Ve vraku přežili dva měsíce, mimo jiné i díky tomu, že v nejvyšší nouzi začali pojídat části těl těch, kteří zemřeli. Po dvou měsících se nakonec dva nejzdatnější odhodlali vyrazit pro pomoc a úspěšně dosáhli civilizace. Záchrany se dočkalo 16 z původně 29 přeživších.

6. Zmizelé letadlo našli až za 50 let

V roce 1947 zmizel také v argentinských Andách britský letoun Avro Lancaster na poslední etapě své cesty z Londýna do Santiaga de Chile. Letadlo s jedenácti lidmi na palubě se sice ohlásilo jen pár minut před předpokládaným přistáním v Santiagu, ale pak se odmlčelo navždy a nikdy se ho nepodařilo najít. Záchranné prostředky byly v té době značně omezené.

Na nehodu se během dalších desetiletí pozapomnělo. Až v roce 1998 našla horolezecká výprava na svahu sopky Mount Tupungato zbytky leteckého motoru, který odpovídal zmizelému Lancasteru. O dva roky později se argentinské armádě podařilo najít i hlavní část vraku.

Další překvapivé příčiny nehod


Témata: Aeroflot